• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Suzuki gs 500 e schiet uit versnelling

roy131313

MF veteraan
Lid geworden
15 sep 2012
Waarderingsscore
1
De koppelingskabel was kapot dus ik heb er een nieuwe in gedaan. De motor is daarvoor nog nooit uit de versnelling geschoten, maar toen ik ging testen nadat ik de koppelingskabel vervangen had schoot de motor uit de vierde naar de derde versnelling terwijl ik rustig reed. Het was ook niet echt een schok, maar de toeren gingen wel opeens omhoog. Kan dit zijn doordat ik de troep van dat pennetje wat ingeduwd wordt heb schoongemaakt of? Hij is maar een keer eruit geschoten moet ik mij zorgen maken? Of is het een kwestie van dat pennetje invetten of de koppelingskabel zwaarder zetten? De koppeling gaat nu namelijk wel wat lichter dan voorheen

Gr, Roy

Laatst bewerkt:
De koppelingskabel was kapot dus ik heb er een nieuwe in gedaan. De motor is daarvoor nog nooit uit de versnelling geschoten, maar toen ik ging testen nadat ik de koppelingskabel vervangen had schoot de motor uit de vierde naar de derde versnelling terwijl ik rustig reed. Het was ook niet echt een schok, maar de toeren gingen wel opeens omhoog. Kan dit zijn doordat ik de troep van dat pennetje wat ingeduwd wordt heb schoongemaakt of? Hij is maar een keer eruit geschoten moet ik mij zorgen maken? Of is het een kwestie van dat pennetje invetten of de koppelingskabel zwaarder zetten? De koppeling gaat nu namelijk wel wat lichter dan voorheen

Gr, Roy

Ik zou controleren of de koppelingskabel wel goed is afgesteld, zo ja dan zou ik nog een keer het schakelmechanisme loshalen en nogmaals inspecteren. Ik heb toen ik een keer mijn koppelingskabel verving namelijk ook problemen gehad, bij nadere inspectie bleek dat het mechanisme inderdaad niet helemaal goed zat (kogeltje niet op de goede plek oid).

De motor is niet meer naar een hogere versnelling geschoten, maar vandaag had ik in principe hetzelfde verhaal alleen schoot hij in de neutraal... net zoals de eerste keer reed ik gewoon rustig in de 3 of 4 en schoot hij opeens in de neutraal. De koppeling slipt niet, kan dit aan de olie liggen (Er zit genoeg in maar ik weet niet hoe lang het er al in zit en de kwaliteit, de kleur ervan is goed).

Het lijkt erop dat dit heel af en toe gebeurt bij rustig rijden (3000 toeren) ik heb het nog nooit gehad bij hard optrekken. Wat kan het probleem zijn?

Laatst bewerkt:
De motor is niet meer naar een hogere versnelling geschoten, maar vandaag had ik in principe hetzelfde verhaal alleen schoot hij in de neutraal... net zoals de eerste keer reed ik gewoon rustig in de 3 of 4 en schoot hij opeens in de neutraal. De koppeling slipt niet, kan dit aan de olie liggen (Er zit genoeg in maar ik weet niet hoe lang het er al in zit en de kwaliteit, de kleur ervan is goed).

Het lijkt erop dat dit heel af en toe gebeurt bij rustig rijden (3000 toeren) ik heb het nog nooit gehad bij hard optrekken. Wat kan het probleem zijn?
Wanneer ontkoppelt de motor?
Is dat vrij snel bij intrekken van de handel, of helemaal bij je handvat?

Ik heb wel speling, bij 40% intrekken begint hij te ontkoppelen. Maar zelfs als dat niet goed zou zijn, kan hij toch nooit vanuit de 3e of 4e versnelling in de neutraal schieten?
Misschien om het nog iets duidelijker te verwoorden, hij springt er heel vloeiend in. Geen rare geluiden enzovoort. Gewoon tijdens het rijden sprong het toerental van 3000 naar 6000 rpm, en had ik geen aandrijving meer. Toen opgeschakeld en zat hij weer in de versnelling, de rest van de rit geen problemen meer gehad.

Ik had ergens op het forum gelezen over een "schijnneutraal" want bij het opschakelen zat hij ook weer in de 'vierde of vijfde' versnelling en niet in de twee.

Laatst bewerkt:
Als ie "zelf schakelt" tijdens het rijden gaat dat altijd met een schok. Als ik jouw laatste verhaal zo lees denk ik dat de koppeling begint te slippen. Toen ie in z'n vrij sprong ging het neutral lampje op je dashboard toen ook branden?

Dat weet ik niet zeker, volgens mij wel. Ik ga binnenkort zowiezo even de olie vernieuwen om te kijken of het dan nog voorkomt. Maar van dat slippen dat zou dan toch vooral moeten gebeuren bij hard optrekken? En daar is geen sprake van. Bij alle verhalen die ik lees begint het met uit de versnelling schieten bij hard optrekken, maar dan geeft mijn motor geen krimp....

Ik zou zeggen; een schakelfout, waarbij je de motor zelf tussen twee versnellingen hebt gezet. Als het slechts eenmalig was, dan zou ik er verder niet teveel aan doen. Als het probleem vaker voorkomt dan moet je zaken gaan checken.

Yep, ik denk dat dat het geweest is. Ik heb mijn schakelpook inmiddels een stand lager gezet zodat ik hem er makkelijker in kan zetten, en ik heb de koppelingskabel wat aangepast zodat hij wat later aangrijpt. Ik heb er gister een flink stuk zo mee gereden en geen problemen meer gehad. Hopen dat dat zo blijft...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan