Sym Symphony 125 ST (2022)

Jessedew

Die hard MF'er
24 jan 2016
760
99
Sinds september 2022 ben ik in het bezit van een nieuwe Sym Symphony 125ST. Helaas was er vrij weinig op dit forum over te vinden, dus daarom maak ik er maar even een topic over aan.

Voorheen had ik een Honda PCX 150.

Waarom dan een Sym? Honda had een forse km stand en reed overigens nog prima, maar onderdelen zijn vrij duur, Sym zou goedkoper zijn volgens m'n dealer (van jawel Sym) Omdat ik niet perse gebonden ben aan Honda, maar besloten om een nieuwe Sym te bestellen. Ik ga er dus vanuit dat doordat het onderhoud goedkoper is (ik kan en wil dat zelf niet) het per saldo voordeliger is om een Sym te rijden, met service dichtbij huis = gemak.

Sym heeft wel wat nadelen t.o.v. de PCX:
Iets minder zuinig (1 op 40 is haalbaar zo lijkt het vooralsnog, nieuwe PCX zou zuiniger zijn)
Geen start stop (geen gemis)
Geen verbruiksmeter (enigzins een gemis)
Geen gevarenlichten (best een gemis, maargoed dat zei dan maar zo)

Voordelen zijn er ook
Scherm is hoog en stevig (invloed op gebruik) maar comfort gaat voor. Bij de PCX zat ik bij harde wind nooit relaxed, dat is hier echt een verbetering.
Display is goed afleesbaar

Verder doet hij gewoon wat hij moet doen.
Topsnelheid is 114 (weinig wind in de flow op de snelweg) -10 met echte km-ers
Doorgaans haal ik met de nieuwe vario met forsere wind zeker 94 op de teller. Rij grotendeels in de stad of provinciaal, weinig snelweg (6km per woon-werk rit)

Wat heb ik verder aangepast:
De standaard banden laten vervangen door Michelin citygrips.
Verder had ik al verwarmde handschoenen
Hoog scherm
Beenkleed
Malossi vario laten plaatsen, trekt iets sneller op.
Is het een aanrader? Ik ben vooralsnog nog neutraal, voor in de stad zeker, wil je meer snelweg dan is die echt wel te licht hiervoor. Met de malossi vario komt hij ongeveer ongeveer met de PCX 150 qua acceleratie en topsnelheid.
 

Bijlagen

  • 20221029_123118_resized.jpg
    20221029_123118_resized.jpg
    152,3 KB · Weergaven: 41
  • 20221020_075221_resized_1.jpg
    20221020_075221_resized_1.jpg
    166,7 KB · Weergaven: 42
  • 20221029_123637_resized.jpg
    20221029_123637_resized.jpg
    171,5 KB · Weergaven: 36
  • 20221006_184958_resized_1.jpg
    20221006_184958_resized_1.jpg
    217,5 KB · Weergaven: 41
  • 20221029_123601_resized.jpg
    20221029_123601_resized.jpg
    141,9 KB · Weergaven: 39
Hoeveel pk heeft deze?
8,4 kw, topsnelheid vanmorgen was 118. (gaat nog 10 vanaf als je GPS snelheid wilt hebben) iets minder dan een 150 cc en ongeveer hetzelfde als een Honda PCX 125. Doordat ik een malossi vario erin heb zitten poetst die wel het verschil weg tussen 125 en 150 cc (af fabriek) dat is wel nodig wil je een beetje een vlotte scooter hebben.
 
Laatst bewerkt:
nog vrij hard 118 op de teller, met 8.4 kw

Dat is inderdaad erg vlot en ook nog eens met een Euro5-blok. Mijn ervaring met Euro5-blokken is dat ze toch echt trager zijn dan de voorgangers, ondanks hetzelfde vermogen. Daarom krijgen de zwaardere motoren er vaak ook cc's bij om het verschil weg te poetsen.

Dat van de GPS-snelheid, is dat ook echt gemeten met GPS of gewoon natte-vinger-werk?
 
Dat is inderdaad erg vlot en ook nog eens met een Euro5-blok. Mijn ervaring met Euro5-blokken is dat ze toch echt trager zijn dan de voorgangers, ondanks hetzelfde vermogen. Daarom krijgen de zwaardere motoren er vaak ook cc's bij om het verschil weg te poetsen.

Dat van de GPS-snelheid, is dat ook echt gemeten met GPS of gewoon natte-vinger-werk?
dat is de afwijking die ik zie op zo'n meter langs de kant van de provinciale weg (op zonne-energie) en die knippert als je te hard rijd. (90 op de teller, is daar 80) ik zou het eens na moeten meten, maar lijkt me aannemelijk dat er 10km/u verschil in zit. Benieuwd of die nog iets 'harder' gaat lopen, hoe langer ik hem heb, hoe harder die 'gaat'. Durf namelijk (nog) niet, lang vol gas te rijden, dat is ook weer niet heel goed voor die blokjes, maar bij mijn normale rijstijl wordt die doorgaans max 75% belast, veel provinciaal of stadsverkeer en dat is een eitje. Al heb ik er ook al langere stukken snelweg mee gereden. Als je een lager scherm zou hebben denk ik dat die nog iets harder gaat (minder weerstand) maargoed ik ga vooral voor iets meer comfort, dat heb ik wel met dat windscherm. Met de PCX had ik gisteren met een klapperend scherm gezeten en nu had ik dat niet, ook wel prettig.
 
@Jessedew Je kan beter kijken naar procentuele afwijking en zelfs dat is niet overal hetzelfde. Bij 80km/u GPS geeft de teller dus 12,5% meer aan. Bij 118 km/u zou dat, als de afwijking gelijk blijft, ongeveer 105 km/u op GPS zijn. Er van uitgaande dat die meter langs de weg goed is afgesteld. Beste is om gewoon een keer te checken met navigatie of een smartphone bij de topsnelheid.
Kan ook zijn dat ie minder afwijkt bij hogere snelheid en dat jouw snelheid die je in je hoofd hebt wel klopt, maar meten is weten. :)

Er rijden helaas wel weinig SYM-motorscooters rond, maar er zijn dan ook maar 12 dealers. 5 zitten in omgeving Rotterdam, dan heb je er nog eentje in Naaldwijk, eentje in Zwijndrecht en Oosterhout en de rest zit een beetje in de uithoeken van het land. Een groot deel van Nederland gaat niet zulke afstanden rijden voor een dealer. Maar goed, de brommers verkopen goed, dus waarom moeite doen voor de motorscooters. Maar Nederland is dan ook nog geen motorscooterland. Komt misschien nog wel.
 
@Jessedew Je kan beter kijken naar procentuele afwijking en zelfs dat is niet overal hetzelfde. Bij 80km/u GPS geeft de teller dus 12,5% meer aan. Bij 118 km/u zou dat, als de afwijking gelijk blijft, ongeveer 105 km/u op GPS zijn. Er van uitgaande dat die meter langs de weg goed is afgesteld. Beste is om gewoon een keer te checken met navigatie of een smartphone bij de topsnelheid.
Kan ook zijn dat ie minder afwijkt bij hogere snelheid en dat jouw snelheid die je in je hoofd hebt wel klopt, maar meten is weten. :)

Er rijden helaas wel weinig SYM-motorscooters rond, maar er zijn dan ook maar 12 dealers. 5 zitten in omgeving Rotterdam, dan heb je er nog eentje in Naaldwijk, eentje in Zwijndrecht en Oosterhout en de rest zit een beetje in de uithoeken van het land. Een groot deel van Nederland gaat niet zulke afstanden rijden voor een dealer. Maar goed, de brommers verkopen goed, dus waarom moeite doen voor de motorscooters. Maar Nederland is dan ook nog geen motorscooterland. Komt misschien nog wel.
Die van mij zit zowat om de hoek, maar die valt overigens niet onder de motorscooter dealers (dat zullen meer motorzaken zijn) die van mij doet hoofdzakelijk bromscooters, maar zoveel verschil zit er niet tussen een motorscooter en een bromscooter in deze klasse. Als je kijkt naar wat er in Parijs of Italië rondrijd op motorscooters dan is het hier inderdaad maar magertjes. Ik vind het ideaal in elk geval. Ohja, ga zeker nog eens meten wat de topsnelheid is (is er gewoon nog niet van gekomen om te kijken met navigeren eigenlijk haha, heb wel een houdertje gemonteerd dus het kan wel als ik er even op let)
 
125cc of 49cc maakt qua onderhoud en kennis inderdaad niets uit. Hooguit dat kennis over ABS mist, maar volgens mij zit dat niet op deze.
Bij Kymco hetzelfde hoor, 125cc zouden ze misschien nog wel mogen verkopen en onderhouden (de bromfietsdealers), maar zwaader niet. Beter geef je de monteurs toch ook daar wat kennis van mee, om je motordealernetwerk groter te maken. Maar goed, wie ben ik?

Zelf vind ik de HD300 ook nog wel leuk en een nette prijs. Heb wel eens op een Joymax 300 gereden, zelfde blok. In principe is dat voldoende om van A naar B te komen.
 
er zit wel ABS op de Symphony, maar dat vertrouw ik m'n monteur wel toe. Als er iets kapot is, moet het onderdeel vaak toch vervangen worden ipv gerepareerd. In principe is 300cc het meest ideaal om van A naar B te gaan, meer vermogen, maar ik heb een kleine schuur en smalle poort, waardoor een kleine motorscooter het enige is wat erin past. Daarnaast zijn 300 cc 's duurder in aanschaf en verbruik, dus voorlopig laat ik het hier even bij. Ik heb gewoon groot A rijbewijs dus kan altijd nog een keer groter rijden / huren bijvoorbeeld.
 
Het is ook allemaal niet zo spannend, maar ik begrijp dat monteurs er normaal gesproken geen ervaring mee hebben bij bijv. storingen. En wat je zegt, het is vaker vervangen dan repareren. Ik vraag me af of die HD 300 zoveel groter is dan die Sympony.
Het verbruik van een 300 hoeft niet hoger te zijn, ze draaien namelijk minder toeren bij bepaalde snelheden. Even los van gewichten. De Symphony weegt niet veel, dus dan wel een groot verschil. Maar een Yamaha XMAX 300 kan makkelijk 1 op 35 lopen en zelfs zuiniger. Ik reed afgelopen jaar de Tricity 300 (zo'n ding met 2 wielen vooraan, dus topzwaar). Blok van de XMAX 300, met rustig rijden en aan de max snelheden houden, haalde ik 1 op 37 met gemak. Dat ding weegt veel. Verzekering is wel duurder, natuurlijk.

Maar ik weet idd hoe het met die kleintjes is, dat is lekker makkelijk en je kan altijd nog upgraden zo lang het in jouw geval door de poort past. Heb zelf een Yamaha NMAX 155. Dat ding weegt rijklaar 127 kg, heerlijke machine. Ik neig wel eens naar krachtiger, maar dan komt er zo maar 50 kg gewicht bij en juist dat lage gewicht en de zeer korte draaicirkel maken 'm extreem wendbaar en ideaal in de stad en in files op de snelweg.
 
De HD 300 kende ik niet, maar ook een mooie scooter. Maar ook ruim 2.000 duurder, dat vind ik voor woon-werk verkeer net even teveel van het goede. Ben ook niet ineens een Sym fan ofzo, want dat er geen gevarenlichten opzitten of een verbruiksmeter vind ik in 2022 echt een tekortkoming.
 
Ik reed 5 jaar het kleine broertje, de ST 50cc. Na ruim 120.000 vrijwel rimpelloze kilometers ingeruild met kapotte motor, distributieketting werd te ruim. Nu rijdt ik de Piaggio Medley 125 S, 11 Kw en een topsnelheid van 108 km per uur.
 
De HD 300 kende ik niet, maar ook een mooie scooter. Maar ook ruim 2.000 duurder, dat vind ik voor woon-werk verkeer net even teveel van het goede. Ben ook niet ineens een Sym fan ofzo, want dat er geen gevarenlichten opzitten of een verbruiksmeter vind ik in 2022 echt een tekortkoming.

Vind de prijs nog meevallen, als je kijkt wat de concurrentie vraagt. Enige waar je wel naar moet kijken is het onderhoud. Als eentje van de concurrent minder vaak bij de dealer hoeft te staan voor bijv. klepspeling, dan kan je beter wat meer betalen om aan het eind minder kwijt te zijn.

Wat betreft voor gevarenlichten is dat voor een ieder natuurlijk anders, op mijn gewone motor heb ik ze denk ik 1x gebruikt om een plots opdoemende file aan de achterliggers door te geven. Bij gewone files ga ik er tussendoor en dan zet ik ze juist niet aan, omdat men niet altijd beide knippers kan zien en dan denkt dat je er eentje aan hebt staan en dus van plaats verwisselt, zodat zij wellicht ook een verplaatsing kunnen uitvoeren. Op mijn NMAX zit het ook niet, ik mis het niet. Maar dat kan voor iedereen anders zijn.
 
de prijs van het onderhoud is nu wel de reden dat ik op de Sym rij, want 1 dealer dichtbij = gemak en kennelijk zijn de onderdelen van Sym goedkoper, daarnaast is de Sym makkelijker te demonteren voor klepspeling controleren dan de PCX. Nouja, voorlopig heb ik als het goed is geen onderhoudskosten aan de Sym, rij maar 6.000 per jaar momenteel, dus in december pas weer een beurt. Dat is het voordeel van een nieuwe, bij de PCX was het nu, toch een beetje billenknijpen of er niet weer een vrij duur onderdeel vervangen zou moeten worden.
2.000 meerprijs, scheelt ook wel in de verzekering denk ik (niet enorm veel) , verbruik zei je dat het meeviel, dus dat zou kunnen kloppen. maargoed ik heb de motorscooter dan ook echt alleen voor woon-werk, het is leuk, maar ik heb eigenlijk nog nooit zomaar een rondje gereden omdat ik dat leuk vond. Wel pak ik hem in de zomer weleens voor een boodschap een dorp verderop als ik niet wil fietsen bijvoorbeeld, mn zoontje vind nu achterop zitten wel leuk te vinden.
 
Bij de PCX scheen het idd veel tijd te kosten om bij de klepdeksel te komen. Bij de SYM als ik even kijk in een online handleiding zou het om de 6.000 km moeten. Bij de PCX meen ik om de 4.000, maar dat weet ik niet zeker. En bij 6.000 km ook olie, dus dan kan je precies een jaar rijden. Verder met klepcontrole is het een beetje aankijken of het echt nodig is of niet, maar de eerste keer zeker doen en eigenlijk moet je wel in de garantieperiode, wil je garantie blijven houden. Soms gaan ze niet strakker staan en zou je een keer over kunnen slaan, maar dat weet je pas na een paar keer dit wel doen.

Verzekering gaat meestal op basis van diverse punten, merk, model, aanschafprijs, vermogen, bestuurder, postcode.
Maar zomaar een rondje rijden doe ik op de motor ook niet meer zo vaak hoor, ik moet wel een doel hebben voor motor en motorscooter. Maar nu het weer drukker is op de weg, is zo'n motorscooter echt wel fijn voor woon-werk. Mooi overal tussendoor ipv stil staan met de auto.
 
Even een update, inmiddels 7.000 km gereden in ruim een jaar. Ben met name content met het hoge scherm. Minder tevreden over het brandstof verbruiik, 1 op 40 is zeldzaam (maar kan ook komen door de malossi vario, meer toeren) daarnaast brengt hij mij van a naar b dus dat is prima.

Maar me nog wel beetje zorgen over het feit dat er af en toe wat koelvloeistof het voertuig uitgewerkt wordt, (als je m neerzet na een (lange) rit) wat er dan onder ligt. en niet opdroogt, want is geen normaal water. Ben er nog niet uit hoe dat kan (monteur wist dat ook niet direct) lekt verder nergens zichtbaar.

Hoorde verder nog een rammeltje, bleek het slot te zijn in de buddyseat, wat onder bepaalde omstandigheden wat trilde. 8)7
 
(...)

Maak me nog wel beetje zorgen over het feit dat er af en toe wat koelvloeistof het voertuig uitgewerkt wordt, (als je m neerzet na een (lange) rit) wat er dan onder ligt. en niet opdroogt, want is geen normaal water. Ben er nog niet uit hoe dat kan (monteur wist dat ook niet direct) lekt verder nergens zichtbaar.
(...)
Koelvloeistof droogt wel op, het water erin verdampt en wat er aan vaste stoffen in zit condenseert en geeft een wittige neerslag.
Als dat "koelwater" niet opdroogt, verdampt, dan is het geen koelwater, maar wellicht olie.
 
Koelvloeistof droogt wel op, het water erin verdampt en wat er aan vaste stoffen in zit condenseert en geeft een wittige neerslag.
Als dat "koelwater" niet opdroogt, verdampt, dan is het geen koelwater, maar wellicht olie.
ah okee, ik hou het sowieso in de gaten. Even geproefd, het leek wat zoetig, voor zover ik dat kon beoordelen.

Gashendel blijft sinds kort ook hangen, bij stoplicht maakt ie dan net iets meer toeren, dan die normaal stationair draait, al treedt dit niet altijd op. Had ik bij de PCX 150 ook last van. Misschien invloed van regenachtig weer, geen idee.
 
ah okee, ik hou het sowieso in de gaten. Even geproefd, het leek wat zoetig, voor zover ik dat kon beoordelen.
(...)
Ik heb beperkte ervaring met hoe de verschillende vloeistoffen in de motor smaken.
Mijn enige ervaring is met remvloeistof. Ooit lang geleden bij het ontluchten van het remsysteem wat van dat spul binnen gekregen en dat smaakt echt vreselijk slecht.
 
(...)
Gashendel blijft sinds kort ook hangen, bij stoplicht maakt ie dan net iets meer toeren, dan die normaal stationair draait, al treedt dit niet altijd op. Had ik bij de PCX 150 ook last van. Misschien invloed van regenachtig weer, geen idee.
Gashendel blijft hangen. Dus je draait je gashendel helemaal dicht maar de motor draait hoger dan normaal stationair. Is het dat?

Heeft je gashendel 2 kabels? Ik vermoed van wel. Ik zie dat je een 7000km op de teller hebt staan. Dus eigenlijk gewoon nieuw.

Met de motor uit, voel je dan als je de hendel langzaam vol open draait en dan langzaam terug dicht ergens een hapering?
 
Ik heb beperkte ervaring met hoe de verschillende vloeistoffen in de motor smaken.
Mijn enige ervaring is met remvloeistof. Ooit lang geleden bij het ontluchten van het remsysteem wat van dat spul binnen gekregen en dat smaakt echt vreselijk slecht.
Dit is inmiddels onder garantie opgelost, nadat ik weer een lekkage gedetecteerd had op de schuur vloer kon ik zien waar het vandaan kwam (recht erboven ;) bleek thermostaat huis te zijn.
 
Gashendel blijft hangen. Dus je draait je gashendel helemaal dicht maar de motor draait hoger dan normaal stationair. Is het dat?

Heeft je gashendel 2 kabels? Ik vermoed van wel. Ik zie dat je een 7000km op de teller hebt staan. Dus eigenlijk gewoon nieuw.

Met de motor uit, voel je dan als je de hendel langzaam vol open draait en dan langzaam terug dicht ergens een hapering?
Dat is een goeie, nog niet geprobeerd, gek genoeg had ik dat euvel ook af en toe met de pcx. Ja is bijv als ik stil sta bij een verkeerslicht, net zoals dat je vroeger weleens deed bij een verkeerslichtsprintje, de koppeling alvast wat laten opkomen als het ware. Het is ook niet altijd. Bij de PCX werd het opgelost door de gaskabel vol te laten lopen met olie. Ik zal het hier eens in de gaten blijven houden, nu alweer even weg geweest en weinig gereden nog dit jaar, veel thuis gewerkt.
 
Dat is een goeie, nog niet geprobeerd, gek genoeg had ik dat euvel ook af en toe met de pcx. Ja is bijv als ik stil sta bij een verkeerslicht, net zoals dat je vroeger weleens deed bij een verkeerslichtsprintje, de koppeling alvast wat laten opkomen als het ware. Het is ook niet altijd. Bij de PCX werd het opgelost door de gaskabel vol te laten lopen met olie. Ik zal het hier eens in de gaten blijven houden, nu alweer even weg geweest en weinig gereden nog dit jaar, veel thuis gewerkt.
Laat nog iets weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan