Temperatuurmeter Suzuki GSX R 600

Kazhual

Rookie
6 mrt 2013
3
0
Waalwijk
Inmiddels al een 3 jaar in het bezit van een Suzuki GSX R600, K6
Deze word bij mij altijd al snel behoorlijk warm in vergelijking met de motoren van vrienden van mij (CBR, R1, R6, VTR, Hornet)
Als de temperaturen bij hun op het dashboard ca. 90 graden aangeeft (buitentemperatuur 20+), zit ik vaak al op ca. 104 graden.
Dit is eigenlijk altijd al geweest, en ook bij de dealer zeggen ze dat het niks bijzonders is.
Echter; sinds een halfjaar loopt ie wel heel makkelijk naar die temperatuur (buitentemperatuur is dan 6-14 graden).
Als het buiten warmer word dan 20 graden tikt ie al snel de 120 graden aan, wat mij dus niet echt goed lijkt.

Iemand enig idee? Koelvloeistof, motorolie is op peil
 
De koelvloeistof is uit Mei 2011, ik heb vorig jaar niet zo veel gereden dus was ik ook nog niet toe aan een beurtje.
Misschien dan toch verstandig om als eerste te controleren?

Is de benzinetank er makkelijk af te halen om het filter te controleren?
De ventilator slaat aan bij 104 graden.

@Breda cat: Hoe warm word jou motor altijd?
 
'T kan allerlei redenen zijn, maar echt normaal met dit weer. en normaal vlot rijgedrag vind ik het toch niet (104°c). Check volgende punten sowieso is.
-je radiator helemaal dichtgekoekt is met vuil en insectenlijken (slechter koeling)
-thermostaat staat dicht waardoor koelvloeistof niet meer door de radiator stroomt en sneller heet word en niet afkoelt. Tijdelijke oplossing hier zou kunnen zijn om de thermostaat eruit halen en dicht maken dan koelt die beter maar duurt het wel langer voordat hij warm is... maar liever dat dan een vastloper....en het is maar een tijdelijke oplossing.
-lucht in het systeem.( als er lucht in zit, dan is de radiateur aan de bovenkant koud.)
-Waterpomp stuk
-Retourleiding
 
Ik heb hetzelfde met mijn 750 K7. Erg snel warm, vooral als je even stilstaat heb je het gevoel bovenop een kachel te zitten. Vertoont verder geen problemen. Toen ik de motor op de dyno bij de dealer af liet stellen merkte de monteur op dat de motor wel erg warm werd, en heel snel op temperatuur kwam. Dus daar meteen laten checken maar zij hebben niets kunnen vinden, conclusie was dat het toch normaal was.

Blijf het raar vinden om dezelfde reden als wat jij aangeeft, motoren van vrienden (wel andere merken) hebben dit niet of het duurt in ieder geval veel langer voordat deze mijn temperaturen bereiken. Op zowel de linker als de rechterkant kan ik mijn handen ook niet op de kapjes leggen (bij blok onder olievuldop en bij dynamo/koppeling) na een minuut of 10 terwijl dat bij hun motoren nog kan.

Ga voor de zekerheid zelf de thermostaat checken en KVS vervangen. Heb namelijk het idee dat deze niet goed afgevuld was omdat de KVS niet helemaal tot de rand staat als ik de dop eraf draai. Kijken of dat wat helpt. Kan ook tussen de oren zitten want ik kan me bv niet meer herinneren dat mijn vorige motor dit had en dan valt het me bij deze opeens op omdat ik bij een nieuwe motor op alles ga letten :/ Maar goed, volgens de dealer dus normaal en niets aan de hand maar blijf twijfelen -O- Ook omdat mijn spanningsregelaar het heeft begeven met accu en dynamo. Nu weet ik wel dat de SR een zwak punt is maar met al die warmte vraag ik me af of dit niet de oorzaak is geweest.

Ben dus wel benieuwd of jij nog wat gaat vinden of welke suggesties anderen nog hebben :Y
 
@Monkey: Nee, deze temperaturen tijdens het rijden. Stadsverkeer kan ie wel 114 worden.
Even gas geven op de snelweg en hij loopt snel terug naar 90/95, maar stoplichtje en al snel weer 100+

@Speedy; Ik begrijp je verhaal helemaal inderdaad.
Bij mij ook altijd al geweest, maar pas sinds de zomer van 2012 dat ik het niet meer helemaal vertrouw. Dit omdat ie soms niet gelijk starten als ik even tussendoor was gestopt, bijvoorbeeld om even te tanken.

Heb het nogal druk met allerlei zaken dus ik moet nog even tijd vinden om alles te checken.
Hoe kan ik de koelvloeistof en luchtfilter makkelijk vervangen? (GSX R 600)

Hou jullie op de hoogte!
 
Misschien late reactie, maar met zomers weer tikt mijne wel eens de 105graden aan, maar als ik rij met een gangetje of 50/60 zit de temperatuur al weer snel onder de 100graden.

Heb laatst een electrische storing gehad en hebben we hem bij de Valkenier ongeveer 20/25min stationair laten draaien, komt NIET boven de 106/107graden uit..

groet
 
114 graden is wel hoog en zou de fan toch wel aan moeten gaan slaan.
Meestal rond de 105/106 graden .
je kunt checken of je fan wel draait door met een pincet of draadje de thermoswitch te overbruggen, met je contact dan aan slaat de fan als het goed direct aan. Zo niet zekering /bedrading checken. Als de fan wel draait dan zou ik de koelvloeistof vervangen als je niet zeker bent hoe oud het is, en goed ontluchten (erg belangrijk dat dit goed gebeurd) Zie WPH bij lucht in het systeem loopt de temperatuur ook op. Wat het nog meer zou kunnen wezen is thermostaat die niet (geheel) open gaat bij volledig opgewarmd blok of thermoswitch defect of werkt gebrekkig. Je temperatuur meter zit op een temperatuur voelertje misschien dat dit voelertje niet ok is of massa achtige klachten heeft. Dop radiateur geeft ook wel eens problemen door vuiligheid of rubber slijtage. Al met al een aantal factoren die je kunt checken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan