• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Tikkende kleppen Yamaha xj600

• Onderwerp starter Onderwerp starter aki
  • Startdatum Startdatum

aki

MF'er
Lid geworden
4 mrt 2009
Waarderingsscore
0
Hallo beste motorrijders.

Ik heb een Yamaha xj600 25kw. Mijn vraag is het volgende: als ik een flinke stuk heb gereden en bij de stoplichten wacht hoor ik de kleppen tikken. Maar dat getikt blijft af en toe weg. Dus dat getik is onregelmatig. Hoe is dit te verhelpen. En wat gebeurt er als ik de kleppen niet stel en zo rij?

Alvast bedankt. :W

Het kan zijn dat je het wel of niet hoort met een warme of juist koude motor (welke van de 2 weet ik zelf ook niet)

En als de kleppen te strak staan kunnen je kleppen verbranden, wordt een dure grap.

Als je kleppen te wijd staan heb je volgens mij kans dat de compressie in de cilinder niet hoog genoeg is en dat ie dus kut loopt (maar weet ik het precieze niet van)

Tikken is niet onveilig, hoogstens staan je kleppen dan te wijd, waardoor je je max. motorvermogen misschien niet haalt.

NIET tikken is verontrustender, dan staan ze te strak, en kunnen ze verbranden. (En als ze echt niet helemaal dichtgaan heb je compressieverlies.

Dus geen stress. lekker tuffen, en bij gelegenheid eens de speling checken.

Dus : WIJD is niet onveilig,

STRAK is wel onveilig en kan leiden tot compressieverleis.

Laatst bewerkt:
Tikken is niet onveilig, hoogstens staan je kleppen dan te wijd, waardoor je je max. motorvermogen misschien niet haalt.

NIET tikken is verontrustender, dan staan ze te strak, en kunnen ze verbranden. (En als ze echt niet helemaal dichtgaan heb je compressieverlies.

Dus geen stress. lekker tuffen, en bij gelegenheid eens de speling checken.

Dus : WIJD is niet onveilig,

STRAK is wel onveilig en kan leiden tot compressieverleis.

Wijd is misschien niet 'onveilig' maar het kan wel degelijk leiden tot verhoogde slijtage, dus beste idee lijkt me nog altijd om je kleppen goed te stellen :?

Dit kan id heel goed de (Distributie) nokkenasketting zijn, die teveel is gerekt, en spanner deze rek niet meer opvangt, doet hij het bij koude en warme motor. Uitlaatkleppen liever iets te groot afgesteld, inlaatkleppenworden nog enigzinds door inllaat mengsel gekoeld. check ketting zekerop rek.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan