Valse Lucht is altijd slecht, maar dan zou ik het eerst de op moderne machines (en zelfs brommertjes) meestal in rubber uitgevoerde spruitstuk-constructie wantrouwen, dus aan de andere kant, tussen carburateur en blok; een gaatje/kiertje als een speldeprik daar werkt al verziekend.
Dat rubber kan poreus worden of een scheurtje oplopen en natuurlijk meestal aan de onderkant. Bij de grappige driewiel-werk-auto'tjes "Vespacar" zit de montage ook zo, maar danst met motortje en al op het voorwiel mee en dan gaan die rubbers extra-kort mee.
Hier op Dit Forum geleerd dat een snelle controle is, dat rubber te benevelen met een zeer brandbare vloeistof (maar niet zo wild-veel dat ook het luchtfilter daarvan meesnuffelt). Verandert dan het stationair toerental dan duidt dat op lekkage.
Remmenreiniger werkt goed maar is niet echt lief tegen rubber. Deodorant ook erg goed maar ik zou eerst op het etiket kijken of er geen metaal-spul (meestal aluminium) in zit, wat misschien geen kwaad kan maar voor mijn gevoel hoort dat niet in een motor.
Ik heb dit nooit zelf geprobeerd, anders had ik geweten of het ook met spiritus of met diesel kan.
Ook de montage van het rubber kan onglad zijn uitgevoerd of verwrongen geraakt. Rubbers zou ik zelf vóór het monteren in heet (niet kokend) water leggen (wat ik altijd al deed met handvatten enzo voor fietsen en brommers) om ze soepel te krijgen en/of tijdens het monteren een föhn erbij gebruiken. Extra voordeeltje is dan, dat na montage een miniem beetje krimp door afkoeling de boel meestal iets hechter dicht maakt, tenminste, handvatten gingen er vaster door zitten dan wanneer met domme kracht koud opgewurmd.