Thinner - Spuitplamuur

R-Demuyt

Die hard MF'er
8 sep 2008
383
1
Arnhem
Hallo,

Ik ben bezig met het schuren en plamuren van mijn CB400F tank.
Er zaten een aantal deuken in, deze zijn nu dicht geplamuurd maar ik wou er nog even met de spuitplamuur overheen om de kleine oneffenheden er ook uit te halen.

Dus netjes erop gespoten, 1 dag laten drogen en daarna even ontvet met thinner. Maar met de thinner veegde ik alle spuitplamuur er zo af.
De spuitplamuur voelt hard aan.
De spuitplamuur is al wel een jaar oud, hij is van motip.

Licht dit aan de thinner, of kan het zijn dat de spuitplamuur gewoon over datum is ofzo?

Alvast bedankt.

Groeten Ruben
 
Oke bedankt!

Ik zal morgen even een bus halen en kijken of het hier beter mee werkt.

Mij werd trouwens verteld dat terpetine wat vettiger is en hierdoor niet echt goed werkt als ontvetter?
Bij Wikipedia zeggen ze het van aardoliedestillaat gemaakt is maar wel ontvettende eigenschappen heeft.
 
Oke bedankt!

Ik zal morgen even een bus halen en kijken of het hier beter mee werkt.

Mij werd trouwens verteld dat terpetine wat vettiger is en hierdoor niet echt goed werkt als ontvetter?
Bij Wikipedia zeggen ze het van aardoliedestillaat gemaakt is maar wel ontvettende eigenschappen heeft.

Wasbenzine......
 
Hallo,

Ik ben bezig met het schuren en plamuren van mijn CB400F tank.
Er zaten een aantal deuken in, deze zijn nu dicht geplamuurd maar ik wou er nog even met de spuitplamuur overheen om de kleine oneffenheden er ook uit te halen.

Dus netjes erop gespoten, 1 dag laten drogen en daarna even ontvet met thinner. Maar met de thinner veegde ik alle spuitplamuur er zo af.
De spuitplamuur voelt hard aan.
De spuitplamuur is al wel een jaar oud, hij is van motip.

Licht dit aan de thinner, of kan het zijn dat de spuitplamuur gewoon over datum is ofzo?

Alvast bedankt.

Groeten Ruben

Ik heb een soortgelijk probleem gehad, spuitplamuur kan niet zo veel hebben merkte ik. Ik heb toen maar besloten om te ontvetten met een licht vochtig doekje gedrenkt in water met daarin ammonia opgelost. Ontvet prima en je spuitplamuur blijft keurig zitten.
 
Oke bedankt allemaal!

Vandaag even wat wasbenzine gehaald, en werkt perfect! ...
Werd gister echt gestoord. Netjes al die spuitplamuur erop.. rustig 2 uur wachten en veeg je het er weer af alsof het nog nat is! -O-

Maar probleem dus opgelost! :)
 
Oke bedankt allemaal!

Vandaag even wat wasbenzine gehaald, en werkt perfect! ...
Werd gister echt gestoord. Netjes al die spuitplamuur erop.. rustig 2 uur wachten en veeg je het er weer af alsof het nog nat is! -O-

Maar probleem dus opgelost! :)

Wat wordt er nou gezegd? Wasbenzine is vettig en terpetine niet! dus terpetine gebruiken!
Kans dat nu je volgende spuitlaag raar gaat doen :s
 
als je de spuitplamuur licht opschuurd, dan kun je ook met een droge schone doek het stof er goed afvegen en gaan spuiten. je hoeft het niet perse vochtig te maken.
en anders gebruik ik altijd ammoniak, of terpentine, of remreiniger spuitbus.
 
Wat wordt er nou gezegd? Wasbenzine is vettig en terpetine niet! dus terpetine gebruiken!
Kans dat nu je volgende spuitlaag raar gaat doen :s

Er wordt wel meer gezegt. Wasbenzine is niet vettig. Terpentijn wel, maar dat is iets heel anders dan terpentine. Netzo als benzine geen wasbenzine is, al lijkt het in naam op elkaar. In geval van ontvetten voor spuiten niet vergelijkbaar. Voor een hobbyist is wasbenzine prima ontvetter.

Maar in dit geval , met spuitplamuur is het normaal gesproken onzin om te ontvetten net voor je gaat schuren of direkt na het schuren. Als dat werkelijk nodig is kun je beter weer van vooraf aan beginnen en dan zorgen dat het schoon blijft. Anders komen de problemen ,als het eerst nog goed gaat, later vanzelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan