Tips gevraagd circuitdag

Fortunateson

MF'er
29 mrt 2010
214
0
Beilen
Hallo allemaal!

Donderdag a.s. ga ik mijn 1e circuitdag beleven op het tt circuit.
In mijn directe omgeving ken ik niemand met circuit ervaring. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wat zijn de belangrijkste zaken om aan te denken of te doen tijdens zo'n circuitdag?

Waar ik zelf aan dacht:
Motor moet natuurlijk in tip top conditie zijn.
Leren outfit plus rugprotector.
Db killer in.
Niet te veel eten.
Eigen tempo rijden.

Wat vergeet ik of waar moet ik echt om denken?

Alvast bedankt voor eventuele tips en aanvullingen.
 
Laatst bewerkt:
spiegels/nummerplaat eraf/ veel drinken

en veel plezier hebben ;)

ow en ga vast sparen voor een circuitfiets, dik kans dat je het verslavend genoeg vind ;)
 
Wel veel drinken ;) Zorgen dat je uitgerust bent, en je motor voorbereid hebt(op de aanhanger, of voordat je wegrijd) zodat je voor je weg gaat geen stress meer hebt :N
Verder: Genieten en lekker fun hebben! *O*
 
gedurende de dag af en toe eens naar je benzinepeil kijken, gaat soms harder dan je gewend bent, zeker op Assen.

en na donderdag sparen, tis serieus verslavend!!!!
 
Hallo allemaal!

Donderdag a.s. ga ik mijn 1e circuitdag beleven op het tt circuit.
In mijn directe omgeving ken ik niemand met circuit ervaring. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wat zijn de belangrijkste zaken om aan te denken of te doen tijdens zo'n circuitdag?

Waar ik zelf aan dacht:
Motor moet natuurlijk in tip top conditie zijn.
Leren outfit plus rugprotector.
Db killer in.
Niet te veel eten.
Eigen tempo rijden.

Wat vergeet ik of waar moet ik echt om denken?

Alvast bedankt voor eventuele tips en aanvullingen.


Banden en remblokken goed checken
 
De afgelopen circuitdagen in binnen- en buitenland hebben me geleerd dat de voorbereiding heel snel en vlug kan, maar dat het fijn is om een "checklist" te hebben van wat je nou eigenlijk allemaal mee moet of mag nemen. Sommigen van onderstaande zijn een absolute must (motor, duh :') ), sommige dingen zijn alleen nodig in het buitenland of bij meerdere overnachtingen (verloopstekkers enzo), en heel veel dingen zijn geheel optioneel (tablet, laptop, partytent, touw enzo...). Je kunt zelf afstrepen wat je mee wil nemen, en wie weet zie je er nog wat leuke ideeën tussen staan... Wie aan wil vullen, kom maar op! *O*

Wat dat eten betreft trouwens: daar zou je waarschijnlijk een MF-discussie van vijf pagina's aan kunnen wijden, maar je zult er zelf wel achterkomen of je juist futloos en moe wordt (meer eten!), of dat je met een opgeblazen gevoel over het circuit stuitert (minder eten!). Drinken is in ieder geval wel heel belangrijk!

Motor technisch
Motor
Sleutels
Tie-wraps / ducttape
Reserveonderdelen
Gereedschap
Jerrycan / benzine
Slot
Poetsdoeken
Aanhangwagen
Spanbanden
Oprijplaat

Kleding motor
Handschoenen licht
Handschoenen nat
Laarzen, helm(en)
Licht / donker vizier
Leren pak
Rugprotector
T-shirts
Sokken
Vochtige doekjes

Kleding casual
Spijkerbroek
Ondergoed
Trui / vest
T-shirts
Schoenen
Handdoeken
Zonnebril
Petjes
Jas
Paraplu

Drank / eten
Ontbijtkoek
Brood
Beleg
Snoepgoed
Messen
Vorken
Borden
Bekers
Water
Frisdrank

Foto en video
Fotocamera
Telefoon
Navigatie
Stekkerblok
Tablet
Laptop
Verloopstekker

Paddock
A4 Circuit
A4 Tijdschema
Klok
Tuinstoeltjes
Partytent
Touw
Plastic (afval)tassen
Paddock stand(s)

Papieren
ID/RBW
Trackday inschrijfpapieren
Hotel reservering
Leesboek
Schrijfwaar

Toilet
Zonnebrand
Tandenborstel
Tandpasta
Haargel
Deodorant
Pijnstillers
Vaseline
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen circuitdagen in binnen- en buitenland hebben me geleerd dat de voorbereiding heel snel en vlug kan, maar dat het fijn is om een "checklist" te hebben van wat je nou eigenlijk allemaal mee moet of mag nemen. Sommigen van onderstaande zijn een absolute must (motor, duh :') ), sommige dingen zijn alleen nodig in het buitenland of bij meerdere overnachtingen (verloopstekkers enzo), en heel veel dingen zijn geheel optioneel (tablet, laptop, partytent, touw enzo...). Je kunt zelf afstrepen wat je mee wil nemen, en wie weet zie je er nog wat leuke ideeën tussen staan... Wie aan wil vullen, kom maar op! *O*

Wat dat eten betreft trouwens: daar zou je waarschijnlijk een MF-discussie van vijf pagina's aan kunnen wijden, maar je zult er zelf wel achterkomen of je juist futloos en moe wordt (meer eten!), of dat je met een opgeblazen gevoel over het circuit stuitert (minder eten!). Drinken is in ieder geval wel heel belangrijk!

Motor technisch
Motor
Sleutels
Tie-wraps / ducttape
Reserveonderdelen
Gereedschap
Jerrycan / benzine
Slot
Poetsdoeken
Aanhangwagen
Spanbanden
Oprijplaat

Kleding motor
Handschoenen licht
Handschoenen nat
Laarzen, helm(en)
Licht / donker vizier
Leren pak
Rugprotector
T-shirts
Sokken
Vochtige doekjes

Kleding casual
Spijkerbroek
Ondergoed
Trui / vest
T-shirts
Schoenen
Handdoeken
Zonnebril
Petjes
Jas
Paraplu

Drank / eten
Ontbijtkoek
Brood
Beleg
Snoepgoed
Messen
Vorken
Borden
Bekers
Water
Frisdrank

Foto en video
Fotocamera
Telefoon
Navigatie
Stekkerblok
Tablet
Laptop
Verloopstekker

Paddock
A4 Circuit
A4 Tijdschema
Klok
Tuinstoeltjes
Partytent
Touw
Plastic (afval)tassen
Paddock stand(s)

Papieren
ID/RBW
Trackday inschrijfpapieren
Hotel reservering
Leesboek
Schrijfwaar

Toilet
Zonnebrand
Tandenborstel
Tandpasta
Haargel
Deodorant
Pijnstillers
Vaseline

Voor 1e dagje circuit ?

Ik vergeet iedere keer mijn zonnebrand en haargel O-)
 
Laatst bewerkt:
Voor 1e dagje circuit ?

Ik vergeet iedere keer mijn zonnebrand en haargel O-)

Voor een eerste circuitdag kun je natuurlijk heel veel schrappen. Het is een lijstje dat ik 'standaard' op de PC heb staan, dus copy/paste en klaar was mijn post. Wie weet hebben anderen er ook wat aan. ;)
 
uitgerust eraan beginnen , dus niet de avond ervoor de kroeg in :N
na iedere sessie iets drinken ( sportdrank/water) en iets eten (banaan/boterham)
want je verbruikt aanzienlijk meer energie :Y

je leren pak moet inritsbaar zijn , intergraal helm is verplicht, motor rijlaarzen en handschoenen.

geniet ervan

:W
 
Staan al goede tips hier in het topic. Zorg voor een goede conditie als je meer circuitdagen ga doen en rust de laatste dagen een beetje uit. Maak je motor op tijd klaar (1 week) en niet de laatste dag. Laatste dag heb je het al druk met inpakken etc.

Hou je concentratie hoog tijdens het rijden, laat je niet afleiden. Luister goed naar de instructeur en vraag wat je wilt vragen. Probeer redelijk ontspannen te rijden en je motor lekker de bocht in te laten rollen. Ga niet te hard op je gas bij het uitkomen van de bochten om een foutje goed te maken. Eerst motor uit hellingshoek en daarna pas vloeiend gas erop!

Veel plezier!!
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen circuitdagen in binnen- en buitenland hebben me geleerd dat de voorbereiding heel snel en vlug kan, maar dat het fijn is om een "checklist" te hebben van wat je nou eigenlijk allemaal mee moet of mag nemen. Sommigen van onderstaande zijn een absolute must (motor, duh :') ), sommige dingen zijn alleen nodig in het buitenland of bij meerdere overnachtingen (verloopstekkers enzo), en heel veel dingen zijn geheel optioneel (tablet, laptop, partytent, touw enzo...). Je kunt zelf afstrepen wat je mee wil nemen, en wie weet zie je er nog wat leuke ideeën tussen staan... Wie aan wil vullen, kom maar op! *O*

Wat dat eten betreft trouwens: daar zou je waarschijnlijk een MF-discussie van vijf pagina's aan kunnen wijden, maar je zult er zelf wel achterkomen of je juist futloos en moe wordt (meer eten!), of dat je met een opgeblazen gevoel over het circuit stuitert (minder eten!). Drinken is in ieder geval wel heel belangrijk!

Motor technisch
Motor
Sleutels
Tie-wraps / ducttape
Reserveonderdelen
Gereedschap
Jerrycan / benzine
Slot
Poetsdoeken
Aanhangwagen
Spanbanden
Oprijplaat

Kleding motor
Handschoenen licht
Handschoenen nat
Laarzen, helm(en)
Licht / donker vizier
Leren pak
Rugprotector
T-shirts
Sokken
Vochtige doekjes

Kleding casual
Spijkerbroek
Ondergoed
Trui / vest
T-shirts
Schoenen
Handdoeken
Zonnebril
Petjes
Jas
Paraplu

Drank / eten
Ontbijtkoek
Brood
Beleg
Snoepgoed
Messen
Vorken
Borden
Bekers
Water
Frisdrank

Foto en video
Fotocamera
Telefoon
Navigatie
Stekkerblok
Tablet
Laptop
Verloopstekker

Paddock
A4 Circuit
A4 Tijdschema
Klok
Tuinstoeltjes
Partytent
Touw
Plastic (afval)tassen
Paddock stand(s)

Papieren
ID/RBW
Trackday inschrijfpapieren
Hotel reservering
Leesboek
Schrijfwaar

Toilet
Zonnebrand
Tandenborstel
Tandpasta
Haargel
Deodorant
Pijnstillers
Vaseline

je hebt veel bij je, maar als je moet schijten hoop je dus dat er toiletpapier aanwezig is op het paddock? :P
 
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga zeker genieten en het rustig aan proberen te doen.

Als er nog mensen zijn van hier die donderdag ook aanwezig zijn: tot dan!
 
Toch nog een vraag. Hier en daar lees ik opmerkingen over de bandenspanning.
Ik heb michelin pilot power onder mijn vtr, wat is een correcte bandenspanning?
Of kan ik dit beter aan de mensen van de bandenwagen op het circuit vragen?
 
Het meest belangrijke: heb plezier ;)

De meeste van de hierboven gegeven tips zijn juist, maar het is je eerste circuitdag en aan de helft kom je waarschijnlijk niet toe of is niet van toepassing. Mocht je het allemaal leuk vinden, komt dat vanzelf wel.

Zorg dat je motor technisch ok is (belangrijkste is remmen/banden/geen lekkages) en probeer zo ontspannen mogelijk van de dag te genieten. Dit doe je o.a. door niet van tevoren van alles (rijtechnische zaken) in je hoofd te prenten, maar gewoon openminded erin gaan en luisteren naar de instructeur.

Oh ja, vragen stellen na de sessie maakt je alleen maar wijzer ;)
 
Toch nog een vraag. Hier en daar lees ik opmerkingen over de bandenspanning.
Ik heb michelin pilot power onder mijn vtr, wat is een correcte bandenspanning?
Of kan ik dit beter aan de mensen van de bandenwagen op het circuit vragen?
Allereerse sessie ooit geen probleem, sessies daarna kan je zo een halve bar verlagen.
Het eerste rondje of twee, drie dan wel rustig aan doen. (zo niet al..) :P

Vreten trouwens redelijk op het circuit.
En eigenlijk zijn het geen circuitbandjes.
(onder ZAC rijders ook wel bekend als Pilot Pipo's)
Hele dag acher de marshall. :?
 
Laatst bewerkt:
je hebt veel bij je, maar als je moet schijten hoop je dus dat er toiletpapier aanwezig is op het paddock? :P

(Je is meestal jullie - in m'n eentje gaat er soms niet meer mee dan wat er in een rugzak past. :+ )

En dat bedoel ik nou met "je vergeet altijd wel iets!". :X _O-
 
Met wisselende omstandigheden zijn die Pilot Powers trouwens wel aardige intermediate's. ;)
 
goed drinken en eten tussendoor

Mij zie je op zo'n circuitdag de hele dag met een 1.5 literfles water rondlopen. Als het warm weer is gaat 'ie zelfs voor de sessie mee de pits in, soms duurt het nog wel eens langs voordat je weg mag. En dan zet ik hem in een hoekje neer zodat ik gelijk water heb als ik na de sessie weer binnen kom.

En eten: gewoon de hele dag door kleine dingen eten.

Ik heb ook een checklist. Dit zijn echt de minimale dingen die ik nodig heb voor een circuitdag. Slaapzak, kussen, matras en stretcher alleen voor verre circuits natuurlijk. ;)


Motor
Tank sleutel
Olie
Banden
Gereedschap
Bandenspanningsmeter

Helm
Pak
Ondershirt+broek
Laarzen
Handschoenen
Backprotector
Borstprotector
Oordoppen

Inschrijvingspapieren
Paspoort

Stroom stekker
Sokken
Trui
Fleece jack
Zonnebril
Zonnebrandcreme
Tantum
Voltaren
Aspirines

Eten
Drinken

Telefoon
TomTom
Geld
Camera

Easy-up tent

Slaapzak
Kussen
Matras
Stretcher

Tandenborstel
Tandpasta
Zeep
Shampoo
Handdoek
WC papier

Koffie
Suiker
Waterkoker


Edit:

Zonnebrandcreme is essentieel. Tantum en Voltaren ook, maar is misschien leeftijdsgebonden ;).

Aspirines ALTIJD mee, want op een zonnige dag wil ik nog wel eens hoofdpijn krijgen door het knijpen met mijn ogen. Echt zonde als dat gebeurt, aspirines helpen. En veel drinken.
 
Laatst bewerkt:
Toch nog een vraag. Hier en daar lees ik opmerkingen over de bandenspanning.
Ik heb michelin pilot power onder mijn vtr, wat is een correcte bandenspanning?
Of kan ik dit beter aan de mensen van de bandenwagen op het circuit vragen?

De Marshalls zullen je wel vertellen je bandenspanning iets te verlagen. Normaal zul je er wel 2.6/2.9 (voor/achter) in doen, maar op het circuit kun je rustig omlaag naar 2.2/2.3 (voor/achter).

Je kan dan een stuk harder door de bocht omdat je band warmer wordt en beter gaat plakken. Maar hij gaat ook een stuk harder slijten. ;)

Enneh, inderdaad zijn die pipo's prima intermediates.
 
Laatst bewerkt:
Nog een tip: koop van die Isostar Fruit & Carbs Energy gel dingen. Ze zijn vies, maar ze houden je wel een hele sessie overeind. ;) Als je er een beetje doorheen zit, dan sta je er versteld van hoe deze dingen je weer op de been brengen voor de volgende sessie.

isostar_fruitenergie.max.jpg
 
De Marshalls zullen je wel vertellen je bandenspanning iets te verlagen. Normaal zul je er wel 2.6/2.9 (voor/achter) in doen, maar op het circuit kun je rustig omlaag naar 2.2/2.3 (voor/achter).

Je kan dan een stuk harder door de bocht omdat je band warmer wordt en beter gaat plakken. Maar hij gaat ook een stuk harder slijten. ;)

Enneh, inderdaad zijn die pipo's prima intermediates.
Heb je zelf met pipo's met 2.2/2.3 gereden?
Is voor straatbanden/pipo's, ook op het circuit veels te laag.

De warmte waar jij het over hebt krijg je er dan niet in, de band vervormd juist daardoor teveel.

Ik heb tijdens de ZAC altijd met 2.4 voor en 2.6 achter gereden en tot 1.58 op Assen ging dat prima.
Nadeel van pipo's.....weinig waarschuwing als ze gaan.



Goede voorbereiding (zie diverse checklijsten hier), rust, materiaal in orde (zgan/nieuwe remblokken/banden) en probeer zo ontspannen mogelijk te rijden (spanning blijf je op een 1e dag toch wel houden).
Als je geluk hebt, heb je een goede instructeur......stel hem vragen.

En geniet er van. ;)
 
Heb je zelf met pipo's met 2.2/2.3 gereden?
Is voor straatbanden/pipo's, ook op het circuit veels te laag.

De warmte waar jij het over hebt krijg je er dan niet in, de band vervormd juist daardoor teveel.

Ik heb tijdens de ZAC altijd met 2.4 voor en 2.6 achter gereden en tot 1.58 op Assen ging dat prima.
Nadeel van pipo's.....weinig waarschuwing als ze gaan.




Goede voorbereiding (zie diverse checklijsten hier), rust, materiaal in orde (zgan/nieuwe remblokken/banden) en probeer zo ontspannen mogelijk te rijden (spanning blijf je op een 1e dag toch wel houden).
Als je geluk hebt, heb je een goede instructeur......stel hem vragen.

En geniet er van. ;)

:Y ,TS laat je niet aanpraten op een veel te lage spanning te gaan rijden,MPP heeft nl een slap karkas en is gemaakt voor hogere bandenspanningen.
Ikzelf reed ermee op 2.4 voor en 2.8 achter,werkt prima.
Te laag en je gehele fiets gaat zwabberen,vooral bij aanremmen :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan