• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

tippies over een aankoop aub

VanDirt

Rookie
Lid geworden
27 feb 2007
Waarderingsscore
0
Na het rijbewijs en de kleding wordt het nu tijd voor een heuse eigen motor. Nou heb ik er een gezien in de beoogde prijsklasse (1000-1500). Een yamaha FZ 750 uit 88 voor 1500 euri. Enigste probleem is dat ie wel 69000km heeft gelopen en deze leek denkt toch dat dat wel wat aan de hoge kant is.
Dus vraag 1 wat is een mooi gemiddelde per jaar wat je verrijdt op een motor zodat ik dat kan vergelijken met het bouwjaar en km stand.
En vraag 2 heeft er iemand nog een goed idee voor iets leuks in die prijsklasse, modelletje (tour)sport of all road, en lage onderhoudskosten.

Vraag 1: Een mooi gemiddelde ligt zo rond de 4000km per jaar. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen: Mensen die in de winter doorrijden, pure mooi weer rijders etc. Dit kan je vaak wel aan de motor zien. Dus gewoon opletten op sporen van pekel enzo.

Vraag 2: Zoek gewoon eens uitgebreid op marktplaats op motoren tot 1500 euro. Dan zie je meteen wat je zou kunnen kopen. Is dit
bijvoorbeeld niks? Gewoon even op je gemak rondkijken. Zie je iets wat je aanspreekt, dan zoek je hier gewoon even op het forum naar ervaringen.

Succes!

Die van mij is een jaar jonger en ik ben net de 89k gepasserd dus over 2 weken heb ik de 90k gepasserd.
Als je goedkoop in onderhoud wil moet je een nieuwe toerfiets kopen want bij oudere motoren heb je altijd kans op gebreken.
In mijn geval heb ik niets te klagen over onderhoud, het afgelopen jaar een kettingset vervangen à €140,-, een 2 sets banden, synchroonstellen carburateurs, 2X olie verversen + 6 ltr voor bijvullingen en oliefilters, luchtfilter en een brandstofpomp (maar da's een ZXR kwaal :X ).
Moet er dan wel bij vertellen dat dat voor 20k was, als je het gemiddelde rekent van 4k is dat dus te verdelen over 5 jaar.
Daarnaast nog wel een setje knipperlichten gekocht en een 2e hands kuipruitje wegens een uitglijder (risico van doorrijden in de sneeuw) en een 2e hand achterremklauw (iets te hardhandig proberen los te krijgen :o ) maar dat was bij elkaar nog geen 7 tientjes

69 K is helemaal niet zo heel veel. Ik zit zelf al boven de 80 K en de fiets is nog lang niet versleten. VFR blokken kunnen de 3 k wel halen.
Bij de FZ 750 is het lager van de uitgaande as van de versnellingsbak een zwak punt, dus dat even checken. Voor de rest is het een heel sterk blok, dat veel kan hebben. Ter indicatie klepspeling dient pas bij 42 K gecontroleerd te worden. Gewoon alle standaard punten kontroleren, zoals remmen, banden en ketting en kijken hoe de machine loopt. Als een FZ goed is afgesteld, loopt hij als een naaimachien. Kwa prestaties kan hij nog goed meekomen met veel jongere fietsen.
Ik heb er ooit een gekocht, terwijl ik eigenlijlk op zoek was naar een VFR. Heb elke minuut op dat ding genoten, totdat hij total ging door een inhalende tegenligger :X Een goed alternatief voor een FZ is overigens de VFR, die zeer degelijk is. Een 86-89 kan je voor heel schappelijke prijs vinden.

Algemene tips:

Als je bij een 2ehands motor komt kijken, eerst voelen of het blok warm is. Zo ja, dan heeft de eigenaar niet veel vertrouwen in de koude start... Of het blok ratelt als de olie koud is.

Olie hoort amber/goud kleurig te zijn, niet zwart, schuimend en naar houtskool te ruiken. Als de motor een peilstokje heeft, dan aan de olie voelen of er harde stukjes in zitten.

Als je gaatjes in de koppen van bouten, de olie-dop enz. of zelfs stukjes borgdraad ziet, dan zou ik deze motor overslaan. Is dan waarschijnlijk gebruikt voor racen. Allemaal verschillende bouten die kapot gesleuteld zijn, bevallen ons ook niet. Resten rode of blauwe vloeibare pakking langs de carterdelen nog minder.

Kijk naar de slijtage delen; banden, remblokken, ketting en kettingwielen. Kijk naar de stuuruiteinden, voetsteunen, remhendels; vertonen deze schaafsporen? Kijk met strijklicht naar de kuipdelen; zijn ze strak?

Een echte liefhebber zal eerlijk vertellen of de motor schade heeft gehad (en bijna elke wat oudere motor heeft wel wat meegemaakt, geeft op zich niets) en hoe dat gerepareerd is. Ik kijk als eerste naar de stuuruitslag-nokken; zijn deze beschadigd of zelfs opnieuw opgelast? Dan heeft de motor een ongelukje gehad of een slecht gelande wheelies.

Klopt de slijtage van de voetsteunen met de kilometerstand? Om een indicatie te geven: zelfs op mijn 45.000km oude voetsteunen zitten er nog flinke ribbels in het rubber.

Als je een proefrit gaat maken (altijd doen, de verkoper kan het weigeren i.v.m. slecht weer of pekel ofzo, dan andere keer terugkomen), stop dan na een paar straten en kijk (nog eens) naar deze punten, nu zonder dat er iemand op je vingers kijkt.

Controleer tijdens de proefrit of de remmen het (trillingsvrij) doen, met name de achterrem wordt nog weleens verwaarloosd. Probeer even met losse handen te rijden, blijft de motor rechtuit rijden? Bij warm motorblok willen we niet veel rook uit de uitlaat zien, stop nog even en geef vol gas.

Vertel de verkoper wat je geconstateerd hebt en doe een bod. De motor is waard wat jij er voor wil betalen, niet meer!

Ik zou zoeken naar een VFR750 of een CBR600. Ook een GSX600F of GSX750F, GPZ600 of GPX600, FZ750 of FZR600 zijn het overwegen waard, deze zijn in mijn ervaring echter wat gevoeliger wat betreft slijtage en corrosie dan de Honda's.

Tja de motor is uit 1988 dus je kan wel wat problemen verwachten, maar 69k is goed te doen hoor.
Mn broer heeft een Fazer 600 te koop : [MESSAGE=6631090]JK in "[TK] Yamaha Fazer 600 - 1999"[/MESSAGE]

Ligt wel een stukje boven je budget, maar dat ding heeft 86.000km gelopen en hij loopt werkelijk waar nog als een zonnetje. Zo goed als nieuw loopt ie. Kan vast nog wel een ton bij op met normaal onderhoud. De motor is 8 jaar oud dus over het algemeen wel wat 'frisser' dan een motor uit 1988.

Persoonlijk koop ik liever geen oude motoren meer (van voor 1995), omdat ik niet zin heb in onderhoud.... (wil overigens niet zeggen dat elke motor voor 1995 ruk is, er zit ook goed spul tussen, maar het is maar net hoe de eigenaren er mee om zijn gegaan. Gaat ie er goed mee om, dan is de motor nog wel pico bello, maar dat maak je niet vaak mee).
Ik had een XR250R van 1987 (gekocht in 2001 of 2002) en die was prima, maar heb ook een XT350 van 1988 gehad (2003, dus toen 15 jaar oud) en dat was een bak ellende.
Bijna het aankoopbedrag in onderhoud gestoken om 'm goed te krijgen, dat was een dure motor dus :(

Nou, TechnoLust heeft zo'n beetje alles wel verteld.
Ik denk dat je daar wel mee uit de voeten kunt.

Succes!!

Tja de motor is uit 1988 dus je kan wel wat problemen verwachten, maar 69k is goed te doen hoor.
Mn broer heeft een Fazer 600 te koop : [MESSAGE=6631090]JK in "[TK] Yamaha Fazer 600 - 1999"[/MESSAGE]

Ligt wel een stukje boven je budget, maar dat ding heeft 86.000km gelopen en hij loopt werkelijk waar nog als een zonnetje. Zo goed als nieuw loopt ie. Kan vast nog wel een ton bij op met normaal onderhoud. De motor is 8 jaar oud dus over het algemeen wel wat 'frisser' dan een motor uit 1988.

Persoonlijk koop ik liever geen oude motoren meer (van voor 1995), omdat ik niet zin heb in onderhoud.... (wil overigens niet zeggen dat elke motor voor 1995 ruk is, er zit ook goed spul tussen, maar het is maar net hoe de eigenaren er mee om zijn gegaan. Gaat ie er goed mee om, dan is de motor nog wel pico bello, maar dat maak je niet vaak mee).
Ik had een XR250R van 1987 (gekocht in 2001 of 2002) en die was prima, maar heb ook een XT350 van 1988 gehad (2003, dus toen 15 jaar oud) en dat was een bak ellende.
Bijna het aankoopbedrag in onderhoud gestoken om 'm goed te krijgen, dat was een dure motor dus :(

Ik vind dat jaartal een beetje uit de lucht gegrepen, ik kan een motor binnen een jaar in een slechtere toestand krijgen als menig motor van meer dan 20 jaar oud. Gewoon naar de algemene toestand kijken en afgetrapte bakken links laten liggen.

Ik vind dat je zoiets in het algemeen niet echt kunt zeggen bij zo'n kilometerstand.

Kilometerstand zou gezond zijn voor zijn leeftijd, maar alles staat en valt bij het onderhoud van zo'n fiets, hoe de motor is gebruikt (afgeragd of niet) en of er (dikke) schade mee is gereden. Zorg in iedergeval dat je iemand bij je hebt die er ECHT verstand van heeft. Ik heb regelmatig motoren ingekocht en je komt echt veel punten tegen die je als leek gewoon niet weet en waar je ook gewoon wat ervaring voor moet hebben.
Ik wil je best het een en ander uitleggen, maar het beste kun je me daar ff voor bellen o.i.d. het zijn namelijk gewoon TEVEEL punten om ff hier neer te zetten:
Hier alvast een paar tricky dingen die veel voorkomen bij motoren met hoge kilometerstanden en die je flink geld kunnen gaan kosten:

- remschijven die te dun zijn (qua tolerantie), staat allemaal wel op de schijf, maar niemand die het nameet bij aankoop
- blok loopt een beetje rauw; wellicht een klepje, wellicht de nokkenasketting, wellicht de versnellingsbak, wellicht de koppeling. Is allemaal te checken als je weet HOE
- olie verbruik, ook niet 1.2.3. te merken...kan best dat de zuigerveren/klepseals bijna "op" zijn dattie een liter per 500km gebruikt, let op blauwe rookpluimen bij het starten en (koud) lopen van de motor. Ook koppakking kan hierbij belangrijk zijn.
- koppeling, hoe ver is die heen na zoveel km's...ligt weer aan het gebruik van de motor. hoever is de koppelingskabel al 'uitgedraaid' en hoeveel speling zit er op de koppelinghandle (veel speling bij maximaal uitgedraaide koppelingskabel = nieuwe koppeling)
-etc etc

Kortom neem iemand mee met ervaring, ik heb in het verleden ook aankoopskeuringen (niet officieel o.i.d.) gedaan, maar heb het nu erg druk helaas...
mail me maar ff als je me nr wilt hebben

Laatst bewerkt:
Olie hoort amber/goud kleurig te zijn, niet zwart, schuimend en naar houtskool te ruiken.

Dat is echt bs, olie word erg snel zwart... Geeft niks. Hoe snel het zwart word ligt aan een aantal zaken, zoals de olie zelf en de "schoonheid" van je blok, maar elke motorolie word binnen niet al te veel kilometers zwart :)

Dat is echt bs, olie word erg snel zwart... Geeft niks. Hoe snel het zwart word ligt aan een aantal zaken, zoals de olie zelf en de "schoonheid" van je blok, maar elke motorolie word binnen niet al te veel kilometers zwart :)

:^

Mijn verse goudkleurige olie is binnen 1000km zwart en hij heeft pas 12.200km gelopen.
Dus wat zegt dat over mijn blok?

Kortom neem iemand mee met ervaring, ik heb in het verleden ook aankoopskeuringen (niet officieel o.i.d.) gedaan, maar heb het nu erg druk helaas...
mail me maar ff als je me nr wilt hebben

zou misschien best een idee zijn als mensen met verstand zich aanbieden als keurmeester.
ik zou er best 50 euro voor over hebben als iemand ff 1 of 2 uurtjes mee zou gaan keuren en testen :)

Ik vind dat jaartal een beetje uit de lucht gegrepen, ik kan een motor binnen een jaar in een slechtere toestand krijgen als menig motor van meer dan 20 jaar oud. Gewoon naar de algemene toestand kijken en afgetrapte bakken links laten liggen.

Klopt, is ook uit de lucht gegrepen, maar voor mij persoonlijk wel van toepassing.
Zoals ik al zei is het niet altijd zo, maar ik heb motoren gezien waarbij je bijna kon gaan huilen van ellende. Overigens ook wel bij motoren van na 1995 hoor ;)

Maar persoonlijk koop ik nu liever iets recenters. Maar je ziet inderdaad snel genoeg of iets met liefde is behandeld of niet en je kan inderdaad een motor na een jaar rijden er uit laten zien alsof ie een wereldoorlog heeft meegemaakt.

Maar goedkoop is helaas vaak duurkoop, omdat je dan nog altijd honderden euro's aan onderdelen kwijt bent. Voor mij in elk geval geen goedkope motoren (meer) ;) maar dat is puur persoonlijk.

zou misschien best een idee zijn als mensen met verstand zich aanbieden als keurmeester.
ik zou er best 50 euro voor over hebben als iemand ff 1 of 2 uurtjes mee zou gaan keuren en testen :)

www.erikvanlent.nl , maar die komt niet voor 50 euro uit z'n bed.
Maar je weet dan wel wat je in huis gaat halen en welke kosten je gaat krijgen / eventueel afdingen als je echt die specifieke motor wilt hebben....

En dat heb ik dus gedaan / kan ik nog steeds doen. Was 50,- en dan binnen 30km van mijn woonplaats. Krijg je een compleet formulier met alle zaken erop die belangrijk zijn, die ik voor je invul terwijl ik de motor naloop (kosteposten, slijtagedelen, motorisch, koppeling, lagers, eventuele verborgen schade etc). Bovendien kan ik je dan ook meteen een goed prijsadvies geven of de onderhandeling voor je uitvoeren (die ten alle tijde erop gericht is om de motor goedkoper te kopen met wellicht een van te voren afgesproken prijs waarbij je hem aanschaft, van de meeste werkzaamheden heb ik namelijk wel een prijsplaatje in me hoofd (materiaalkosten + eventuele uren arbeid)).

Er heeft een advertentie van me gestaan op marktplaats maar die is er inmiddels weer vanaf en heb hem nog niet weer eropgezet ivm 'mijn drukke bestaan' :P

Laatst bewerkt:
Allereerst mijn grote dank voor iedereen die mij op weg helpt in motorland met een reactie.

Ik heb iets leuks gezien voor een leuke prijs althans dat vind ik. Als jullie em min of meer goed keuren dan ga ik vanmiddag nog kijken.
Dus hier de link graag jullie reactie vooral van meneer smit.
www.motor-forum.nl/forum/list_messages/159683

muchas gracias again

Haha grappig om hier de link terug te vinden.
In ieder geval veel succes met het vinden van een motor.

En dat heb ik dus gedaan / kan ik nog steeds doen. Was 50,- en dan binnen 30km van mijn woonplaats. Krijg je een compleet formulier met alle zaken erop die belangrijk zijn, die ik voor je invul terwijl ik de motor naloop (kosteposten, slijtagedelen, motorisch, koppeling, lagers, eventuele verborgen schade etc). Bovendien kan ik je dan ook meteen een goed prijsadvies geven of de onderhandeling voor je uitvoeren (die ten alle tijde erop gericht is om de motor goedkoper te kopen met wellicht een van te voren afgesproken prijs waarbij je hem aanschaft, van de meeste werkzaamheden heb ik namelijk wel een prijsplaatje in me hoofd (materiaalkosten + eventuele uren arbeid)).

Er heeft een advertentie van me gestaan op marktplaats maar die is er inmiddels weer vanaf en heb hem nog niet weer eropgezet ivm 'mijn drukke bestaan' :P

No offense, maar waar heb jij je kwaliteiten als keurmeester opgedaan? :?

Zoiets kun je beter aan een echte pro over laten dan aan een student bedrijfskunde die wat beunt. Dat zijn 50 weggegooide euros.

Ik vind van mezelf dat ik ook redelijk verstand van motoren heb, maar ik ga er ook geen keuren.

Door twijfel heb ik er toch ooit eentje laten keuren door Erik van Lent.................geloof me maar dat die grondig is en vrijwel alles boven haalt. Veel meer dan ik iig.

...
Ik wil je best het een en ander uitleggen, maar het beste kun je me daar ff voor bellen o.i.d. het zijn namelijk gewoon TEVEEL punten om ff hier neer te zetten:
...

Maar als je alles hier neerzet ipv bellen dan kunnen anderen er ook van profiteren ;) Ik zou je heel dankbaar iig omdat ik ook aan het rondkijken ben voor een motor.

Maar als je alles hier neerzet ipv bellen dan kunnen anderen er ook van profiteren ;) Ik zou je heel dankbaar iig omdat ik ook aan het rondkijken ben voor een motor.
je kan toch zelf ook wel aantal punten bedenken? ketting tandwielen is eenvouding te zien, banden, voorpoten schoon, geen rare geluiden, goed starten, oliepijl, soepel lopen ook bij ineens gas open draaien en constant gas, zonder handen rechtdoor, kleurverschillen in kappen, stuurgewichtjes gekrast, staat het stuur recht

Laatst bewerkt:
Natuurlijk zijn veel dingen logisch en heb ik die al wel zelf bedacht. Maar voor een doorgewinterde sleutelaar zijn sommige punten logisch terwijl het voor een leek (=ik) allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Dus hoe meer tips, hoe beter imho.

Terug
Bovenaan Onderaan