Sinds september 2022 ben ik in het bezit van een nieuwe Sym Symphony 125ST. Helaas was er vrij weinig op dit forum over te vinden, dus daarom maak ik er maar even een topic over aan.
Voorheen had ik een Honda PCX 150.
Waarom dan een Sym? Honda had een forse km stand en reed overigens nog prima, maar onderdelen zijn vrij duur, Sym zou goedkoper zijn volgens m'n dealer (van jawel Sym) Omdat ik niet perse gebonden ben aan Honda, maar besloten om een nieuwe Sym te bestellen. Ik ga er dus vanuit dat doordat het onderhoud goedkoper is (ik kan en wil dat zelf niet) het per saldo voordeliger is om een Sym te rijden, met service dichtbij huis = gemak.
Sym heeft wel wat nadelen t.o.v. de PCX:
Iets minder zuinig (1 op 40 is haalbaar zo lijkt het vooralsnog, nieuwe PCX zou zuiniger zijn)
Geen start stop (geen gemis)
Geen verbruiksmeter (enigzins een gemis)
Geen gevarenlichten (best een gemis, maargoed dat zei dan maar zo)
Voordelen zijn er ook
Scherm is hoog en stevig (invloed op gebruik) maar comfort gaat voor. Bij de PCX zat ik bij harde wind nooit relaxed, dat is hier echt een verbetering.
Display is goed afleesbaar
Verder doet hij gewoon wat hij moet doen.
Topsnelheid is 114 (weinig wind in de flow op de snelweg) -10 met echte km-ers
Doorgaans haal ik met de nieuwe vario met forsere wind zeker 94 op de teller. Rij grotendeels in de stad of provinciaal, weinig snelweg (6km per woon-werk rit)
Wat heb ik verder aangepast:
De standaard banden laten vervangen door Michelin citygrips.
Verder had ik al verwarmde handschoenen
Hoog scherm
Beenkleed
Malossi vario laten plaatsen, trekt iets sneller op.
Is het een aanrader? Ik ben vooralsnog nog neutraal, voor in de stad zeker, wil je meer snelweg dan is die echt wel te licht hiervoor. Met de malossi vario komt hij ongeveer ongeveer met de PCX 150 qua acceleratie en topsnelheid.
Voorheen had ik een Honda PCX 150.
Waarom dan een Sym? Honda had een forse km stand en reed overigens nog prima, maar onderdelen zijn vrij duur, Sym zou goedkoper zijn volgens m'n dealer (van jawel Sym) Omdat ik niet perse gebonden ben aan Honda, maar besloten om een nieuwe Sym te bestellen. Ik ga er dus vanuit dat doordat het onderhoud goedkoper is (ik kan en wil dat zelf niet) het per saldo voordeliger is om een Sym te rijden, met service dichtbij huis = gemak.
Sym heeft wel wat nadelen t.o.v. de PCX:
Iets minder zuinig (1 op 40 is haalbaar zo lijkt het vooralsnog, nieuwe PCX zou zuiniger zijn)
Geen start stop (geen gemis)
Geen verbruiksmeter (enigzins een gemis)
Geen gevarenlichten (best een gemis, maargoed dat zei dan maar zo)
Voordelen zijn er ook
Scherm is hoog en stevig (invloed op gebruik) maar comfort gaat voor. Bij de PCX zat ik bij harde wind nooit relaxed, dat is hier echt een verbetering.
Display is goed afleesbaar
Verder doet hij gewoon wat hij moet doen.
Topsnelheid is 114 (weinig wind in de flow op de snelweg) -10 met echte km-ers
Doorgaans haal ik met de nieuwe vario met forsere wind zeker 94 op de teller. Rij grotendeels in de stad of provinciaal, weinig snelweg (6km per woon-werk rit)
Wat heb ik verder aangepast:
De standaard banden laten vervangen door Michelin citygrips.
Verder had ik al verwarmde handschoenen
Hoog scherm
Beenkleed
Malossi vario laten plaatsen, trekt iets sneller op.
Is het een aanrader? Ik ben vooralsnog nog neutraal, voor in de stad zeker, wil je meer snelweg dan is die echt wel te licht hiervoor. Met de malossi vario komt hij ongeveer ongeveer met de PCX 150 qua acceleratie en topsnelheid.