Theorie motor in engels

TwoDegrees

MF veteraan
18 sep 2002
25.863
7
Oezbekistan
Hoi,

een collega van mij is hard bezig zijn motor rijbewijs te vernieuwen.
Al in het bezit van een Engels motorrijbewijs, die echter niet geldig is in NL.

Hij moet het examen opnieuw doen en nagenoeg hij een expat is, is hij de NL taal niet erg machtig.

Hier het verhaaltje:

Hi All !

I've been trying to get my dutch motorbike licence for around 9 months now. Finally found a good school in Zoetermeer and been able to commit enough time to get around to decent lesson schedule.
They are very good to teach me in English, as some schools dont even have teachers with good enough english for lessons, so for finding a school that can teach me i'm very greatful !

The problem now is that with the theory exam for Motor there is only in Dutch. Thankfully the CBR allows a translator into the exam, but I am still concerend about how I can practice or revise. I have both the Motor and Auto manuals and they dont look too different, but there must be some which I'm worried about failing my exam on.

Is there any suggestion on how to revise for Motor exam when its only in dutch so far ? worse comes to worse I'll be cutting all the pages from the manual, scanning it in and translating it all into systran/pigeon english.

Theory test is end of september - i'm really looking forward to getting my licence here at long last !!!

Kind Regards in advance,


Hij heeft September niet gehaald, en afgelopen week geprobeerd het theorie examen met een tolk af te leggen, maar helaas 11 fout.

De kink zit hem in UK en NL. Dat werkt gewoon anders, en breekt hem op.

Het zou hem enorm helpen om het NL theorie boek voor de motor in het engels te hebben.

Iemand een idee, suggestie of een engelse versie in de aanbieding ?
 
Iemand een idee, suggestie

Als ik die collega van je was, zou ik contact opnemen met rijscholen die een theorie-cursus aanbieden. Ik denk dat het heel wat minder gedoe is om met zo'n rijschool iets af te spreken, dan dat je op zoek moet gaan naar een Engelse versie van een Nederlands Theorieboek.
Het zal je waarschijnlijk wel meer gaan kosten (1-op-1 les in het Engels?), maar als je collega echt zo graag wil gaan motorrijden, dan zal 'ie dat toch geen probleem vinden? :)
 
Laatst bewerkt:
punt is dat hij eigenlijk al erg veel geld kwijt is.
En een rijschool moet dan toch ook met een engels boek komen :? Of denk ik nu weer te makkelijk :P
 
Of er zo'n theorieboek in een taal anders dan Nederlands bestaat, betwijfel ik.

Ik snap alleen niet waarom zijn Engelse motorrijbewijs hier niet geldig zou zijn?
 
punt is dat hij eigenlijk al erg veel geld kwijt is.
En een rijschool moet dan toch ook met een engels boek komen :? Of denk ik nu weer te makkelijk :P

Die collega moet toch de Nederlandse regels leren?
Een Engels boek voor de Nederlandse regels bestaat (volgens mij) niet.
Een beetje rij-leraar spreekt wel wat woorden Engels dus kan met behulp van een Nederlands boek de verschillende afgebeelde situaties toelichten.

Eerlijk gezegd denk ik dat sowieso een theorieboek weinig nuttige informatie verschaft, omdat de meeste regels 'gewoonte' zijn hier. Als de collega dus wat meer rijlessen gehad heeft, moet het sowieso wel goed komen. Het is denk ik meer een kwestie van examens oefenen.
Heeft je collega geen Nederlandse vrienden die hem een avond in de week willen helpen oefenen..? :)
 
het gaat dus ook om examens oefenen.
Theorie examen is voor nederlands sprekenden al moeilijk genoeg. Slagingspercentages liggen nou niet echt heel hoog.
Voor hem is het dan net ff moeilijker omdat alle voorbeeld examens in het nederlands zijn en niet engels. Daardoor snapt hij niet wat de achterliggende regel is waarom het 1 fout is en het ander goed.

@Sparky: lang en ingewikkeld, heeft te maken met de 25kw regeling hier en de UK die dat (nog) niet heeft. Ik snapte het zelf ook niet helemaal, maar feit is dat hij alles eraan heeft gedaan om het rijbewijs hier geldig te krijgen.
 
Hmhm, ik ken het verhaal van een collega uit Nieuw zeeland. Woont hier al even, kan redelijk wat nederlands, maar de vragen gingen bij het (vrachtwagen) theorie examen gewoon wat te snel om met wat nadenken de betekenis van wat termen te begrijpen. Kan mij voorstellen dat het een crime is... :/

Ik geloof dat hij er ook naar heeft zitten kijken, maar niets kon vinden... good luck! Post je hier de uitkomst even of hij wat heeft kunnen vinden?
 
het gaat dus ook om examens oefenen.
Theorie examen is voor nederlands sprekenden al moeilijk genoeg. Slagingspercentages liggen nou niet echt heel hoog.
Voor hem is het dan net ff moeilijker omdat alle voorbeeld examens in het nederlands zijn en niet engels. Daardoor snapt hij niet wat de achterliggende regel is waarom het 1 fout is en het ander goed.

@Sparky: lang en ingewikkeld, heeft te maken met de 25kw regeling hier en de UK die dat (nog) niet heeft. Ik snapte het zelf ook niet helemaal, maar feit is dat hij alles eraan heeft gedaan om het rijbewijs hier geldig te krijgen.

Daarom zeg ik, bel een rij-school op die theorie-lessen aanbiedt. Regel met met die rijschool dat je collega daar theorie-les krijgt (dus ook examens oefent) met een rij-leraar zodat de leraar in het Engels met je collega kan praten.
Een theorieboek in het Engels over de Nederlandse regels zul je denk ik niet zo snel vinden! :N
 
Een goed vertaalprogramma over je digitale Nederlandstalig theorie gooien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan