• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

tanker zonder morsen

Sanmiguel

Die hard MF'er
Lid geworden
21 mei 2008
Waarderingsscore
1
Hier op het forum lees ik in een topic in de voorstelling door markoen van zijn
SYM GTS 250 volgende :
Benzine tanken is minpunt: klotst er gauw overheen.
unquote

In de Motorscooterspecial van Motoren en Toerisme van deze maand lees ik de test van
de Hyosung ms3 250 volgende :
Het is zo goed als onmogelijk om te tanken zonder de halve scooter onder de benzine te spetteren.
unquote

En toen maakte ik de bedenking : zijn er nog andere motorscooters die daar problemen mee hebben ?

De halve scooter, is wat overdreven.
Bij de Aprilia moet je ook alert zijn dat je er niet overheen druppel.
Dan zit inderdaad de boel onder de benzine, ondanks de overloop.

Gewoon wat zachter dat tankpistool inknijpen (en zeker als ie voller raakt?).
Verder geen ervaring hoor met de Hyosung en Sym, maar dat zou ik in elk geval wel doen.

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn X9. Oplossing, ik draai gewoon wat van het papier dat er altijd hangt om de tuit van het pistool. Werkt prima.

Klopt, piaggio Mp3 is ook lastig vullen zonder morsen, nu 5x getankt en voor de 1e keer zonder overlopen gelukt, ben wel vrij vroeg gestopt met knijpen volgens mij.
Kwestie van wennen denk ik.

Vespa GTS is was ook even leren hoe of wat. De eerste keer had ik er inderdaad een behoorlijke puinhoop van gemaakt.
Nu knoei ik echt BIJNA nooit meer *D

Ik houd het pistool in iedergeval al eerst goed omhoog en mik de loop dan zo in het gat.
Ondertussen weet ik voor hoeveel er nu bij kan en halverwege (bijvoorbeeld ik kan er nog 5 liter bij in gooien dan is ie vol) dan stop ik dus even bij bv 3 liter en haal het pistool dan ook een klein stukje omhoog en dan weer naar beneden en tank ik verder.
Zo kan de boel even ontluchten en als ie dan stopt plens je er niet alles overheen.
Werkt tot nu toe altijd.

En inderdaad... oefening baad kunst. Het is een kwestie van weten hoeveel er nog bij in kan dus ga je langzamer doserend te werk bij de laatste litertjes :Y

Laatst bewerkt:
De SH300 heeft een rubber overloop bakje/randje van circa 20*10*1 cm hoog. Alles wat je aan het spetteren bent loopt in principe weer via dit bakje weg. Echter is de stank (bij morsen) er niet minder om...

In Italie gebruiken ze een soort rubberen trechter om spetteren te voorkomen. werkt ook prima.

Maad idd denk ik dat gewoon opletten het beste is.

Kennelijk hebben de meeste motorscooters hetzelfde probleem. Bij mijn Majesty krijg ik de eerste 10 à 11 liter er vlot in. De laatste 2 liter duurt bij wijze van spreken een eeuwigheid. Voor de laaste liters het pistool wat omhoogtrekken, rustiger inknijpen, beetje erbij, even wachten net zo lang tot de tank vol is. Een tankbeurt met ongeveer 13 liter vullen duurt op zo'n manier langer dan mijn auto aftanken met 50 liter.

Voor de laaste liters het pistool wat omhoogtrekken, rustiger inknijpen, beetje erbij, even wachten net zo lang tot de tank vol is. Een tankbeurt met ongeveer 13 liter vullen duurt op zo'n manier langer dan mijn auto aftanken met 50 liter.

Zelf heb ik deze ervaring niet met mijn SH 300. Ben veel sneller klaar als met de auto!. Wel is het zaak met enig beleid te tanken maar dat is niet meer dan logisch, net zoals Jos omschrijft. Ik tank er meestal zo rond de 7 liter in en dat is dus zo vol. Ook kun je bij de SH goed in de tank kijken dus je weet precies wanneer hij vol is.

Het ligt een beetje aan de constructie. Als de tank laag ligt moet het dus middels een lang pijpje naar onderen. Meestal gaat dat veel moeizamer, dat klopt. Er vormen zich dan meer luchtbellen, oid.Bij een SH ligt ie gewoon boven en daardoor gaat dat goed. Dat de tank laag ligt bij sommige scooters heeft dan weer met de gewichtverdeling te maken. Scooters hebben veel gewicht achter dus een manier om dit te compenseren is de tank zo ver mogelijk naar voren te zetten(en laag boven de grond). Bijkomend voordeel is dat er dan meer ruimte is voor een grotere "bagagebak".

Laatst bewerkt:
Daarin heb ik mazzel })
Mijn tankdop zit net als bij de auto opzij *O*
En de 2 keer dat ik al getankt heb ging het zonder morsen *D

Frank,
de zadel hoogte van de SH300, is deze lager dan 80cm?
(vanaf de grond zonder stand).

Laatst bewerkt:
Kennelijk hebben de meeste motorscooters hetzelfde probleem. Bij mijn Majesty krijg ik de eerste 10 à 11 liter er vlot in. De laatste 2 liter duurt bij wijze van spreken een eeuwigheid. Voor de laaste liters het pistool wat omhoogtrekken, rustiger inknijpen, beetje erbij, even wachten net zo lang tot de tank vol is. Een tankbeurt met ongeveer 13 liter vullen duurt op zo'n manier langer dan mijn auto aftanken met 50 liter.

Of je het aftanken van mijn SYM beschrijft. Idem.

Marcel

Conclusie van jullie bijdragen :
Bij het bepalen van de keuze van aankoop hoef je naar (hekele) item niet te zien want blijkbaar hebben velen last van dit euvel.
Nochtans maakt slechts èèn test (van de Hyosung) hiervan melding.
Met andere woorden, je zou zo'n Hyosung al opzij zetten vanwege die 'tankproblemen', dit terwijl heel wat andere soortgenoten dit probleem ook hebben.
Zo zie je maar het voordeel van een forum hè.
Bedankt !

Over tests van autos of motoren,
die zijn meestal wat ingekleurd.... wat u al schreef, gebruikers zijn altijd veel objectiever.

Over auto test programmas, top-gear vindt ik zelf erg duidelijk.
De nederlandse 'test' programmas zijn vaak gewoon reklame campagnes en een verlengstuk van de ster reklame.
Is misschien leuk voor andere discussie.

Terug
Bovenaan Onderaan