Tips gevraagd voor het kopen van een Honda cb600f Hornet 🤗

25 mei 2023
5
2
Hallo allen!

Ik ben van plan om een tweedehands hands honda cb600f te kopen via marktplaats (jaar 2003-2006). Hebben jullie tips voor mij waar ik op moet letten?

Over het algemeen voor het aankopen van een motor of specifiek voor deze motor is informatie erg welkom! (Ik heb pas sinds kort mijn a rijbewijs en dus nog weinig ervaring)

Erg bedankt voor jullie hulp! 🤗😊

Groetjes Ilse
 
Voornamelijk iemand meenemen die de roze bril van je kop kan slaan is wel een aanrader, tenzij je zelf heel goed weet waar je op moet letten en waar je over praat. Dit kan je achteraf een hoop kosten schelen.
Over het algemeen de staat van onderhoud (wanneer is alles voor het laatst uitgevoerd? Grote beurt met kleppen stellen kan redelijk prijzig zijn) en de staat van de slijtage delen. Banden, kettingset en remmerij dus. Als het achtertandwiel bijvoorbeeld een soort zaagtand achtige vorm beginnen te krijgen, is deze aan vervanging toe. De tanden horen symmetrisch te zijn nml.
Verder werden deze motoren volgens mij ook veel gebruikt als lesmotoren. Liever geen ex-lesmotor kopen. Het blok heeft flink wat te voortduren gehad met alle mensen die erop hebben leren schakelen. Schakelen en koppelen en dat soort dingen horen ook gewoon soepel te gaan op elk toerental.
Trekt de motor continu een bepaalde kant op, is er waarschijnlijk iets mis (dit kan nml een gevolg van een eerder ongeval zijn) en vaak is er iets krom (voorvork of frame)
 
Laatst bewerkt:
Spanningsregelaars zijn een dingetje waar de hond's van dat tijdperk om bekend staan, zou kijken of die wellicht ook al is vervangen
Als je niet weet waar je op moet letten: De oudere spanningsregelaars (of is het Spanningsregelaren?) zijn kastjes van ongeveer 15cm x 15cm. De nieuwere (broodnodige) spanningsregelaars zijn qua afmetingen precies hetzelfde, maar hebben aan de bovenkant ribbels/groeven die helpen met koeling tijdens het rijden.
De oudere modellen brandden nog wel eens door omdat ze de warmte niet kwijt konden.
 
Relatief makkelijk te vervangen lijkt me? Dan wel niet preventief een keer doen.
yes, gewoon kwestie van 2 bouten en een stekkertje losmaken. Herhalen in omgekeerde volgorde
If it ain't broken, don't fix it
Hier sluit ik me volledig bij aan. Maar helaas heb ik vanwege deze spanningsregelaar al eens eerder in een Zeeuws weiland gestaan na een lange rit (op zaterdagavond in de regen).
Dus in dit geval:
If it ain't broken yet, prevent it.
 
Een Hornet uit 2002 was ook zelf mijn eerste motor. Met carbu's en manueel benzinekraantje onder de tank, gekocht met een goede 32000km op de teller. Stuurt niet veel zwaarder dan een mountainbike met baanbanden op. Mechanisch is het een oer- en oerdegelijke concept als ze correct behandeld en onderhouden zijn. Bij mijn tweede motor, een Aprilia uit 2004, kwam gelijk een waslijst en fora pagina vol aan "dingetjes" die je moest weten. Dat is bij een CB600F helemaal anders.

Zoals aangehaald, als je er zelf niet genoeg van kent, best een objectieve visie mee nemen. En dan is geregistreerd onderhoud door een dealer (ook al zegt het niet alles) toch ook wel wenselijk.

Veel succes! Ik deed er een paar maand later mijn eerste motorreis van 10 dagen mee richting de Dolomieten. Een super leuke fiets om dit met beperkte ervaring te ondernemen!
 
Waarom Specifiek de CB600F Hornet? Puur om de looks of heb je er al ervaring mee?
De looks vooral en de prijs. Ik zit nu te kijken naar een uit 2005. Verder ook dat ik had gelezen dat het een goede starter is om mee te beginnen en omdat hij niet al te hoog is. Ik ben zelf 1.60 en vind het wel fijn als ik in ieder geval met mijn tenen bij de grond kan komen 😃
 
Voornamelijk iemand meenemen die de roze bril van je kop kan slaan is wel een aanrader, tenzij je zelf heel goed weet waar je op moet letten en waar je over praat. Dit kan je achteraf een hoop kosten schelen.
Over het algemeen de staat van onderhoud (wanneer is alles voor het laatst uitgevoerd? Grote beurt met kleppen stellen kan redelijk prijzig zijn) en de staat van de slijtage delen. Banden, kettingset en remmerij dus. Als het achtertandwiel bijvoorbeeld een soort zaagtand achtige vorm beginnen te krijgen, is deze aan vervanging toe. De tanden horen symmetrisch te zijn nml.
Verder werden deze motoren volgens mij ook veel gebruikt als lesmotoren. Liever geen ex-lesmotor kopen. Het blok heeft flink wat te voortduren gehad met alle mensen die erop hebben leren schakelen. Schakelen en koppelen en dat soort dingen horen ook gewoon soepel te gaan op elk toerental.
Trekt de motor continu een bepaalde kant op, is er waarschijnlijk iets mis (dit kan nml een gevolg van een eerder ongeval zijn) en vaak is er iets krom (voorvork of frame)
Thnx! Ja, die roze bril is wel een issue ja. Ik ga zondag bij een kijken en heb hem nu ook gevonden in een kleur die ik mooi vind en niet vaak zie 🙈
 
Die roze bril is al vaak genoemd.
Verstandig om iemand mee te nemen die weet van motoren en ook om jou met de beentjes op de grond te houden.
Is het NIET goed, dan wegwezen!

Deze motor waar je nu gaat kijken is echt niet de enige die te koop is.
Er zijn altijd nog veel meer Hornets te koop. (als dit de motor is die je echt het liefste wilt)
Anders is er natuurlijk nog veel ander spul te koop wat ook prima is.

Paar jaar terug een 2e hands Blackbird gezocht en gekocht.
Precies DEZE wilde ik graag. Uitvoering injectie en alleen in kleur zwart. Verder grens aan budget gesteld.
Pas bij de 5e motor die ik ging bekijken was het raak.
Ondanks dat wel enkele probleempjes ervaren. Nix ernstigs, maar toch onverwacht.
Verder upgrades gedaan vwb spannings-regelaar en progressieve vering voor en achter. (maar deze waren mij bekend)
.....................en daar is het een veel fijnere motor van geworden.
 
Laatst bewerkt:
Da's geen CB600F hornet maar een CBF600 (Naked in dit geval). Heeft een stuk minder pk's dan de hornet maar wel een stuk prettiger als eerste motor. Veel rijscholen gebruikten dit model voor deze reden. Tot 2007 heeft dit model een carburateur; vanaf 2008 is het injectie. Verder wel leuke motoren en betrouwbaar (mits goed onderhouden).

Let op: de CBF600 heeft bij 24.000km een grote beurt (Dus inclusief kleppen stellen etc) Dus navragen of deze gedaan is (en of ze het ook aan kunnen tonen d.m.v. factuur) Kost meteen 6-700 euro om hem te laten uitvoeren bij een garage. Dan is de motor dus niet 2350 maar +-3000 euro voor hij rijklaar is. Gezien de motor nu op 24.000km staat.

Je hebt hem ook in een variant met kuip; bijv onderstaande. Stuk jonger en met wat afdingen zal hij +-750 euro duurder zijn dan de motor waar jij nu naar gaat kijken (uitgaande dat de beurt niet gedaan is).. dus neem dat mee in je vergelijk/zoektocht.
Honda - Cbf 600 S Abs
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan