Suzuki GSX 750 ES, wphb?

chrisgsx

MF'er
7 feb 2013
127
0
Poortugaal
Hello,

Ik zoek een Werkplaatshandboek voor bovengenoemde motor.

Ze is van 1988 (model 1984-1988?)


Motor is een klein weekje in bezit en kom er nu achter dat een veerpoot lekt, misschien een wat uitgedroogde keerring?
Ik wacht nu op mooi weer en ga dan proberen wat kleine dingetjes te doen, als het niet lukt breng ik haar wel weg.

Het is een net exemplaar en rijd als een trein, een enkele keer valt ze uit als ik de koppeling inknijp, misschien iets hoger stationair afstellen, nu 1200 toeren, verder houd ze niet in.
Slechts 47000 km op de teller.

Heb zelf al hier en daar gezocht maar kom er niet echt uit ;-)

Gr Chris
 
Onder "brikken en klassiekers" is een topic "gsx750 e/Ef/Es" hier zitten de mannen met kennis van de gsx750es.
Vast wel iemand met digitaal wphb, volgens mij heb ik 'm ook maar moet ik eerst pc opstarten.
Help me eraan herinneren als je met paar dagen nog niks hebt, zit niet zo vaak meer achter de pc.
 
@ X7,

Moet je je carbs synchroniseren als tie verder goed loopt?

Volgende punten zijn nog vervangen/ gerepareerd tijdens de aanschaf: bougie's, luchtfilter, carbs schoongemaakt (zagen er goed uit, verder niets aan afgesteld). Verder was de zijstandaard slap, die is afgesteld, maar ik vind dat het U beugeltje toch wel in de weg zit met schakelen. Of ik ben nog onwenning na 3 jaar te gaan rijden na behalen rijbewijs .... :-)

Ik ga bovenstaande linkjes eens op het gemak bekijken...

O ja jiffy?

Bedankt voor de reacties
Chris

Wil nog wel een foto plaatsen van mijn 1ste trots, uhhmm.... hoe ook alweer!
 
De keerring is gemakkelijk zelf te vervangen, dat is niet heel ingewikkeld. Bij motoren van die leeftijd is dat regelmatig een probleem. Een stationair toerental van 1200 voor de ES is op zich niet verkeerd. Je zou kunnen proberen het iets hoger te zetten, maar ik denk eerlijk gezegd dat je het probleem er niet mee oplost. Ik denk eerder dat er in je carburateurs iets niet helemaal goed zit (verstopte stationair sproeier, verkeerde vlotterhoogte of iets dergelijks).
Ik heb een wph van de GSX750ES liggen. Ik weet niet waar je woont, maar als dat in de buurt van Den Bosch is dan mag je het boek best een keer komen lenen en kopiëren.
 
De carbs heeft de vorige eigenaar wel losgehaald en schoongemaakt, helpt dus niet, want met de proefrit viel die ook een keer uit.. Was wel erg koud, zo rond 0/ -1 gr celsius, schijn dat het ff duurt voordat het blok lekker op temperatuur is.

Het lijkt of die net niet snel genoeg stationair gaat draaien met koppeling ingeknepen... Of ik ben lomp en schop met schakelen tegen de U beugel op de zijstandaard..

Ik breng 'm misschien wel weg, had ik een beetje op gerekend om 'm af te stellen en die veerpoot te doen.
1ste motor dus nog weinig verstand van diverse dingen.

Wel gelezen dat als je spanningsregelaar kaduuk is je dynamo snel volgt, dus eea eens bekijken en bedrading checken of alles nog netjes is...
 
Dit is 'm

Foto-GGVUI8CJ-D.jpg
 
Mooiste kleurstelling :Y En originele uitlaten zo te zien.... *O*

Geloof nooit de woorden van een vorige eigenaar, ook al komt hij nog zo betrouwbaar over.

Als je niet zeker bent laat je het toch gewoon repareren en afstellen bij de motorboer.
Kost geld ja maar je bent wel klaar voor het komende seizoen. Knutselen en sleutelen leer je gaande weg wel.
 
Nog een kliekje >> en ja ik ben er trots op. Eigenaar wist niet dat de poot lekte anders had hij die ook nog gefixt en ik vertrouw hem toch wel aardig. Is idd origineel, ketting tandwielen bijna nieuw, banden ruim voldoende (bridgestone) Nieuwe blokken achter, uitlaat is gelast en heeft verkoper eerlijk gezegd...

Foto-RYPBWG6Z-D.jpg
 
En wat zal het gaan kosten, ik woon in Poortugaal, ik zoek in omgeving Rotterdam, Spijkenisse en het liefst niet bij de dure dealers maar de "dorpsgarage" met verstand van oude motoren ;-)

Had ik al gezegd dat ze heerlijk over het asvalt zoeft?
 
Laatst bewerkt:
Yeah mooie brommerts ik heb der ook 2 in dezelfde kleurstelling ook nog. Alleen minder mooi als die van jou zo op de foto te zien.
Zijn lekkere tourfietsen en snel genoeg om even lekker te spelen.
Ik heb er zelfs mee gestreetraced (402mtr sprint wedstrijden)
Alleen dynamo spoel en spanningregelaar zijn de zwakke punten van deze suzuki's.
Verder bijna onverwoestbaar.
 
Een niet goede synchronisatie heeft juist invloed op het lage toeren gebied even als vuile stationair sproeiers of verkeerde co afstelling.
De link die ik heb geplaatst is een wphb voor jouw motorfiets?
Het kan zijn dat de jiffy(zijstandaard) is verbogen of ruim in het gat zit, maar ik heb met sommige motoren ook weleens ruzie met de standaard.
@ X7,

Moet je je carbs synchroniseren als tie verder goed loopt?

Volgende punten zijn nog vervangen/ gerepareerd tijdens de aanschaf: bougie's, luchtfilter, carbs schoongemaakt (zagen er goed uit, verder niets aan afgesteld). Verder was de zijstandaard slap, die is afgesteld, maar ik vind dat het U beugeltje toch wel in de weg zit met schakelen. Of ik ben nog onwenning na 3 jaar te gaan rijden na behalen rijbewijs .... :-)

Ik ga bovenstaande linkjes eens op het gemak bekijken...

O ja jiffy?

Bedankt voor de reacties
Chris

Wil nog wel een foto plaatsen van mijn 1ste trots, uhhmm.... hoe ook alweer!
 
Maak je schakelaartje op je koppelingshendel en die van de jiffy eens goed schoon.
Kun je beide vergeten. Bij het koppelingshendel zit geen schakelaar, die zijn pas op de latere Suzuki's gekomen en de schakelaar bij de jiffy zorgt er alleen voor dat er een lampje op je dashboard gaat branden als je de jiffy uitklapt. Het is namelijk geen wegrijbeveiliging.
Ik heb vijf GSX750ESsen gehad en kan stellen dat het zeer betrouwbare motorfietsen zijn. Zoals aangegeven zijn de elektrische spoel en de spanningsregelaar de zwakkere onderdelen. Voor de rest kent de motor geen specifiek zwakke punten.
Mijn ervaring is dat de carburateurs bij langere stilstand wel eens problemen kunnen geven. Dat is niet specifiek een kwaal van de ES, maar de ES is er wel gevoelig voor. Het ene exemplaar meer dan het andere.
Als je niet al te technisch bent kun je de motor beter weg brengen. Misschien is het goed om dan direct de kleppen te laten stellen, want dat moet je bij die dingen wel bijhouden. Ik controleerde bij mijn motoren altijd om de 10.000km en moest regelmatig stellen. Overigens is dat een klus die niet veel voorstelt.
 
Dus samengevat moet ik het volgende laten checken:

Stationair toerental sproeier/ carbs synchroniseren,
Co afstelling,
Eventueel kleppen stellen, (is dit te horen? want loopt als een zonnetje)
De lekke veerpoot (gelijk alle 2 maar doen?)

Olie wissel en filter weet ik niet precies, moet ik nog even vragen aan de verkopende partij.

Verder zijn dus de bougie's en luchtfilter vervangen.

Laat het maar snel voorjaar worden! Grrrr

Verder komende zomer weinig tijd voor repareren want we verwachten in juni ons 2e kindje!

Gr Chris
 
Olie is in 2010 voor het laatst vervangen, maar er is heeel weinig mee gereden...

Met aad van Kekem motoren Ridderkerk gebeld en die klonk aardig technisch, wilde als advies geven een fles FORTE bij de tank te gooien, bij langer stilstaan wil dit nog al eens helpen.
Motor loopt netjes 1200 toeren stationair dus hij geloofde niet dat de carbs afgesteld hoeven worden. Voor het mooie kan ik 'm volgens werkplaatshandboek naar 1150 toeren regelen. +/- 50 toeren is iig goed.

Hij had het in zijn verhaal ook over de vlotters en dan met dit jaartal Suzuki wil er nog wel eens wat in de carbs teruglopen. ik weet verder niet of dit is af te stellen. Synchroniseren hoefde in zijn ogen niet. Motor loopt gewoon netjes verder en houd niet in...

Choke kwam ook in zijn verhaal naar voren, die blijft zoiezo niet vast staan op zn plek met koude motor moet ik dus ff wat strakker stellen...

Dus ga maar eens beginnen met het lekkere weer met de voorpoten, dan de fles forte carb reiniger en eens een lekker ritje maken.
Vervangen oliekeerringen zo'n 150 euro, als ik ze los kom brengen zo'n 75-90 euro...

Olie kan ik denk zelf wel wisselen.

Gr Chris
 
Terug
Bovenaan Onderaan