Denkend dat ik in het forum schreef heb ik in mijn profiel al een hele tekst getypt om me voor te stellen. Namelijk deze:
Zoals mijn forumnaam aangeeft stam ik uit 1952. In mijn studententijd heb ik korte tijd gereden op een BWM R26. Dat was in de tijd dat je nog een oefenlicentie kon krijgen, om zonder rijlessen jezelf voor te bereiden op het rijexamen. Toentertijd wilde ik vanalles proberen en na de motor kwam er een racefiets. Een motor raakte lange tijd uit beeld.
In 2017 kreeg ik na buitenlandse avonturen op gehuurde scooters en lichte motoren weer erg veel zin in een eigen motor. Ik had daarvoor al eens gereden op een 4-cilinder Suzuki 600 GSX en dat beviel me niets, niet qua rijgedrag en vooral niet qua zitpositie, bovendien hoeft al dat vermogen niet zo voor mij. Een belangrijke eis voor mij is een laag brandstofverbruik, want voor mijn luxe wil ik zo min mogelijk CO2 uitstoten. Na enig googelen kwam ik uit op een Yamaha xv250. Die is niet erg courant, maar toch wel voldoende te vinden en bovendien lekker goedkoop. Dat mag ook wel als de motor al 30 jaar oud is. Wonderlijk genoeg hebben ze dan vaak maar een schamel aantal kilometers op de teller. De mijn slechts 14000. In drie jaar heb ik daar nogmaals 14000 km aan toegevoegd en na dit aantal kilometers kan ik zeggen dat ik geen zwaardere motor hoef; dit bevalt me prima. Over heb brandstofverbruik ben ik heel tevreden, namelijk 1 op 35 gemiddeld.
Ik gebruik de motor weinig voor toertochten, maar vooral als vervoermiddel voor de middenlange afstand (pakweg 30-120 km). Ik wil een doel hebben om een tocht te maken. 's Winters rijd ik met een elektrisch verwarmde onderjas lekker door.
Mijn vriendin was zo enthousiast over mijn motor, dat ze er ook een heeft gekocht, maar dan wel net een slagje zwaarder, een xv535. Die gebruikt dan ook aanzienlijk meer brandstof.
In technisch opzicht vraagt de motor weinig aandacht. Om het toerental 10% te verlagen heb ik een andere set tandwielen gemonteerd. Een hoog toerental past niet zo bij dit type motor, vind ik.
Zoals mijn forumnaam aangeeft stam ik uit 1952. In mijn studententijd heb ik korte tijd gereden op een BWM R26. Dat was in de tijd dat je nog een oefenlicentie kon krijgen, om zonder rijlessen jezelf voor te bereiden op het rijexamen. Toentertijd wilde ik vanalles proberen en na de motor kwam er een racefiets. Een motor raakte lange tijd uit beeld.
In 2017 kreeg ik na buitenlandse avonturen op gehuurde scooters en lichte motoren weer erg veel zin in een eigen motor. Ik had daarvoor al eens gereden op een 4-cilinder Suzuki 600 GSX en dat beviel me niets, niet qua rijgedrag en vooral niet qua zitpositie, bovendien hoeft al dat vermogen niet zo voor mij. Een belangrijke eis voor mij is een laag brandstofverbruik, want voor mijn luxe wil ik zo min mogelijk CO2 uitstoten. Na enig googelen kwam ik uit op een Yamaha xv250. Die is niet erg courant, maar toch wel voldoende te vinden en bovendien lekker goedkoop. Dat mag ook wel als de motor al 30 jaar oud is. Wonderlijk genoeg hebben ze dan vaak maar een schamel aantal kilometers op de teller. De mijn slechts 14000. In drie jaar heb ik daar nogmaals 14000 km aan toegevoegd en na dit aantal kilometers kan ik zeggen dat ik geen zwaardere motor hoef; dit bevalt me prima. Over heb brandstofverbruik ben ik heel tevreden, namelijk 1 op 35 gemiddeld.
Ik gebruik de motor weinig voor toertochten, maar vooral als vervoermiddel voor de middenlange afstand (pakweg 30-120 km). Ik wil een doel hebben om een tocht te maken. 's Winters rijd ik met een elektrisch verwarmde onderjas lekker door.
Mijn vriendin was zo enthousiast over mijn motor, dat ze er ook een heeft gekocht, maar dan wel net een slagje zwaarder, een xv535. Die gebruikt dan ook aanzienlijk meer brandstof.
In technisch opzicht vraagt de motor weinig aandacht. Om het toerental 10% te verlagen heb ik een andere set tandwielen gemonteerd. Een hoog toerental past niet zo bij dit type motor, vind ik.