Ik rij tegenwoordig met zowel mijn TomTom Rider 410 als OsmAnd+ open met dezelfde Track.
(Voor verkeers info heb ik toch mijn telefoon nodig dan wil ik deze graag ook op de lader. Dus leek het mij handig dit scherm ook nuttig te gebruiken.)
TomTom staat ver ingezoomd op 2D om de bochten goed te zien. OsmAnd laat ik minder inzoomen om de omgeving te zien. Indien een deel van de route is afgesloten kan ik dan met OsmAnd beter zien wat een goede alternatieve route is. Ook blijkt de route informatie terug naar de GPX route met OsmAnd beter als de TomTom.
Op de TomTom merk ik toch meer omrijden door kaartfouten op dan bij OsmAnd. OsmAnd heeft daarentegen af en toe last van vastlopers heeft geen verkeersinformatie en is zelf niet in staat een spannende route op het toestel te plannen. Dus nog geen alternatief voor de TomTom rider.
Met de MRA app kan ik de routes opslaan naar MyDrive zodat deze op de TomTom komt of opslaan als .GPX 1.1 waarna OsmAnd deze direct opent.
Met deze combinatie heb ik geen last meer van de laatste stukjes heimwee naar mijn Zummo. En het werkt een stuk eenvoudiger.
Ik heb met een soortgelijke combinatie gereden gedurende het Hemelvaart weekend in het Sauerland, als voorrijder van een groep van 11 motoren.
Op mijn motor zowel een Zumo 660 als een Rider 400.
Beiden geladen met dezelfde route, gemaakt/aangepast met Basecamp en gecontroleerd met MyrouteApp op consistentie voor zowel Garmin (Here) als de TomTom kaart.
Met Basecamp de track geëxporteerd en in de Rider geladen. (Vorig jaar gebruikte ik de track van MRA, herberekend op de TomTom kaart met identiek verloop als de Here kaart. De "Garmin" track uit BaseCamp kun e gewoon in de Rider laden zolang je er maar op let dat de routepunten niet te dicht bij zijwegen staan, want dan stuurt MRA je op de TomTom kaart herberekening die zijwegen in)
De orginele route zelf geladen in de Zumo.
Headset voor de navigatie aanwijzingen gekoppeld aan de Zumo.
(Ben de Zumo gewend en is dus voorspelbaarder. Tevens de muziek mogelijkheid.)
De Zumo stond automatisch te navigeren op het normale zoom-nivo (Dat gaat bij TomTom ook nog steeds niet goed)
De Rider bood mij een duidelijkere zichtbare routerings-lijn, verkeers informatie, pompstations met de afstanden (geeft veel rust tijdens route rijden), en ik kon in de kaartmodus zien waar de tussenstops lagen, of waar we zelf op de route zaten.
(je leert je heel snel aanwennen dat beide routes op de toestellen gelijk zijn. Het geluid kreeg ik van de Zumo, maar ik keek meest naar de Rider lijn. Je kijkt in een oogopslag op beide schermen dat de afstand tot de volgende afslag gelijk is, en dat de volgende afslag dezelfde richting op gaat. Dat gaat niet altijd op, bijv bij een Zumo tussenpunt.)
Op de Zumo had ik alle tussenstops als losse Waypoints ingeladen, zodat ik kon zien waar de exacte tussenstops lagen. Op de Rider had ik die lokaties handmatig toegevoegd aan mijn plaatsen.
Soms zoomde ik de Zumo wat meer uit dan de Rider om meer overzicht op naderende bochten te krijgen. Ik volgde immers toch meer de Rider lijn, zolang bijde toestellen het eens waren met elkaar.
Toch nog op drie plaatsen gehad dat de routes, ongeacht mijn controles in MyrouteApp en op de toestellen, niet helemaal gelijk waren.
Omdat ik navigatie aanwijzingen van de Zumo kreeg volgde ik de Zumo routering. De Rider paste zich daar weer snel op aan waarna het verdere verloop dan weer gelijk op ging.
Een keer ging de Rider goed in de mist. Op de terugweg van Sauerland naar NL gaf de Rider na een herberekening bij vertrek van onze koffiepauze aan, dat de de route maar liefst honderden km's langer geworden was. Het bleek dat de herberende route geheel buiten de snelweg om ging, dit terwijl wij gewoon over de snelweg terug kwamen. De "snelweg vermijden" optie staat niet aangevinkt en ik reed een track. Toch gaf de Rider zo'n vreemde herberekende route.
Ik heb de track opnieuw geladen en gestart en deze werd weer keurig opgepakt.
Nu nog een erg
positieve ervaring met herbereken van de Rider: (?)
Mijn Zumo kaart is al van een paar jaar terug maar met de route in BaseCamp gemaakt en met MRA gecontroleerd, hoopte ik de "Anlieger frei" of "verboden voor auto's" wegen niet meer tegen te komen.
Toch herkende (?) de Rider een weg die ik niet in mocht en had hij een andere route gekozen (?, want track)
Enfin.., het betrof een binnendoor weg door een berg-rug heen waar een dorp achter lag. De vrije route ging om de berg-rug, en ook om het dorp heen.
De Rider pakte dit voortreffelijk op en bracht me na een omweg van ca 8km uiteindelijk terug op de oorspronkelijke route, net voorbij dat dorp.
Jammer dat het stuk herberende (?, ik weet niet of dit daadwerkelijk een herberekend stuk route was. kan ik misschien nog conroleren met MRA) route-lijn dezelfde kleur had als de rest.
Ik kon op de Rider dus niet zien wat er gebeurde maar gelukkig kon ik dat op de Zumo wel goed volgen en zag ik dat de Rider me terug op de oorspronkelijke route zou brengen.
Oh zo jammer dat TomTom niet de puntjes op de i zet en de levende wensen van de serieuze gebruikers negeert, zoals een stuk herberekende route in een afwijkende kleur te tonen, of de oorspronkelijk geladen track altijd op de achtergrond te tonen.
Ik beveel TomTom nog steeds aan maar dit vind ik erg kwalijk gedrag.
Het bevalt me overigens goed met twee navigaties rijden.
Ik denk niet dat het me meer afleid van het verkeer omdat het toch een stuk rust geeft tijdens het rijden dat je meer overzicht en informatie ter beschikking hebt.
Voor voorbereide routes vertrouw ik nog steeds meer op de Zumo aanwijzingen. Misschien dat ik het de volgende keer eens andersom doe en de headset met de Rider koppel voor de aanwijzingen.
Als ik overigens alleen ga toeren (meestal als ingeving) gebruik ik de Rider.
Heerlijke optie, de spannende route.