(te) strakke helm

Een helm moet zo strak mogelijk zitten zonder hoofdpijn te geven. Als je hoofdpijn krijgt is het niet goed.

Ik heb ook nog vrij lang met een rode streep op mijn voorhoofd gelopen, maar dat deed niet pijn in mijn geval!

Een helm gaat zeker wel zetten naar verloop van tijd en de ene helm lubbert wat meer uit dan de andere.

Polycarbonaathelmen (die je na 3-4 jaar dient te vervangen en meestal wat goedkoper zijn) hebben een wat hardere binnenschaal in vergelijking met glasvezel helmen.

Die wangstukken is altijd moeilijk. Een helm moet strak rond de rest van je hoofd zitten, die wangstukken geven niet de meeste bescherming. Dus het ligt heel erg aan of het een helm is met dikke wangstukken of dat je een bolle toet hebt of je wel of geen kauwgom kunt kauwen.

Een helm hoeft in het begin niet lekker te zitten, maar je moet een gelijkmatige druk over je hele hoofd voelen. Of je dat lekker vind of niet is pp nogal verschillend. Als je gelijk drukpunten voelt of het doet pijn, dan is het zowiezo fout.

Punt is dat een helm nog wat groter wordt en dat het gewoon niet veilig is om met een te grote helm te rijden en zeker niet te vallen. Bedenk maar wat er gebeurd als je valt en de helm kan om je hoofd heen schuiven! Daarbij een helm die strak zit, zit ook lekker stevig en dus trilt je hoofd dan niet zo veel en wordt je veel minder moe.

Ik zou zeggen: ga er nog ff mee TV kijken en hoop dat het snel minder wordt, of kijk of je m nog kunt ruilen. Zowiezo hoop ik dat je van de helm die je nu hebt zowel een maatje kleiner als een maatje groter hebt opgehad. En dat dan de kleine te klein was en de grote te groot. En je hebt neem ik aan meerdere helmen opgehad en dit type zat je het beste?
 
Daar zat ik nou ook aan te denken toen ik 't las.





Hilde,mischien kun je je helm wat vaker en minder lang opzetten?Dus niet alleen met 't lessen.Succes ermee!

Tijdens je theorie examen en als je naar het zwembad ga of op de fiets :?
Ga jij thuis een half uur voor gek zitten met een helm op :)
 
Op vrijdag 21 juni 2002 12:52 schreef Hilde het volgende:..Heeft iemand een idee hoe ik zoiets in de toekomst kan voorkomen? In de winkel dacht ik dat ie 'gewoon strak' zat. Nou ja, in ieder geval véél minder strak dan de overigen.
Pas als ik 'm veel langer op heb (>1 uur) gaat het zeer doen.

Naar de kapper gaan? Dat scheelt weer een paar mm.
Maar in de toekomst zou ik een lijst maken met zoveel mogelijk merken & typen en deze allemaal proberen. De overgebleven merken / typen ga je nog eens grondiger testen. Dus niet een helm kopen uit de selectie van maar 1 zaak. Ik zou nu, na een paar jaar motorrijden, ook andere keuzes gemaakt hebben qwa kleding. Rond de zijkanten (schuimdelen) gaat de helm wel losser zitten, maar aan de bovenkant van het hoofd meestal niet zo veel. Misschien kun je je helm van boven een klein beetje opvullen zodat deze iets omhoog komt en dus minder op je voorhoofd drukt.
 
Mijn helm (shoei) zat lekker, maar drukte ook op mijn voorhoofd.
Ik heb toen de voering even weggehaald en een dun randje van het piepschuim afgeschaafd. Sindsdien zit hij perfect.

Zal officieel wel weer niet mogen, maar het heeft wel geholpen.

Wat ook wel wil helpen is door de vulling, waarie klemt, met je duim wat extra weg te duwen. Wil vaak helpen.

Bedenk bij de volgende helm die je koopt dat elk hoofd een andere vorm heeft en dus niet elke helm past.

Bij mij past een Nolan dus nooit. (En erg dattikda vind (not))

Dit was dus niet voor jouw he Johan maar voor de topic starter, :9
 
Geen oorsparingen nee ;) Komt wel bij de volgende helm. Volgend jaar aan een nieuwe helm toe denk ik (na 3 jaar toch?)

3 jaar is dat zo, ik heb hem nu 7 jaar waarvan 4 jaar in gebruik was een overjarig model, ben ik zeker alweer gevaarlijk bezig ik dacht eigenlijk 10 jaar (betreft een arai) :?
 
3 jaar is dat zo, ik heb hem nu 7 jaar waarvan 4 jaar in gebruik was een overjarig model, ben ik zeker alweer gevaarlijk bezig ik dacht eigenlijk 10 jaar (betreft een arai) :?
Nee, jou Arai hoeft niet na 3 jaar weg hoor.

Polycarbonaat = ong tot 300 euro = weg na 3-4 jaar.
Glasvezel = vanaf 300 euro = net zo lang als de binnenkant het uithoudt
 
Nee, jou Arai hoeft niet na 3 jaar weg hoor.

Polycarbonaat = ong tot 300 euro = weg na 3-4 jaar.
Glasvezel = vanaf 300 euro = net zo lang als de binnenkant het uithoudt


Hoe kom je daar bij, volgens mij geeft Arai zelf 5 jaar op na productiedatum.
 
Mijn helm (shoei) zat lekker, maar drukte ook op mijn voorhoofd.
Ik heb toen de voering even weggehaald en een dun randje van het piepschuim afgeschaafd. Sindsdien zit hij perfect.

Zal officieel wel weer niet mogen, maar het heeft wel geholpen.


Geef je helm nog wel even wat tijd, maar blijf je uiteindelijk problemen houden, kan je ook het volgende doen.
Je moet dan op de plek waar die zeer doet, stevig met je duim het piepschuim gaan indrukken, let wel op dat je dit niet te ver doet, dat je dit gelijkmatig doet, en je zal het waarschijnlijk meerdere malen moeten herhalen, ivm met terugveren van het piepschuim, maar het werkt wel.
 
Ik heb een Shark, toen ik hem kocht zat ie wel lekker... iets te strak maar dacht dat dat wel minder zou worden. De gevolgen waren dat ik de 2 ventilatiegaatjes op mijn voorhoofd had staan als ik mijn helm een tijdje op had gehad... een soort van "aan en uit" knopjes.. toen heb ik er maar Leukoplast in geplakt.. En het gekke is dat ie met 140 km bijna van mijn hoofd af waait :? Heb vandaag een Shoei INTERCEPTOR Cecchinelo TC-1 gepast en die zit perfect !! Volgende week ga ik hem halen *D Het is dus niet alleen de maat van de helm die goed moet zijn, maar ook het model....
Persoonlijk vind ik Shark ook eeb klotehelm, heb er ook één, bij 160 heb je al een onwijze druk op je hoofd terwijl ik dat met mijn Arai nog niet heb bij 260!
 
Mijn BMW systeem 4 helm heb ik anderhalve maat te klein gepakt. In het begin zat ie heel strak maar na een maand zat hij alsof hij op mijn kop gegoten was. Alleen het windgeruis is verschrikkelijk bij die helm.
 
Hoe kom je daar bij, volgens mij geeft Arai zelf 5 jaar op na productiedatum.
Dat hebben ze niet gezegd, de laatste keer dat ik een cursus kreeg van Arai.

Feit is dat de buitenschaal van een pc na 3-4 jaar gewoon op is (door de weekmaker die erin zitten, die doen het dan gewoon niet meer, waardoor de klap niet meer wordt opgevangen.) En bij glasvezel heb je dat verschijnsel niet (die vangt de klap ook anders op).

Wat wel zo is is dat Arai 5 jaar garantie geeft! Maar je doet je motor toch ook niet weg als de garantie is afgelopen. En natuulijk blijft het binnenmateriaal niet eeuwig goed. Maar dat heeft veel meer te maken met hoe vaak je m gebruikt.
 
Je kan met je duimen de binnenlaag (piepschuim ozd) een KLEIN beetje indrukken. Bij Arai luikt dat trouwens niet.

Mocht je dat niet vertrouwen, dan zul je even geduld moeten hebben. Helm gaat vanzelf wat losser zitten op de drukpunten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan