Het heeft mij veel werk gekost de kwaaltjes van de TDM op te lossen. Het is nou eenmaal een wat oudere motor. Maar ik wist dat een pareltje verscholen zat in deze motor, en dat het de investering meer dan waard zou zijn.
Een moderne 900 doet me niets. Deze TDM 4TX heeft een heerlijk motorblok. Beschaafd, soepel, maar toch z'n rauwe randjes. Meer vermogen en koppel dan ik ooit nodig heb. Zuinig. Betrouwbaar. Lekkere zithouding. Wendbaar.
Het blok hoeft gelukkig niet helemaal uit elkaar. Een volledige revisie van de carburateurs, en afstellen, en je hebt een compleet andere fiets. Afstellen is wel een beetje fingerspitzengefühl, en ik had meerdere pogingen nodig om 'm echt goed te krijgen. Afstellen is ook niet echt makkelijk. Je komt er nou eenmaal slecht bij.
Het helpt ook niet mee dat dit goedkope/budget motorfietsen zijn. Onderhoud is er vaak niet of nauwelijks aan gepleegd, omdat de kosten nou eenmaal al snel de waarde van de motorfiets overschrijden. (zeker als je het laat doen)
Alle rubbers vervangen. Vooral de inlaatrubbers. Die zijn na 25 jaar volledig uitgedroogd, en hebben scheurvorming.
Naalden en sproeiers is al genoemd.
Ik heb er iridium bougies ingezet, maar is eigenlijk overbodig.
Nieuwe vacuumpomp.
Verdachte slangen vervangen.
Benzinekraan gereviseerd.
Nieuwe schokdemper achter, met 50mm hogere achterzijde. (transformeert de TDM tot ultieme bochtenvreter)
Langere jiffy.
Rempomp en klauwen van een R1, met raceblokken. (remt er de oogbollen mee uit de kassen)
LED verlichting rondom. (alles)
Koppelinghuis van een TDM900 er op gezet. (nu slechts halve kracht benodigd)
RVS bochten en uitlaat.
Superbike stuur
Nieuwe spiegels
Alles van blank metaal vervangen door blauw geanodiseerd.
Verder elektrisch van alles toegevoegd. (Nautilus hoorn, usb lader, navigatie, spotjes, handvatverwarming, quick shifter, etc)
Een nieuwe custom buddy zit (voor mijn gevoelige kadetjes)
Velgen goudkleur laten poedercoaten. (R1 style)
Nieuwe banden. Altijd feest.
En natuurlijk alle slijtdelen vervangen.
Kost wat. Maar liefde maakt blind.
Het is volgens mij wel voordeliger dan elke twee/drie jaar een nieuwe motor aanschaffen. En zo'n fiets gaat nooit meer weg.
Maar voor veel mensen is dit een eerste motor, om het een beetje te proberen, om daarna al snel weer iets moderners te kopen.