Technische vraagjes voor mijn Duc 900ss

gm

Rookie
5 apr 2004
4
0
Mechelen
Hallo de mannen,
Ik ben nieuw op dit forum, daarom even voostellen.
naam: Guido (Brasletti)
moto: Ducati 900SS van 1995
Km: 28000
aanpassingen: Verhoogde superlicht uitlaten, monozit, zwevende schijven, K&N filter,...

Vraagje:
Ik heb redelijk wat olieverbruik. Ik had in een andere topic gelezen dat de ideale olie voor mijn duc Valvoline Racing 20w-50 zou zijn. Spijtig genoeg hebben er al 4 soorten olie op gezeten (Agip,Penzoil, Repsol en nu Castrol R4 superbike Vol synthetisch 5w-40). Wat zou nu voor mijn duc de beste olie zijn?
Zou ik het verbruik hierdoor kunnen verminderen of zal ik een andere ingreep moeten doen. Bij het terugschakelen zouden er steeds rookpluimen uit mijn uitlaat komen, normaal? abnormaal?

Wie kan mij raad geven?

Guido

:]
 
De klephoedjes vervangen kan "redelijk" simpel. Wanneer de klepgeleiders nog goed zijn, wil het flink helpen het olieverbruik te verminderen.
Anders wordt het toch revisie van koppen en/of zuigers zuigerveren + opboren.
Gr.
 
Wanneer je motor rookt tijdens het terugschakelen, dan wil dat zeggen dat je klephoedjes versleten zijn.
Tijdens het terug schakelen is je gasklep namelijk gesloten en ontstaat er een hoge onderdruk in je inlaat traject.
Door die hoge onderdruk zal er olie via je klep geleider in het inlaat traject worden gezogen.
Deze olie komt vervolgens weer in je cilinder waar het verbrand, dit veroorzaakt het roken.

Klephoedjes kosten bijna niks, maar helaas moet je meestal je kop demonteren om ze te kunnen verwissellen.
 
bij die kilometerstand en bouwjaar kun je beter rekening houden met een koprevisie ,waarschijnlijk zijn je klepgeleiders versleten .
degene die het eerste gaat is de uitlaat van de staande cilinder
 
Wanneer je je kop demonteerd om de klephoedjes te vervangen kan je meteen je klep geleiders controleren.
Klep geleiders zijn door een revisie bedrijf heel eenvoudig te plaatsen, dus de kosten hiervan zijn relatief laag.
Het is heel goed mogelijk dat de klep geleiders nog prima zijn, 28000 km is niet zo veel,maar door de leeftijd van de motor kan het best wel eens zijn dat de klephoedjes hard zijn geworden en daarom niet goed meer afdichten.
 
ff een foto van de "hoedjes" zoals jullie die noemen of seals je die op de klepgeleider plaatst. En idd deze kunnen uitgedroogd zijn:

full



Oh de zwarte is voor de inlaat- en de groene is voor de uitlaatklep.
 
En nu een foto van de cilinderkop

full


Toen hadden we de koppen eraf en ff de zaak inspecteren, niet wetend dat uiteindelijk de hele blok uit elkaar ging.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg hier al prachtig advies.
Alvast bedankt voor de tips.
nieuwe tips of ideëen zijn steeds welkom.

even mijn icoontje uitvergroten om lieveling eens te laten zien.

thanks
GM
 
ik heb ook een 900ss, op advies van mijn dealer heb ik halfsynthetische olie van 10-40w erin gedaan, rijdt prima. Bij een 4-klepper kun je beter een volsyntheet
gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan