Suzuki GS500 tikken bovenkant kleppendeksel

Iska

Dremelaar
17 apr 2011
593
0
Rijswijk
Hey,

Ik zit met een vervelend probleem. Koud loopt mijn gs500 prima, start direct en heeft geen rare geluiden. Zodra de motor echter warm is klinkt een hard tikken van de bovenkant van de motor (deksel) en heeft ze soms moeite met stationair lopen (uitvallen stoplicht e.d.). Na een stukje snelweg is het tikken duidelijk te horen tijdens het rijden in de stad.

Vandaag heb ik mijn klepspeling gemeten:
Linksvoor: <0.04mm, waarschijnlijk bijna niets (kleinste voeler was 0.04mm)
Rechtsvoor: 0.08mm
Linksachter: 0.04mm of kleiner
Rechtsachter: 0.04mm of kleiner

Nokkenasketting had 6mm speling in het midden tussen de tandwielen (verschil tussen omhoog en naar beneden drukken van ketting).
9j8wt0u.jpg


Ik ben nu bang ermee te rijden omdat ik niet precies weet wat er nu kapot kan gaan/gaat. Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Video
 
Laatst bewerkt:
Wat ik de laatste dagen heb gedaan:
Kleppen gesteld
Carbs gesynct
Uitlaatpakkingen aangedraait
Lagerkappen nokkenas gecheckt (zaten goed vast)
Nokkenasketting gecheckt (zat ook goed volgens mij)
Olie bekeken, zag één schilfertje metaal


Zojuist heb ik met een schroevendraaier geluisterd naar het blok. Het lijkt sterk van de linker cilinder te komen. Bij de kleppendeksel hoor ik alleen een soort ruis. Vanaf de koelvinnen aan de linkerzijde hoor ik ook duidelijk de tik. Het blijft echter wel een lichte tik een geen gebonk.
Ik heb een betere video van meerdere kanten gemaakt welke nu aan het uploaden is.

video
 
Laatst bewerkt:
Zojuist de kleppen gesteld. Spacing zijn nu:
Linksvoor: 0.06mm Rechtsvoor: 0.08mm
Linksachter: 0.04mm Rechtsachter: 0.04mm

Ik hoor echter nog wel een tikken als de motor warm is, maar lijkt een stuk minder dan eerst. Als ik gas geef hoor ik het bijvoorbeeld niet meer. Alleen met lage toeren hoor ik nog een rustig getik. Mogelijk dat het mijn ketting is, maar deze leek in orde zo ver ik kon zien/had gemeten.
Ik ga morgen een langer ritje maken en kijken of ik een filmpje kan maken.

Ik ben toevallig ook net bezig geweest de klepspeling af te stellen op mijn GS'je.
Volgens de monteur van Motorcity Amsterdam zijn de fabrieks waarden vrij krap. Met name voor de inlaatkleppen (achterste) vondt hij het maximale van 0,08mm erg krap. Hij adviseerde om rond de bovengrens af te stellen of zelfs iets hoger (rond de 0,12mm).

Groet,
Thijs
 
Wat ik de laatste dagen heb gedaan:
Kleppen gesteld
Carbs gesynct
Uitlaatpakkingen aangedraait
Lagerkappen nokkenas gecheckt (zaten goed vast)
Nokkenasketting gecheckt (zat ook goed volgens mij)
Olie bekeken, zag één schilfertje metaal


Zojuist heb ik met een schroevendraaier geluisterd naar het blok. Het lijkt sterk van de linker cilinder te komen. Bij de kleppendeksel hoor ik alleen een soort ruis. Vanaf de koelvinnen aan de linkerzijde hoor ik ook duidelijk de tik. Het blijft echter wel een lichte tik een geen gebonk.
Ik heb een betere video van meerdere kanten gemaakt welke nu aan het uploaden is.

video

Heb je ook je oliefilter bekeken?
 
Ik ben toevallig ook net bezig geweest de klepspeling af te stellen op mijn GS'je.
Volgens de monteur van Motorcity Amsterdam zijn de fabrieks waarden vrij krap. Met name voor de inlaatkleppen (achterste) vondt hij het maximale van 0,08mm erg krap. Hij adviseerde om rond de bovengrens af te stellen of zelfs iets hoger (rond de 0,12mm).

Groet,
Thijs



Wat een onzin verhaal en anders een kut monteur. |(
 
Ja sorry, los gedraait en zo vast mogelijk teruggezet. jammer genoeg geen verschil

Haal je ze dan wel weer los, kopervet eraan en dan handvast+eenbeetje. Krijg je spijt van als je het niet doet :P

Wat ik de laatste dagen heb gedaan:
Kleppen gesteld

Olie bekeken, zag één schilfertje metaal

Wat had ie voor kleur?
 
Laatst bewerkt:
Zorgen dat je as goed staat en dan schroevendraaier + magneetantenne om de shim te verwijderen.
Maar dat ding zit dus goed vast.

Begin toch bang te worden voor iets met de krukas

Ik denk dat je daar gelijk in kan hebben.
Al is het wel raar dat je geen slijpsel of wat dan ook vind.

Zou het dan misschien je small end van je drijfstang kunnen zijn?
 
Is geen kloppend geluid dus krukaslager(s) big/small end lijkt mij sterk. Het is meer een hoger beschaafd fel tikkend geluidje.
Kan je de motor niet een minuut laten draaien zonder kleppendeksel? Het zal een smeerboel worden maar het getik is dan beter te achterhalen.

Imho is het toch iets met de nokkenas en/of kleppen aan de linker kant maar wie ben ik? Heb je de motor met de hand rond gedraaid en alle nokken op de nokkenas bekeken op slijtage? Krijgt de nokkenas op alle plekken voldoende smering? Ook voldoende smering tussen nokkenas en klepstoter?
Zit er ook (te veel) speling op de nokkenas(sen) in axiale richting, dus over de as heen?

Je hoeft niet direct het motorblok helemaal uit elkaar te trekken. Je kan de motor op tijd zetten, nokkenas kettingspanner lossen, ketting van de tandwielen halen en ophangen, lagerkappen lossen en zo het zaakje demonteren en eens nader gaan bekijken. Dat is wel te doen aan de hand van de manual.

Ik las ook dat je de lagerkappen van de nokkenas vast had aangedraaid. Gewoon uit de losse hand?
 
En toch denk ik nog steeds de uitlaatpakking. Even los en weer vast maken lost natuurlijk niks op he.

Smeer daar eens bij een koude motor een flinke laag zeepsop rondom en start hem dan. Beetje toeren maken. Zie je bubbeltjes? Dan is het dat.

Dat felle tikken klinkt niet als iets meschanisch wat mis gaat, hooguit een tuimelaar die wat lomp terecht komt maar als de spelingen goed zijn zou dat niet aan de hand moeten zijn. Gare lagers kraken en kloppen, dat klinkt echt anders.
 
Is geen kloppend geluid dus krukaslager(s) big/small end lijkt mij sterk. Het is meer een hoger beschaafd fel tikkend geluidje.
Kan je de motor niet een minuut laten draaien zonder kleppendeksel? Het zal een smeerboel worden maar het getik is dan beter te achterhalen.

Imho is het toch iets met de nokkenas en/of kleppen aan de linker kant maar wie ben ik? Heb je de motor met de hand rond gedraaid en alle nokken op de nokkenas bekeken op slijtage? Krijgt de nokkenas op alle plekken voldoende smering? Ook voldoende smering tussen nokkenas en klepstoter?
Zit er ook (te veel) speling op de nokkenas(sen) in axiale richting, dus over de as heen?

Je hoeft niet direct het motorblok helemaal uit elkaar te trekken. Je kan de motor op tijd zetten, nokkenas kettingspanner lossen, ketting van de tandwielen halen en ophangen, lagerkappen lossen en zo het zaakje demonteren en eens nader gaan bekijken. Dat is wel te doen aan de hand van de manual.

Ik las ook dat je de lagerkappen van de nokkenas vast had aangedraaid. Gewoon uit de losse hand?
Mbt het tikkend geluid ben ik het met je eens. Als het draaien zonder kap geen risico is voor mijn motor (??) wil ik dat morgen graag voorzichtig proberen.
Ik zal sowieso de assen nog eens nader bekijken en extra aandacht schenken aan de intake (hoop/denk dat daar de oorzaak ligt).

Ik heb gekeken of ik ze aan kon draaien, maar alle bouten zaten al goed vast. Niets aan veranderd dus.

En toch denk ik nog steeds de uitlaatpakking. Even los en weer vast maken lost natuurlijk niks op he.

Smeer daar eens bij een koude motor een flinke laag zeepsop rondom en start hem dan. Beetje toeren maken. Zie je bubbeltjes? Dan is het dat.

Dat felle tikken klinkt niet als iets meschanisch wat mis gaat, hooguit een tuimelaar die wat lomp terecht komt maar als de spelingen goed zijn zou dat niet aan de hand moeten zijn. Gare lagers kraken en kloppen, dat klinkt echt anders.
Neem ik ook mee morgen :)
 
Laatst bewerkt:
Kom je vanzelf achter. Anders wat fabriceren van karton oid wat de ergste olie spatten/straaltjes tegenhoud.

Als ik morgen een sacro iliacale denervatie -O- heb overleefd en nog kan zitten, lees ik hier weer verder.
 
Ik had ook een tikkend gekluid in de motor.Bleek een schaallager in puin liggen bij mijn GS 650 G.
Oliepan onderuithalen en kijken wat in de pan ligt.

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan