T1moff
Die hard MF'er
Beste allemaal,
Ik ben met mijn Yamaha xt660z Tenere uit 2009 op reis van Nederland naar Centraal Azië, momenteel ben ik in Tehran-Iran. Sinds gisteren heb ik een schakel probleem. Motor garages voor grote motoren hebben ze in Iran niet/nauwelijks, maximaal toegestaan zijn motoren van 250cc. Ik ben in eerste instantie dus op mezelf aangewezen. Ik rij 15 jaar motor, doe mijn eigen onderhoud en heb redelijk wat verstand van motoren. In verschillende Facebook groepen heb ik om hulp gevraagd maar ik wil jullie ook vragen mee te denken.
Link naar (openbare) FB groep:
https://m.facebook.com/groups/295935067087846/permalink/7117440728270545/
Het gaat om een spontaan ontstaan terug schakel probleem, normaal rijdend op een 80km asfalt weg. De motor schakelt zonder problemen in alle versnellingen omhoog, maar hij schakelt maar één versnelling terug naar beneden. Dit alles normaal rijdend op de weg. Als voorbeeld: ik kan opschakelen van de 1ste helemaal naar de 5de versnelling, daarna kan ik normaal terugschakelen naar de 4de versnelling, maar ik kan daarna niet verder terugschakelen naar de 3de versnelling. Het pedaal voelt dan hetzelfde alsof ik in de 1ste versnelling nog verder omlaag zou willen schakelen.
Als ik de motorfiets op de middenbok zet met draaiende motor kan ik zonder problemen omhoog en omlaag door alle versnellingen schakelen. Ook ben ik er vanochtend achtergekomen dat als ik al rijdend op de motor in bijvoorbeeld de 4de versnelling het schakelpedaal een heel klein tikje omhoog geef hij WEL terug schakelt naar de 3de versnelling, en daarna (door nog een keer een klein tikje omhoog te geven, uiteraard zonder een echte versnelling omhoog te gaan) hij terug schakelt naar de 2de en 1ste versnelling. In andere woorden: ik kan omhoog en omlaag schakelen in alle versnellingen, alleen moet ik om omlaag te schakelen het pedaal een heel klein tikje omhoog geven.
Nog wat achtergrond informatie: 80000km op de klok. 9000km geleden nieuwe koppelingsplaten en nieuwe olie. Alle simpele dingen heb ik al geprobeerd. Uitgebreid getest met standen van de koppelingskabel, kettingspanning en het vrijlopen van het schakelpedaal. Hier zit het dus niet in.
Waar moet ik beginnen met zoeken? Het klinkt als een probleem van een lamme/kapotte veer. Het schakelpedaal zelf veert echter zeer goed van omhoog en omlaag naar zijn natuurlijke stand.
Alle hulp wordt gewaardeerd, echter aub graag reacties door mensen met echt verstand van zake. Aangezien ik bij veel mensen online advies vraag is het soms lastig te bepalen wat de echte mogelijke oorzaak kan zijn. Hoop op jullie begrip daarvoor.
Bedankt
Ik ben met mijn Yamaha xt660z Tenere uit 2009 op reis van Nederland naar Centraal Azië, momenteel ben ik in Tehran-Iran. Sinds gisteren heb ik een schakel probleem. Motor garages voor grote motoren hebben ze in Iran niet/nauwelijks, maximaal toegestaan zijn motoren van 250cc. Ik ben in eerste instantie dus op mezelf aangewezen. Ik rij 15 jaar motor, doe mijn eigen onderhoud en heb redelijk wat verstand van motoren. In verschillende Facebook groepen heb ik om hulp gevraagd maar ik wil jullie ook vragen mee te denken.
Link naar (openbare) FB groep:
https://m.facebook.com/groups/295935067087846/permalink/7117440728270545/
Het gaat om een spontaan ontstaan terug schakel probleem, normaal rijdend op een 80km asfalt weg. De motor schakelt zonder problemen in alle versnellingen omhoog, maar hij schakelt maar één versnelling terug naar beneden. Dit alles normaal rijdend op de weg. Als voorbeeld: ik kan opschakelen van de 1ste helemaal naar de 5de versnelling, daarna kan ik normaal terugschakelen naar de 4de versnelling, maar ik kan daarna niet verder terugschakelen naar de 3de versnelling. Het pedaal voelt dan hetzelfde alsof ik in de 1ste versnelling nog verder omlaag zou willen schakelen.
Als ik de motorfiets op de middenbok zet met draaiende motor kan ik zonder problemen omhoog en omlaag door alle versnellingen schakelen. Ook ben ik er vanochtend achtergekomen dat als ik al rijdend op de motor in bijvoorbeeld de 4de versnelling het schakelpedaal een heel klein tikje omhoog geef hij WEL terug schakelt naar de 3de versnelling, en daarna (door nog een keer een klein tikje omhoog te geven, uiteraard zonder een echte versnelling omhoog te gaan) hij terug schakelt naar de 2de en 1ste versnelling. In andere woorden: ik kan omhoog en omlaag schakelen in alle versnellingen, alleen moet ik om omlaag te schakelen het pedaal een heel klein tikje omhoog geven.
Nog wat achtergrond informatie: 80000km op de klok. 9000km geleden nieuwe koppelingsplaten en nieuwe olie. Alle simpele dingen heb ik al geprobeerd. Uitgebreid getest met standen van de koppelingskabel, kettingspanning en het vrijlopen van het schakelpedaal. Hier zit het dus niet in.
Waar moet ik beginnen met zoeken? Het klinkt als een probleem van een lamme/kapotte veer. Het schakelpedaal zelf veert echter zeer goed van omhoog en omlaag naar zijn natuurlijke stand.
Alle hulp wordt gewaardeerd, echter aub graag reacties door mensen met echt verstand van zake. Aangezien ik bij veel mensen online advies vraag is het soms lastig te bepalen wat de echte mogelijke oorzaak kan zijn. Hoop op jullie begrip daarvoor.
Bedankt