Suzuki LS650 Savage Bobber (Hulp gevraagd!)

ThijsKen

MF'er
17 aug 2013
63
0
Ik heb vandaag een Suzuki LS650 bobber opgehaald aan de andere kant van het land. Mooie motor, reed op proef prima, en gelijk 210km mee naar huis gereden.

211ly7s.jpg


Nu bleek bij thuiskomst er toch een probleem te zijn. Er lekt olie uit de schroef rechts voor bovenaan de cilinderkop. Na inspectie lijkt het alsof het schroefdraad dol is.

so1dtx.jpg


Ik heb daarop rond de bout het schoongemaakt en er bleek vloeibare pakking tussen te zitten. Na een korte proefrit na schoonmaken om te controleren of het probleem zich nog altijd voordeed begon hij vanzelfsprekend nog veel erger te lekken nu dat de vloeibare pakking grotendeels weggehaald is. Op dit moment is het niet mogelijk met de motor te rijden.

Mijn vraag is dan ook hoe ik dat vanaf hier het beste aan kan pakken. Ik heb redelijke ervaring met motorisch onderhoud. Kan ik gewoon de tank eraf schroeven en de cilinderkop los halen om te kijken wat er mis is, of moet de cilinderkop dan daarna weer gevlakt worden?
 
Is geen koppakking ,maar kleppendekselpakking. FF naar de motorzaak voor een nieuwe. Vloeibare pakking verwijderen,nieuwe pakking erop en rijden maar!!.
Mocht de draad echt dol zijn,helicoil erin zetten!.


gr
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Kawa-Ad! Ga er morgen ochtend mee aan de slag. Ik vroeg me wel af: de lek is op dit moment aan het schroefdraad, verder lekt hij niet. ER is dan toch een nieuw kleppendeksel pakking nodig als ik me niet vergis toch? Omdat hij eraf is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Hangt van de staat af van de pakking. Gewoon vervangen voor een nieuwe is altijd het beste,zijn ook de kosten niet!.
Kan goed zijn dat de hele kleppendeksel met vloeibare pakking is gedaan. In dat geval alle resten verwijderen en ervoor zorgen dat de pasvlakken goed zuiver zijn.
Wat er met de draad aan de hand is,kun je pas goed zien als het deksel eraf is.

succes.
 
Ontzettend bedankt, ga morgen ochtend eens even kijken. Weet iemand hoe ik trouwens kan achterhalen wat voor demper er onder deze motor zit? Hij is nogal luid namelijk
 
Is geen koppakking ,maar kleppendekselpakking. FF naar de motorzaak voor een nieuwe. Vloeibare pakking verwijderen,nieuwe pakking erop en rijden maar!!.
Mocht de draad echt dol zijn,helicoil erin zetten!.


gr

De savage heeft geen klepdeksel pakking. Het kleppendeksel wordt altijd met een beetje vloeibare pakking vastgezet. Het moet geen vullende pakking zijn en het middelste stuk mag niet met deze pakking besmeerd worden. Tevens oppassen met te kwistig gebruikt, omdat anders het oliekanaal verstopt kan raken.

De lekkage wordt veroorzaakt door de plug die de nokkenasruimte afsluit voor olielekkage.
De plug is er in gemaakt om één van de kopbouten toegankelijk te maken.
Deze droogt uit en gaat lekken. de plug zit voor maar door de rijwind wordt de lekkage achter bij de carbs zichtbaar. (plugje dealer 5-7 euro)

Hou bij het demonteren van het klepdeksel een schema/volgorde aan waar de boutjes hebben gezeten, want ze hebben bijna allemaal een afwijkende lengte en moeten exact weer op dezelfde plek.

De savage is een leuke motor, maar wel behept met een paar specifieke aandachtspunten.

Heb al veel savages hier gemaakt, maar ook motorisch zien overlijden, door onkundig onderhoud.

Advies om eens rond te neuzen op het savageforum en de manual te downloaden alvorens te beginnen.

Oja dat rechter schroefje heeft geen functie, daar wordt normaliter het chromen beschermkapje mee vastgezet en kan niet lekken omdat het normaliter geen verbinding heeft met de klepdeksel ruimte. Als er geen kapje mee wordt vastgezet hoef je ook geen schroefdraad te herstellen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties!

TheoH, de olie komt echt via die ene schroef op de foto naar boven. T pruttelt er als het ware uit. Als ik het goed begrijp heeft die schroef echter niets te doen met de afdichting van de cilinder. Waar zit de plug waar je het over had precies? Ik heb een handboek met alle uitgebreide beschrijvingen.
 
Ik woon net buiten Rotterdam Rene. Vraag me toch af waar de plotse interesse vandaan komt maar dat terzijde.

Ondertussen heb ik de Klepdeksel eraf en er bleek geen pakking (meer) tussen de lekkende plek te zitten. Wel is er bij het losdraaien een bout gebroken en blijkt één bout niet goed te passen. Kan iemand mij vertellen wat voor maat bouten er gebruikt worden?

Ook graag ik me af of het onderstaande gat wel een bout nodig heeft of dat deze enkel voor de extra top kappen is:
28bxvkl.jpg
 
Dat gat hoort nog een pasbusje in volgens mij. Lastig dat ik dat niet exact onthou.
Maar ik meen dat dit het olie opvoerkanaal is.

De de bewuste vaak lekkende plug zie je rechts zitten naast het nokkenas tandwiel.

Boutjes zijn m6, maar diverse lengtes even opzoeken in de manual welke lengte waar hoort.

De vorige eigenaar heeft teveel en onjuist vloeibare pakking aangebracht. Zo te zien ook nog de opvullende soort. Nu de kans om dit correct te herstellen.

Het middelste vierkant rond de "nokken" mag niet met vloeibare pakking besmeerd worden.
Ook even in de manual raadplegen hoe en waar de pakking exact moet worden aangebracht.
 
ok , dan heb ik het helemaal verkeerd , ik heb mijn yamaha van iemand gekocht die volgens mij ook thijs heette en die had het huis , de oprit , de deuren en het plantenrandje precies zo als bij jou op de foto vandaar dat ik een dejavu momentje had :-)
hij wou de motor zelf verbouwen maar daar was het niet van gekomen en nu heb ik hem dus verbouwd , en het leek me wel leuk om hem een plaatje te laten zien , maar jij bent dus heeeel iemand anders :-) :-)
zal je verder niet meer mee lastig vallen :-)
 
Bedankt voor je reactie TheoH. Dit model komt trouwens uit Canada, zit er nog verschil in bouten, of kan ik ze gewoon vervangen voor elke willekeurige M6 bout van de juist lengte? Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen zijn alle boutjes vervangen en blijkt inderdaad het schroefdraad gaar te zijn voor de L130 schroef. Die moet dus getapt worden of er moet een helicoil in.

Eigenlijk wil ik het liefste voorkomen dat de complete cilinder eraf moet. Wat zou hier de beste oplossing zijn? Iemand ervaring/suggesties?

@TheoH wat voor pakking heb je dan nodig trouwens? Ik heb dezelfde soort pakking weer van de motorzaak mee gekregen.
 
Er hoort een soort van ei-vormige ring te zitten in het gedeelte wat je dus net gedemonteerd hebt.
Kan het plaatje er zo gauw niet van vinden maar het nummer is 11178-24B00 (suzuki nummer).
Nu je de boel toch open hebt, vervang meteen die zwarte dop (7 cm naar rechts, 3 cm naar voren met die vinger).
Nummer 11145-41B01
Die gaan altijd lekken en vervangen is een makkie.

De Savage rijdt in zowel Europa als de States, in Amerika is deze zelfs nog nieuw te koop als de S40 Boulevard.
Onderdelen zijn nog nieuw verkrijgbaar.
 
@Louis63 Bedankt voor de reactie. Die cilinder/ring zit er nog in, dus dat is geen probleem.

Het gaat om deze toch?
pin84x11x14_medium0920611004-01_f75c.jpg


Echter pakt de 130mm bout niet meer, heb een nieuwe en ook die pakt niet meer. Dus het schroefdraad heeft zijn beste tijd gehad.

Gaat dat jou inziens zonder de cilinder zelf te verwijderen? Dat zou enorm veel schelen.
 
Laatst bewerkt:
Er zit (zoals je zegt) een lange bout in, dus of er een helicoil in past is de vraag.
Ik weet niet of dit een olie voerend kanaal is, in dat geval wil je daar ook geen slijpsel resten hebben van boren/tappen.
Het zou aan het deksel te zien moeten zijn of het kanaal olie voerend is en waar het heen gaat.
 
Ik heb besloten m naar een garage te brengen morgen. T word me net wat teveel gedoe. Kan maar beter in 1x goed gebeuren.

Ik zag trouwens dat er een Mikuni Carb op de motor zit. Is dat standaar?
 
Weet iemand of het motorblok uit het frame moet om de cilinder er af te kunnen halen?
 
Laatst bewerkt:
Hij doet het! Hij lekt nergens olie en hij rijd goed.(Olie op de cilinder is nog van voor het olielek) Ik heb alleen het idee dat hij rammelt. Ik ben me er van bewust dat via een filmpje het niet helemaal representatief is, maar is dit geluid normaal?


Bededankt alvast!
 
Laatst bewerkt:
Wat is de km stand?
Het is normaal dat rond de 30.000 km de nokkenasketting vervangen moet worden.
 
Precies tegen de 30000 aan, 29200 om precies te zijn. Dat geluid kan van de nokasketting komen dus? En kan ik daar mee tijden?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan