Mobiele GPS voldoende in de bergen van Zwitserland?

negentiendrieentachtig

Die hard MF'er
27 okt 2022
335
170
Vroeg me of hoe het bereik is door de alpenpassen in Zwitserland. Dan gebruik ik gewoon Google Maps om te navigeren ipv nu al te investeren in een losse GPS.

Iemand ervaring?
 
Het ligt een beetje veel aan je telefoon, de GPS chips zijn 1 van de dingen waar ze op bezuinigen als je een goedkopere koopt.
zelf heb ik geen GPS problemen met mijn telefoon, daarentegen met de tablet (goedkoop ding van 100e) wel geregeld in de bergen, maar nooit zoveel dat ik de weg kwijt raakte.
 
Zoals hierboven aangegeven voor de zekerheid de kaart offline downloaden. In de Alpen overigens geen problemen ondervonden.
 
Ja heb sowieso offline kaarten gedownload voor de zekerheid. Maar goed om te horen in ieder geval. Dank heren
 
2 maanden terug door zwitserland gekomen. Vooraf google maps offline kaarten gedownload en geen enkel probleem met gps (samsung a53). Ging super!
 
Nul problemen gehad, Beeline icm iPhone11.
 

Bijlagen

  • IMG_5053.jpeg
    IMG_5053.jpeg
    415,3 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Vroeg me of hoe het bereik is door de alpenpassen in Zwitserland. Dan gebruik ik gewoon Google Maps om te navigeren ipv nu al te investeren in een losse GPS.

Iemand ervaring?
Volgens mij is het dezelfde GPS op maps als op een los navi apparaat. De antenne in jouw telefoon is bepalend voor het ontvangst. Ik heb bijvoorbeeld afgelopen 2 weken veel in bergachtige bossen gelopen, op mijn Samsung telefoon werkte Maps niet meer terwijl mijn Garmin horloge nog volop GPS ontvangst had.
 
Gps bereik heb ik overal wel gehad, maar mobiel bereik, denk aan 4g, 5g ofzo dat laat nog wel eens te wensen over. Zodra je offline kaarten hebt, kom je er toch altijd wel uit lijkt me.
 
Zelfs in de Eifel DE had ik op veel plekken geen internet (Vodafone), dus zoals eerder gezegd inderdaad alles vooraf downloaden. Geen idee wanneer je offline maps hebt, ook relevante data instaat wat betreft tank stations, restaurant, Hotels of andere spots die interessant zijn overigens
 
Je kan er dan niet op zoeken meestal, maar je kan ze wel op de kaart zien, bijv tankstation icoontjes enzo. Werkt prima verder. Het is ook zelden de hele rit, dus kwestie van tijd tot je bereik weer terug hebt gevonden :)
 
In de Italiaanse Alpen regelmatig geen "telefoon" bereik. Dus geen internet.
Zorg dat je dus vooraf de kaarten download. GPS was met mijn Samsung door ontbreken van telefoon bereik een stuk onnaukeuriger.
Waarschijnlijk worden de telefoon signalen ook gebruikt voor een betere locatie bepaling.
 
Maak veel gebruik van zowel Magic Earth als van google maps in de auto. Zit vaak in Duitsland richting Dusseldorf vliegveld.
Altijd nachts dan is verkeersinformatie heel belangrijk maar ook verbinding wat 4g of 5g betreft. Tijdens de trip heb ik vaak onderweg net geen internet meer. Normaal geen probleem de t elefoon heeft later vanzelf weer 4 of 5g.
Maar als het te lang duurt voor je internet hebt dan is bij google maps zo dat stem begeleiding niet meer werkt. Je krijgt een toon te horen. Als je het weet en dit gebeurt dan is het kijken wat de melding is.
Bij Magic Earth is dit niet het geval stem begeleiding werkt gewoon plus dat je de maximale snelheid ziet tijdens navigeren. Kaarten kun je gewoon binnen halen per regio of land.
Meestal zal voor je wegrijd je op de navigatie een rit instelt google maps of Magic Earth problemen op de weg herkennen en een andere route nemen. Hier merk je niets van. Dit zegt natuurlijk niets over een ongeluk tijdens een toerrit, dan kan de informatie later komen zodat je midden in een file terecht komt.
 
Als je geen roamingkosten wil betalen in Zwitserland, mobiel internet afzetten.
 
De enige plaatsen waar je telefoon het misschien niet doet is hoop op de bergtoppen maar als je een berg op gaat zul je er aan de andere kant weer afmoeten... Op wat italiaanse passen na ken ik er weinig die T splitsingen op de toppen hebben. Echter ik blijf een telefoon ongeschikt vinden om mee te navigeren op de motor, doe mij gewoon maar een good old Garmin. Zo'n telefoon vind het echt niet leuk als daar de hele tijd een kabeltje in zit wat flink loopt te trillen door het gestuiter op de weg. Ook is een telefoon niet met handschoenen aan te bedienen.
 
Het is op mf goede gewoonte om antwoorden te geven waar je niet om gevraagd hebt, dus bij deze dan.
Ik had in de Pyreneeën af en toe helemaal geen bereik.
Kan ik bij aansluiten. Soms is de verbinding daar ZERO.
Dat geldt ook voor diverse plaatsen op Corsica.
GPS doet 't ALTIJD!! (vrijwel)
(alleen enkele keer als je in een diepe, smalle kloof bent, gaat 't wel eens mis)
 
Terug
Bovenaan Onderaan