Toeridee Zwitserland-Nederland langs de hele Rijn.

Brinkmeister

MF veteraan
16 nov 2003
1.208
650
De herfst nadert, de banden zijn glad, de blik verplaatst zich naar de winterprojecten in de garage en de plannen voor de komende lentes, zomers en verder. Ik had tijdens het plannen van mijn afgelopen vakantie naar Duitsland, Zwitserland en Frankrijk al eens naar de kaart zitten kijken en bedacht dat de Rijn, uitmondend in de Lek, eigenlijk vanuit Zwitserland nagenoeg langs mijn huis stroomt (nou ja, andere kant van het dorp, maar toch). En dat als ik de Rijn maar blijf volgen, ik altijd weer thuis kom.

Zou het een leuke route kunnen zijn om zo ver mogelijk richting de oorsprong van de Rijn te starten, ik denk hier:
Schiessplatz Hinterrhein · 7438 Hinterrhein, Schweiz

Ja, of hier:
Rheinquelle · 7189 Tujetsch, Schweiz
geschiedenis-Lai-da-Tuma-web.jpg


...en helemaal naar het punt waar de Lek de Noorzee in stroomt te eindigen:
Naaktstrand Hoek van Holland · Stuifkenszand 3151, Hoek van Holland, Niederlande

Maar ja, waar start de Rijn eigenlijk? En als ik dat heb uitgevonden: hoe mooi is de route langs deze rivier? Blijft het bij zomaar een los idee, of zou deze rit mooi, memorabel en/of uitdagend zijn? En hebben ze ergens schnitzel?
schnitzel-xxxl.jpg
 
Volgens mij heeft Jan Dirk Onrust van Promotor een keer een motorreis van de bron van de Rijn naar de monding bij Hoek van Holland beschreven. Als bron nam hij toen de Tomasee, dus dat wordt een bergwandeling als onderdeel van de reis.
Boek: ANWB Motorboek Nederland : met 30 spannende motortochten
Bijgesloten ook de GPX routes uit het boek, waar je de Rijn route uit kan vissen.

Schnitzel zal in het Duitse deel van de reis niet echt een probleem zijn.

Correctie: boek & routes zijn voornamelijk in Nederland, ik zal even verder kijken wat ik nog kan vinden van de volledige Rijn-reis.
 

Bijlagen

  • gpx_routes_motorboek_europa.zip
    1,2 MB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Artikel gevonden op motor.nl: Naar de bron van de Rijn
Het gaat over de route van Bazel naar de bron(nen) van de Rijn. Er zit een GPS-bestand bij met de Zwitserse Rijn-route.
Je moet er wel voor inloggen, maar met een PB passen we daar wel een mouw aan.
 
Goed plan. Leuk hoor, zit (zat) zelf te denken aan iets raars als "de 3 Scandinavische hoofsteden" als item voor een trip. Ik ken het reisverslag van Jandirk Onrust!
 
Zou het een leuke route kunnen zijn om zo ver mogelijk richting de oorsprong van de Rijn te starten, ik denk hier:
Dat heb ik dus gedaan (althans geprobeerd) afgelopen zomer met de Donau stroomafwaarts.
Ik ben in Zwarte Woud gestart in Donaueschingen bij officieel startpunt van de Donau.
(in werkelijkheid natuurlijk bij de kleine stroompjes daar in de buurt)
Verschillende keren (strak) langs de Donau gekampeerd met het tentje. Eindpunt zou zijn de Zwarte Zee.
Ik ben door gebroken achterschokbreker slechts tot half in Roemenië gekomen. Nu was nog enige optie kortste weg naar huis.
In Zw.Woud startte Donau als klein beekje, maar tot waar ik ben gekomen was ie al breder geworden dan bij ons de Waal.

Na een weekje chagrijn thuis ben ik met mijn andere motor nog 2 weken naar Vercors, Cévennes en Dordogne geweest.
Daar was het ook zeker wel leuk. Toch mijn vakantie nog een beetje gered.
 
Ik zit een beetje met RouteYou te pielen, het heeft denk ik wel potentieel. Maar op de eerste honderd kilometer zie ik al dat als ik echt dicht bij de Rijn wil blijven, ik ook snelweg moet rijden. Dan kan het ook een afweging zijn een meer slingerroute te rijden die de rivier af en toe kruist. Maar ja, da's dan weer niet de rivier naar huis volgen.
 
Goed plan. Leuk hoor, zit (zat) zelf te denken aan iets raars als "de 3 Scandinavische hoofsteden" als item voor een trip. Ik ken het reisverslag van Jandirk Onrust!
Ook vet! Er zijn nog zoveel landen waar ik ook nog op de motor naartoe wil.
 
Het idee van de Rijn (of een andere rivier) volgen is prima, maar je moet er niet al te dogmatisch mee omgaan. In de praktijk zal je de rivier regelmatig niet in beeld hebben, saaie stukken tegenkomen (snelweg, industrieterrein, havens). De Rijn van Bazel tot Karlsruhe is allemaal niet zo spannend.
 
Ik zit een beetje met RouteYou te pielen, het heeft denk ik wel potentieel. Maar op de eerste honderd kilometer zie ik al dat als ik echt dicht bij de Rijn wil blijven, ik ook snelweg moet rijden. Dan kan het ook een afweging zijn een meer slingerroute te rijden die de rivier af en toe kruist. Maar ja, da's dan weer niet de rivier naar huis volgen.
De Rijn loopt netjes maar doodsaai tussen de Vogezen en het Zwarte Woud. Lijkt me logisch om daar enkele km parallel aan de rivier te rijden en de Vogezen mee te pikken. Rij via de bron vd Moezel bv.
 
Maar op de eerste honderd kilometer zie ik al dat als ik echt dicht bij de Rijn wil blijven, ik ook snelweg moet rijden.
Dan kan het ook een afweging zijn een meer slingerroute te rijden die de rivier af en toe kruist. Maar ja, da's dan weer niet de rivier naar huis volgen.
Niet te krampachtig!!

De route die ik had gepland voor de Donau volgt ook niet overal dichtbij de rivier. Zelfs juist om NIET strak langs de rivier te blijven.
Onderweg had ik al Bayrische Wald en stuk door Tsjechië (mooi!) gereden. Strak langs Donaubocht in Hongarije is wel heel mooi.
Na Boedapest heb ik de rivier helemaal verlaten en door het Nemzeti Park gereden. (oa een weg als Kyffhäuser, maar dan 3x zo lang)
Geen zin om de rivier te MOETEN volgen en enkele 100-den km's door de Hongaarse Pusta te rijden.
Meerdere bezienswaardigheden in Roemenië zijn in noorden en midden. Vlakbij de Zwarte Zee zie ik de Donau dan wel weer terug.
Op de terugweg volg ik dan weer stroomOPwaarts andere stukken Donau: bijv IJzeren Poort en Servië.
 
Ja, ik zie nu ook al een mogelijkheid om door Liechtenstein te rijden. Tof!
 
Tof zou ik het niet noemen... ik heb er afgelopen zomer twee foto's gemaakt, een bij het binnenrijden en een van een (overigens prima) cappuccino! het is als Zwitserland maar met andere kentekens. leuk om als land af te vinken, maar de moeite voor het leuke rijden niet echt waard.
 
De rijnkloof daarentegen is wel weer een heel erg leuk stukje. Ruinalta.
Een stukje vorder-rhein van Ilanz (of Valendas) richting Bonaduz.
En heel vlak daarvoor zou ik absoluut de Kunkelspass meepikken. Die ligt iets noordelijker.
Maar echt de moeite waard. Maar een heel klein gedeelte is onverhard (bij de tunneltjes).
 
Het toch in meestal in berg of heuvel achtig gebied, dat de wegen die haaks op de rivier staan het leuks zijn om te rijden. Uit mijn ervaring klopt dat wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan