• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

TomTom rider 1e edition, laden via USB/12 volt

Flugelmeister

Die hard MF'er
Lid geworden
12 nov 2009
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik heb heel het forum afgezocht maar kan mijn antwoord niet vinden.

Mijn tomtom rider, eerste editie met nieuwste Navcore laadt niet op als ik bv via USB aan mijn laptop heb hangen.

Mijn motor heeft een 12volt stekker en wil eigenlijk mijn tomtom hier aan koppelen via Dode link

Nu wil ik dus aan het einde van deze draad een 12v stekker monteren, maar gaat hij dan wel laden?

Alvast bedankt,

ps, achter op staat 5V dc 2A, dit houdt dit in dat hij met 5Volt laadt?

Als je 'm direct aan de 12 volt hangt is het waarschijnlijk afglopen met je Tomtom (mocht je zelf een kabeltje in elkaar denken te frutsen. :) ). Hij kan maar, zoals aangegeven maximaal 5 volt hebben. Dat ie niet gaat laden als je 'm aan je laptop hangt komt doordat je laptop usbpoort max. 500mA geeft. Een kwart van de 2A die je tomtom nodig heeft.

De kabel waar jij naar linkt kan het wel gewoon mee. Die heeft zo te zien een ingebouwd transformatortje die de 12v omzet in 5v. En is er volgens de beschrijving voor gemaakt. :P

Maar als ik hem via 12Volt stekker in mijn auto hang, laadt hij ook niet op. Overigens is dit een 12v stekker met een usb uitgang, zou dit het probleem zijn aangezien het ook USB betreft?

Ligt er aan of die 12v stekker 2A of meer geeft. Dat verschilt per stekker. Maar als ie niet laad zal de stekker onder de 2A leveren. Staat er meestal wel op als het goed is.

Voor de duidelijkheid: 2A is hetzelfde als 2000mA. Voor zover ik weet zijn de meeste van die dingen meestal minder helaas. Meer mag trouwens wel. Dus bv. 5v/3A.

Oh, dan zal dat het wel zijn. Goedkoop stekkertje van paar euro. Qtrek, staat er helaas niet op. Morgen eens even de Halfords bezoeken en testen..Gewoon om te weten of het werkt :-D

Ja, is zelfs beter om 'm aan die stekker tekker te monteren. Anders zit ie direct op je accu en blijft ie stroom slurpen terwijl je motor uit staat en je tomtom losgekoppeld is.

Jouw Rider laad helemaal niet op via de usb aansluiting, alleen maar via je 5V netadapter of via je houder op de motor. In deze houder zit de 12 naar 5 V omvormer die je Rider nodig heeft. De kabel uit je link is bedoeld als aansluitkabel voor de houder, NIET voor directe aansluiting aan je Tomtom (past trouwens ook niet direct op je Tomtom). 12 Volt direct op je Tomtom aansluiten (zonder houder dus) betekent een onherroepelijk overlijden ervan.

Jouw Rider laad helemaal niet op via de usb aansluiting, alleen maar via je 5V netadapter of via je houder op de motor. In deze houder zit de 12 naar 5 V omvormer die je Rider nodig heeft. De kabel uit je link is bedoeld als aansluitkabel voor de houder, NIET voor directe aansluiting aan je Tomtom (past trouwens ook niet direct op je Tomtom). 12 Volt direct op je Tomtom aansluiten (zonder houder dus) betekent een onherroepelijk overlijden ervan.
:^

je kunt de auto-adapter (dat originele tomtom ding) wel met een sigarettenaansteker-plug in je buddy aansluiten op de motor, maar dan is het geheel niet meer waterdicht.

Als je 'm direct aan de 12 volt hangt is het waarschijnlijk afglopen met je Tomtom (mocht je zelf een kabeltje in elkaar denken te frutsen. :) ). Hij kan maar, zoals aangegeven maximaal 5 volt hebben. Dat ie niet gaat laden als je 'm aan je laptop hangt komt doordat je laptop usbpoort max. 500mA geeft. Een kwart van de 2A die je tomtom nodig heeft.

De kabel waar jij naar linkt kan het wel gewoon mee. Die heeft zo te zien een ingebouwd transformatortje die de 12v omzet in 5v. En is er volgens de beschrijving voor gemaakt. :P
Dit klopt niet. Mijn Tomtom 920T kan ik prima opladen met de USB kabel aan mijn laptop.
Een Tomtom heeft echt geen 2A nodig. Een originele laadsnoer is trouwens 1500 mA.
De Tomtom accu is 1300mAH, en kan ongeveer 3-4 uur mee zonder bijladen. Een laadstroom van 500 mA zou al genoeg moeten zijn.

De kabel waar ik het over heb moet idd in de houder ja. Deze wil ik wel aan een 12v stekker monteren aangezien ik deze niet permanent wil laten staan.
je kan em ook schakelen met verlichting (kentekenverlichting/stadslicht). zo heb je alleen spanning als de motor op contact staat. is een mooiere oplossing dan een stekkertje in en uit moeten pluggen lijkt me

Dit klopt niet. Mijn Tomtom 920T kan ik prima opladen met de USB kabel aan mijn laptop.
Een Tomtom heeft echt geen 2A nodig. Een originele laadsnoer is trouwens 1500 mA.
De Tomtom accu is 1300mAH, en kan ongeveer 3-4 uur mee zonder bijladen. Een laadstroom van 500 mA zou al genoeg moeten zijn.
de tomtom rider 1 + 2 zijn niet geschikt voor laden aan de USB. werkt gewoon niet, hoeveel stroom die poort ook (mogelijkerwijs) kan geven.

De kabel waar ik het over heb moet idd in de houder ja. Deze wil ik wel aan een 12v stekker monteren aangezien ik deze niet permanent wil laten staan.
Dan is er geen enkel probleem, je kunt ook de kabel aan een geschakelde plus aansluiten, bij contact-af is de Tomtom dan ook spanningsloos.
Die kabel hoort trouwens standaard bij je Rider, of je hebt een incomplete set aangeschaft natuurlijk.

@Vester, dat klopt. maar dat houdt in dat ik mijn houder altijd op de motor moet hebben en dat hoeft van mij niet.

@Hans50. Mijn tomtom is 2e hands, verder helemaal compleet mis alleen deze kabel. Hopelijk heeft de Mediamarkt er nog 1 op voorraad.

Hm, my bad. Ik heb hier een Nokia liggen die wel bij een te lage laadstroom weigert te gaan laden. Ging daarom ervan uit dat 't ook we voor die tomtom zou gelden wegens de 2A aanduiding.

Ik heb de kabel bestel, hopelijk morgen binnen.

Even de kabel aan 12volt stekker hangen en klaar :-)

Plus en min van 12volt stekker krijg ik wel gevonden natuurlijk, kwestie van stekker insteken en meten met multimeter. Werkt dit ook zo met de kabel welke ik binnen ga krijgen? Daar staat natuurlijk geen spanning op.....?

Terug
Bovenaan Onderaan