• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Tig

diegekmetdieguzzi

MF veteraan
Lid geworden
8 jun 2004
Waarderingsscore
100
Heren......ik haal mig en tig altijd door elkaar maar tig is met toevoeging van extra materiaal met een staafje als ik me niet vergis? ik zoek info of evt tips voor een goed gebruikt tig las apparaat...liefst niet al te groot want mijn lasser geeft er de brui aan en dan moet ik in ieder geval zelf hechten om het weg te kunnen brengen naar een echte lasser want ik heb niet de illusie dat ik kan lassen....thanx!

Tig is met een los toevoeg staafje ja. Bij Mig komt het uit de toorts en zit het op een rol in het apparaat.

Wat wil je met het apparaat kunnen lassen? Dat is ook al een grote keuze. Of je er staal/rvs en aluminium mee wilt lassen of alleen staal en rvs is een groot verschil. Eentje waarmee je aluminium mee wil lassen (wisselspanning) zijn wel duurder.

Laatst bewerkt:
een wenselijke optie was geloof iets van een extra hoge start spanning.
maar dat zullen de lassers alhier vast beter kunnen beschrijven.

Neem er 1 met HF start, scheelt je een boel gekloot,

HF start houd in dat je een vonk brug trekt naar het materiaal ipv zelf aantikken, met aantikken blijft de wolfram staaf wel eens plakken, gevolg, weer opnieuw een puntje er aan slijpen.

Ik heb zelf een GYS, bevalt goed voor hobby doel einden.

Grtzzz Simon.

Laatst bewerkt:
als het alleen om vasthechten gaat, kun je beter mig nemen.
werkt sneller en makkelijker dan tig.
met een goedkoop elektrode apparaat lukt vasthechten ook, als het voor weinig moet.

tig heeft wel het voordeel dat je meerdere soorten staal kan lassen, dus ik snap het wel.

Laatst bewerkt:
Heren......ik haal mig en tig altijd door elkaar maar tig is met toevoeging van extra materiaal met een staafje als ik me niet vergis? ik zoek info of evt tips voor een goed gebruikt tig las apparaat...liefst niet al te groot want mijn lasser geeft er de brui aan en dan moet ik in ieder geval zelf hechten om het weg te kunnen brengen naar een echte lasser want ik heb niet de illusie dat ik kan lassen....thanx!

Tig is het mooiste, beetje als autogeen lassen wat ook mooi is zonder eventuele toevoeging als de lasnaad geheel gesloten is.

TIG: Tungsten(wolfraam) Inert Gas
MIG: Metal Inert Gas

Gewoon hechten gaat makkelijker met MIG
TIG last mooier en beter maar je brengt erg veel warmte in het werkstuk wat zeker niet wenselijk is bij RVS omdat het dan vervormd :(

Neem er 1 met HF start, scheelt je een boel gekloot,

HF start houd in dat je een vonk brug trekt naar het materiaal ipv zelf aantikken, met aantikken blijft de wolfram staaf wel eens plakken, gevolg, weer opnieuw een puntje er aan slijpen.

Ik heb zelf een GYS, bevalt goed voor hobby doel einden.

Grtzzz Simon.

Bij een HF-lasapparaat wel zorgen voor een goede aarde(+). Ik heb wel is een PLC zien uitfikken :o

wat ik een groot voordeel vind van TIg en wat niet zo vaak word vernoemd, is de lengte van het slang pakket.
bij MIG is dit maar iets van 2 meter en nogal behoorlijk stug. bij TIG is dit standaard 4 meter (dacht ik) en vele malen soepeler.
hierdoor heb je veel meer werkreikte en bewegingsvrijheid rondom je werkstuk

Dank !! voor de info...ik wil graag tig dus omdat ik een hoopje heb dat ik daadwerkelijk meer kan dan alleen hechten. Maar het word erger...ik wil namelijk een ac/dc (wereldband :+ ) omdat ik ook wel alu werk heb....mocht iemand wat leuks hebben staan?

Terug
Bovenaan Onderaan