Teller knop Yamaha MT07 defect

Kal1mar1

Rookie
11 jun 2023
8
0
Dag allen,

Het knopje op mijn teller is defect. Het gaat om een 2016 model waarbij er 2 knopjes op zitten, links en rechts. De rechter knop reageert niet op input, maar het lijkt wel alsof de knop constant ingedrukt is.
Als ik bijvoorbeeld naar gereden km’s van een rit kijk, worden ze gereset naar 0. Dus er is ergens wel contact.

Heb de teller al opengemaakt in de hoop dat dit het probleem zou oplossen maar helaas.

Iemand enig idee wat het probleem is en hoe dit opgelost kan worden?
Zou ik eventueel een nieuwe (2e handse) teller kunnen plaatsen?
 
Zo te zien valt er niet echt veel te repareren als dat ding kapot is.. is een soort rubberen knopje.
Dus nieuw LCD scherm eventueel een optie?

Yamaha-MT07-LCD-new-dashboard-cluster-cockpit.jpg
 
Zo te zien valt er niet echt veel te repareren als dat ding kapot is.. is een soort rubberen knopje.
Dus nieuw LCD scherm eventueel een optie?

Yamaha-MT07-LCD-new-dashboard-cluster-cockpit.jpg
Het gekke is dus dat het knopje niet defect lijkt te zijn maar dat het “constant ingedrukt” is. Omdat het dus wel trip km’s reset.

Heb je eventueel linkje waar ik je genoemd lcd kan kopen?
 
Dat soort (zachte) knoppen zijn vaak membraam knoppen oid.
Net als bij goedkope rekenmachines, 2 geleidende print-spoortjes met een knop er boven met een geleidend oppervlakte.
Kan zijn dat er vocht achter de knop zit en 'sluiting' maakt over 't sluit-contact
 
Dat soort (zachte) knoppen zijn vaak membraam knoppen oid.
Net als bij goedkope rekenmachines, 2 geleidende print-spoortjes met een knop er boven met een geleidend oppervlakte.
Kan zijn dat er vocht achter de knop zit en 'sluiting' maakt over 't sluit-contact
Is dit te repareren? Föhntje erop houden ofzo?
 
Nog eens open gemaakt, zo ziet het er van de binnenkant uit.

Als iemand een nuttige tip heeft of ik hier iets mee kan, hoor ik t graag
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 40
  • image.jpg
    image.jpg
    108,7 KB · Weergaven: 39
  • image.jpg
    image.jpg
    137,8 KB · Weergaven: 40
Nou, je kan het knopje wat blijft hangen misschien vergelijken met het knopje wat t nog wel doet toch, veert het nog terug? Veert het niet terug? Veert het alleen terug als je op een bepaalde manier er op drukt? :+

Misschien kan je met een tandenstokertje het hangende knopje herstellen? Misschien zit er een vuiltje tussen?
 
  • Eens
Waarderingen: Ulgi
Kan je, als het geen vuil is, niet alleen die microschakelaar vervangen? Het probleem is denk ik als je het complete LCD etc vervangt, dat je kilometerstand weer op 0 staat en dan krijg je weer allemaal gezeik als je je motor bij de dealer aanbiedt en die de kmstand in moet voeren. Dan komt er een foutmelding naar boven dat het niet klopt etc. Of je moet 'm zo kunnen programmeren dat de juiste kmstand er in staat, maar dat gaat meestal ook niet zomaar. Maar goed, als je geen ervaring met solderen hebt, is het misschien weer beter om 'm naar iemand te brengen die daar veel ervaring mee heeft.
 
Kan je, als het geen vuil is, niet alleen die microschakelaar vervangen? Het probleem is denk ik als je het complete LCD etc vervangt, dat je kilometerstand weer op 0 staat en dan krijg je weer allemaal gezeik als je je motor bij de dealer aanbiedt en die de kmstand in moet voeren. Dan komt er een foutmelding naar boven dat het niet klopt etc. Of je moet 'm zo kunnen programmeren dat de juiste kmstand er in staat, maar dat gaat meestal ook niet zomaar. Maar goed, als je geen ervaring met solderen hebt, is het misschien weer beter om 'm naar iemand te brengen die daar veel ervaring mee heeft.

Er bestaan naar mijn weten bedrijven die de stand van je teller kunnen veranderen, daar dit nog niet illegaal is. Dat zou dat probleem wel ondervangen toch :)
 
Nou, je kan het knopje wat blijft hangen misschien vergelijken met het knopje wat t nog wel doet toch, veert het nog terug? Veert het niet terug? Veert het alleen terug als je op een bepaalde manier er op drukt? :+

Misschien kan je met een tandenstokertje het hangende knopje herstellen? Misschien zit er een vuiltje tussen?
Er mankeert voor zover voelbaar, niets met t knopje zelf. Reageert zoals t andere knopje, maakt t zelfde klik geluid. Nog eens schoon gemaakt met een licht vochtig doekje.

“Kaal” aangesloten zonder t framepje, maar helaas nog steeds niets..
 
Kan je, als het geen vuil is, niet alleen die microschakelaar vervangen? Het probleem is denk ik als je het complete LCD etc vervangt, dat je kilometerstand weer op 0 staat en dan krijg je weer allemaal gezeik als je je motor bij de dealer aanbiedt en die de kmstand in moet voeren. Dan komt er een foutmelding naar boven dat het niet klopt etc. Of je moet 'm zo kunnen programmeren dat de juiste kmstand er in staat, maar dat gaat meestal ook niet zomaar. Maar goed, als je geen ervaring met solderen hebt, is het misschien weer beter om 'm naar iemand te brengen die daar veel ervaring mee heeft.
Solderen is ansich geen probleem, weten welk onderdeeltje ik moet vervangen wel
 
Er bestaan naar mijn weten bedrijven die de stand van je teller kunnen veranderen, daar dit nog niet illegaal is. Dat zou dat probleem wel ondervangen toch :)
Dan had de Yamaha-dealer dat wel even mogen zeggen, toen ik de teller van mijn NMAX liet vervangen. Daar staat nu 3100 km minder op.
Misschien dat ik 'm eens laat aanpassen, maar bij onderhoud (bij een andere zaak) kreeg ik al de melding dat de stand niet klopte.
Solderen is ansich geen probleem, weten welk onderdeeltje ik moet vervangen wel
De microschakelaar onderaan de printplaat die niet werkt, zou ik dan eerst vervangen en dan verder kijken als dat het niet is. Maar als dat het niet is, dan weet ik het ook niet meer en zou ik wel het hele LCD vervangen. :+
 
Zo'n compleet scherm moet zeker wel 2dehands te vinden zijn als het niet kan hersteld worden,en een Yamaha dealer kan je zeggen wat een nieuw kost.
De kilometerstand zal natuurlijk niet juist zijn bij een gebruikt exemplaar.
 
kan je hem bedienen zonder dat die andere knop er weer overheen zit?

Zo niet, even een paar draden eraan solderen met daaraan de schakelaar. Alles in elkaar bouwen en dan de knop bedienen.

Dan kan je uitsluiten of het probleem “na” de schakelaar zit of “voor” de schakelaar (er zit als ik het goed zie een halve constructie in plastic boven die uiteindelijk op die microswitch drukt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan