Tandwiel drager afdraaien..

dB-tje

MF veteraan
25 aug 2010
2.061
30
Assen
Heren, ik ben jullie expertise nodig.
Ik heb een 5,5 inch Braking B-one wiel gekocht welke ik op mijn SV650 wil monteren.
Naast dat ik een aantal bussen moet laten draaien zal ik de tandwiel drager af moeten draaien omdat de tandwiel dichter naar het hart van het wiel moet.
Deze tandwiel drager is gemaakt van gevreesd alu en is 17mm dik.
Nu moet ik om met de ketting uitlijning goed uit te komen daar 9mm van af draaien zodat er 8mm overblijft. Denken jullie dat dit genoeg is?

Hier even een paar plaatjes omdat we er zo gek op zijn.
DE428D88-9ECF-4C6B-A7BE-2F0F0F1C77E7_zpsjphfeid5.jpg

8583B7B0-C9F8-4684-AFC6-54CB5CB85A51_zpszqbycabd.jpg

(het lijntje tot waar hij afgedraaid moet worden staat er lichtjes op).

Ik moet nog kijken of ik de ketting iets naar buiten kan plaatsen (ik denk dat hier nog max en mm of 2-3 mee te winnen is), maar de geschetste situatie is dus "worst case"...

Graag jullie mening.
 
Laatst bewerkt:
Zou het niet doen,is te weinig vlees.Komen nog wel wat krachten op,ook al is het gefreest alu.*dus sterker) :X

Is trouwens weer eens wat anders,meestal moet de ketting in deze rubriek meer naar buiten. O-)
 
Laatst bewerkt:
A. Als je de draad kan doortappen tot in de nokken op de andere zijde lijkt het me qua sterkte wel te kunnen.
B. Volgens mij loopt je ketting dan gewoon tegen je band.
C. Zet je wiel iets uit center.
 
Kan je de ketting niet met het voortandwiel nog meer naar buiten brengen of loop je dan tegen het frame aan met de ketting.
 
Zou het niet doen,is te weinig vlees.Komen nog wel wat krachten op,ook al is het gefreest alu.*dus sterker) :X

Is trouwens weer eens wat anders,meestal moet de ketting in deze rubriek meer naar buiten. O-)

Tja... ik wil het uiteraard graag proberen en redeneer dan:
De tandwieldrager is bedoeld voor een GSXR 750 K7 (148pk en 86nm).
Nu komt hij op een SV650 (72pk en 67nm).

Wat krachten betreft heeft de tandwieldrager wel wat over...
 
A. Als je de draad kan doortappen tot in de nokken op de andere zijde lijkt het me qua sterkte wel te kunnen.
Die snap ik niet.
B. Volgens mij loopt je ketting dan gewoon tegen je band.
Ik houd een mm of 7 over tussen band en ketting.
C. Zet je wiel iets uit center.
Dat wilde ik eigenlijk niet doen.

Zie schuingedrukte antwoorden.
 
Kan je de ketting niet met het voortandwiel nog meer naar buiten brengen of loop je dan tegen het frame aan met de ketting.

Dat moet ik nog checken, ik gok dat daar nog wel een mm of 2-3 te winnen is zoals ik al aangaf in de OP.

In het mooiste geval zal er dus 11mm overblijven van de 17mm

Bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
11mm klinkt al beter ja,en net wat je zegt en er komen wat minder pony's op dan waar hij voor bedoelt is ja. :+
 
Heren, ik ben jullie expertise nodig.
Ik heb een 5,5 inch Braking B-one wiel gekocht welke ik op mijn SV650 wil monteren.
Naast dat ik een aantal bussen moet laten draaien zal ik de tandwiel drager af moeten draaien omdat de tandwiel dichter naar het hart van het wiel moet.
Deze tandwiel drager is gemaakt van gevreesd alu en is 17mm dik.
Nu moet ik om met de ketting uitlijning goed uit te komen daar 9mm van af draaien zodat er 8mm overblijft. Denken jullie dat dit genoeg is?

Hier even een paar plaatjes omdat we er zo gek op zijn.
[afbeelding]
[afbeelding]
(het lijntje tot waar hij afgedraaid moet worden staat er lichtjes op).

Ik moet nog kijken of ik de ketting iets naar buiten kan plaatsen (ik denk dat hier nog max en mm of 2-3 mee te winnen is), maar de geschetste situatie is dus "worst case"...

Graag jullie mening.

Plaats eens een foto van de achterkant. Volgens mij lopen de draadeinden door tot in de meenemernokken aan de achterkant.
 
Volgens mij lopen de pennen inderdaad door.
Dus dan komt er niet zoveel kracht direct op de alu drager zelf te staan.
Als dat zo is kan je het makkelijk afdraaien.
 
Plaats eens een foto van de achterkant. Volgens mij lopen de draadeinden door tot in de meenemernokken aan de achterkant.

De meenemernok aan de achterzijde en de draadeind zijn 1 deel en zit in de drager geperst.
 
Dan kan t zeker wel.
Kon sowieso wel, dat spul is geen cheap alu maar waarschijnlijk 7075 oid.

Zou zeggen, hup dat ding in de draaibank en draaien maar!
 
Thnx allemaal.

Nu even heel wat anders, op de SV zit standaard een 525 kettingset.
Nu wilde ik vanmiddag checken of het mogelijk is om het tandwiel om te draaien oid om zo wat extra vlees op de tandwiel drager over te houden.

Nu zie ik tot mijn verbazing dit op het tandwiel staan: JTF520-15 toch is dit tandwiel 7.5mm dik.....?
is die codering nou gek of ben ik dat? 7.5mm is toch 525?

Wat het tandwiel betreft... ik zal een offset tandwiel moeten scoren denk ik.
Iemand een idee waar ik een tandwiel vandaan haal met 2mm offset?
 
JTF 520 is de codering van je tandwiel, voor het type motor.. Dus een sv heeft het tandwiel JT, (van JT sprockets, F van Front (voortandwiel) en dan nummertje 520 uit de lijst van duizenden soorten die ze voeren :P
 
Ik heb nog een offset voortandwiel liggen die oorspronkelijk was bedoeld voor een gs1000.
Is 15 tanden.
Maar die past ook op een sv.

Misschien kan je er iets mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een offset voortandwiel liggen die oorspronkelijk was bedoeld voor een gs1000.
Is 15 tanden.
Maar die past ook op een sv.

Misschien kan je er iets mee.

Ah super, daar heb ik wel belang bij! Hoe groot is die offset?
Ik heb ruimte zat zag ik al wel 👍
 
Ik heb er 1 liggen met 8 mm offset en 1 met 6 mm offset.

Aj, dat is wel weer erg veel, ik gok dat ik dan problemen krijg met de brug (bouten), ik meen zo uit mijn hoofd dat 4mm veilig was maar ik ga dit ff checken. ik kom er op terug.
Mocht 6 nou echt te veel zijn, heb je dan een adres waar ik dergelijke tandwielen kan kopen?
 
Eigenlijk mag ik het hier niet zeggen anders loop ik te spammen. :+
Maar ik maak ze zelf.

Deze zijn ooit voor klant gemaakt maar nooit opgehaald.
 
Ik denk dat eentje van 6 mm kopen en 2 mm afdraaien van't voortandwiel minder een probleem is dan bij die tandwieldrager hoor..
 
Eigenlijk mag ik het hier niet zeggen anders loop ik te spammen. :+
Maar ik maak ze zelf.

Deze zijn ooit voor klant gemaakt maar nooit opgehaald.

Hebbe een foto van het tandwiel?
Even voor de beeldvorming, ik denk dat 6 mm wel goed komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan