Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Heeft iemand een idee of TomTom iets doet met kaartfouten die worden gemeld? Werd vandaag met de motor over een fietspad gestuurd dus ik dacht ik zal de kaartfout even melden. Kijk ik naar de status van meldingen die ik een maand of 2 heb gedaan maar de status staat daar nog steeds aangevraagd.
 
Meten is weten. Hoeveel ampère trekt je steun zonder dat de Rider er op zit?
Kan ook gewoon aan de accu liggen. 'Nieuw' hoeft persé 'goed' te zijn.
Het zal de eerste accu niet zijn die reeds kapot nieuw uit de doos komt.
Ok, ik heb het gemeten. Met de Rider (opgeladen) in de houder loopt er zo'n 325 mA. Zonder de Rider nog altijd 5,3 mA. Tja, niet veel, maar ook niet niks. Toch maar dat stekkertje los.
TomTom had best een schakelaartje in die houder kunnen plaatsen om te detecteren of er iets in zit. Maar ze adviseren in de handleiding inderdaad aansluiting op een geschakelde plus. Helaas is dat niet iets wat ik zelf even kan fixen. Op een TRX 850 is geen enkel extra voorzien.
 
Laatst bewerkt:

Zoek je zelf met je meter ff een geschakelde + en laat je een handige kennis even die draadjes solderen. Krimp kousje er over en klaar. Heb je dat probleem ook weer getekkeld.
 
Laatst bewerkt:

Toevallig pas zelf ook een melding gedaan bij Schoonhoven welke snel werd goedgekeurd. Deze was voorzien van foto met het verbodsbord.

Een eerdere melding bij Alphen aan den Rijn met een onterecht niet toegankelijke weg werd zonder reden afgewezen. Ook deze voorzien van foto.

Zelf heb ik meer problemen met kaartfouten in de Eifel. Daar is om het nog erger te maken ook geen Google StreetView om de route te controleren. En de ActionCam is in Duitsland omstreden dus foto's zijn lastiger aan te leveren.

Als ik de TomTom zelf een bochtige of spannende route laat berekenen kom ik met een beetje pech als snel tientallen kaartfouten tegen. Maar de mooie wegen en omgeving maakt alles weer snel goed
 
Als ik de TomTom zelf een bochtige of spannende route laat berekenen kom ik met een beetje pech als snel tientallen kaartfouten tegen. Maar de mooie wegen en omgeving maakt alles weer snel goed

Tientallen fouten in één route komt me voor als lichtelijk overdreven

Maar, wel degelijk: als je rijdt met spannende route of kronkelwegen zul je bij bijna elke rit wel één of enkele keren meemaken dat er iets niet klopt. Zeker in Duitsland, waar de befaamde 'waldwege' vaak als toegankelijke wegen op de kaart staan, terwijl ze dat niet zijn.
Dat is een fout die we niet alleen bij TomTom zien, maar ook bij de Here kaart die garmin gebruikt.

Reden is ondermeer dat op de 'kleinste weggetjes' evident minder verkeer rijdt waardoor er ook veel minder vaak/zelden melding gedaan wordt van fouten.

Hoe men om gaat met fouten weet ik niet precies; ik weet wel dat het aantal meldingen op een bepaalde locatie van invloed is. Geldt ook voor flitspalen (en is mede om misbruik te voorkomen).

Al met al advies: als je eens een weg ingestuurd wordt waar je niet in mag: haal je schouders op, zucht een diep zet een glimlach op en dánwel maak een ubocht; danwel geef gas. Maar maak, als het even kan, zeker ook even met de druk op het scherm, melding van de fout.
 
Het is echt niet alleen kommer en kwel met de kaarten.
Kreeg van de week een route aangeleverd en ging deze controleren op de tomtom kaart. In een bepaalde plaats wilde de tomtom met geen mogelijkheid een bepaalde afslag maken.

Er was geen afsluiting o.i.d actief in MyDrive. Ik snapte er geen bal van.
Uiteindelijk maar streetview maar een gestart (probleem was in Belgie). Wat bleek, de afslag ligt op een ongelijkvloerse kruising. Geen wonder dus dat TomTom hier niet af wilde slaan. Here heeft hier geen enkele moeite mee.
 
Tientallen fouten in één route komt me voor als lichtelijk overdreven

@Hans Had je maar gelijk Ik telde op een spannende route van iets onder Prüm naar luxemburg en terug 28 kaartfouten.
Maar je hoeft geen medelijden met mij te hebben slechts van twee van de fouten had ik echt last.

Het probleem heeft te maken met de instelling maximaal bochten.

TomTom ziet dan af en toe een zijweg met meer bochten die weer op de hoofdweg uitkomt. Voldoende uitgezoomd zijn deze snel te zien. Deze vaak kleine wegen zijn in dit gebied meestal alleen voor bestemmingsverkeer.

Bij het omzeilen van een kaartfout van een mooie bosweg op de route welke alleen voor landbouwvoertuigen toegankelijk bleek kom je snel uit op een voor de TomTom instellingen te rechte weg. Dus wordt je aangrenzende dorpjes ingestuurd. Uiteraard weer met veel mooie kleine weggetjes door de weilanden en het bos. uiteraard allen alleen voor bestemmingsverkeer of landbouwvoertuigen.
Omdat ik ook niet al te graag op de te breede te rechte weg rijd (overegens voor nederlandse begrippen nog steeds een erg mooie weg) geef ik zo'n uitstap af een toe een kans. Resultaat bij een enkel dorpje 9 kaartfouten door afgesloten wegen.

Als de route naar een parallelweg op een paar KM afstand wil sturen en de weg er naar toe is wederom alleen voor bestemmingsverkeer of landbouwvoertuigen. komt het vaak voor dat de volgende drie of vier zijwegen die als alternatief worden genomen ook alleen voor bestemmingsverkeer of landbouwvoertuigen toegankelijk zijn. (Dit kom ik overigens ook vaak in Luxemburg tegen.)

Tja en zo gaat het dus snel met het tellen. En je hebt gelijk de oorspronkelijke route heeft maar ongeveer drie kaart fouten maar bij het herrouteren heeft mijn TomTom met maximaal kronkelen echt een goede neus voor het vinden van kleine wegen alleen voor bestemmingsverkeer of landbouwvoertuigen.

En mijn huidige indruk is dat meer dan de helft van de kleine wegen alleen voor bestemmingsverkeer of landbouwvoertuigen gewoon als toegankelijk staat in de TomTom kaart.

Daarom zie ik ook graag een optie om de Flitsmeldingsknop te kunnen vervangen voor een Kaartfoutmeldknop. Deze kan dan de aktive route of track 50 meter verder blokkeren en een alternatief berekenen. De fouten opslaan een bij de volgende keer online melden aan de Tele Atlas afdeling.

Dan als het kan ook nog de lijn van de alternative route een andere kleur geven en ik ben bereid om hiervoor een nieuwe nog uit te komen TomToM Rider 560 te kopen.

Mijn huidige oplossing om snel deze fouten op te sporen is om naast TomTom ook OsmAnd+ minder ingezoomd aan te hebben om mijn telefoon (welke toch nodig is voor de dataverbinding)
 
een nieuwe nog uit te komen TomToM Rider 560 te kopen.


Kleine correctie een TomTom Rider 6600 te kopen.

Een groter scherm en ingebouwde sim kaart staan ook op mijn wensenlijstje.

(Ik wil geen primaire navigatie op mijn telefoon daar een vast apparaat toch stabieler blijkt en de Go app geen kronkel en spannende routes kan plannen)
 

Ik ben ook een tevreden TomTom gebruiker maar zeker in de Eifel zie ik verbeterpunten.

Als ik Thuis routes maak met MRA wissel ik ook graag van de TomTom kaart naar Google maps en Here. Hiermee kun je al heel wat kaart fouten vinden en zie je dat TomTom het zeker niet slechter doet dan de andere kaarten. De OSM kaart wijkt ook nog wel eens af maar deze is in MRA helaas niet beschikbaar voor routeren.

In MRA zie je eerder meer kaartfouten bij de Here maps op de kleine kronkelwegen. Met mijn Zumo kwam ik minder kaartfouten tegen maar deze had dan ook de neiging om alleen doorgaande wegen te rijden in de kronkelwegen stand.

Ik heb alleen de vervelende gewoonte/neiging om tijdens het rijden van een route een uitstapje te willen maken om de route te velengen of te verkorten. Dan ga ik vanaf dat punt verder met een spannende route gemaakt op het toestel.
Juist dan kom ik meer kaartfouten tegen. Dit heeft weer een zesde zintuig ontwikkeld om kaartfouten te spotten.
 
Door ergens op de kaart je vinger wat langer ingedrukt te houden en te tikken op de ronde knop kun je eenvoudig een kaartfout melden.


TNX dat is nieuw voor mij. (Had ik toch wat later een Tomtom moeten kopen zodat ik niet alles zelf hoefde uit te vogelen maar gewoon jouw cursus kon gebruiken. Maar nu verwacht ik dat ik 70% al weet)

Gaat hij dan ook automatisch herrouteren op basis an de gemelde blokkade? (en zeikerd als ik ben wens ik dat dus in een andere kleur zodat het verschil met de originele route zichtbaar wordt. )
 
Het probleem heeft te maken met de instelling maximaal bochten.

Yep, dat zou kunnen. Althans: vooral in Zuid Europa heb ik gezien dat dat soms wat al te heftig gaat en dat er soms zelfs gekozen wordt een haarspeld af te snijden over een geitenpaadje met keien. Daar kom je dan ter plekke wel weer uit, maar irritant is het wel.
In algemene zin is het risico op dat soort effecten een stuk minder groot bij de 'midden-stand' van zowel bochten als hoogteverschillen.

Werk je in MRA Gold dan is het interessant als volgt te werken:
- maak de route op de TT kaart met max bochten en hoogteverschillen.
- breid het aantal via's uit naar bijv 50
- doe vervolgens de vergelijking met de Here kaart en/of google maps
- probeer te route gelijk te leggen; waar het programma dat 'vertikt': bekijk met streetview de situatie ter plekke.
 
De GO app kan wel degelijk een kronkelroute plannen.
 

Zo werk ik ook en dat bevalt zeer goed (Op StreetView in Duitsland na)

Maar zoals beschreven wijk ik nog al eens halverwege van de gemaakte route af. (puur omdat het kan of naar het betere weer toe)

Dit bereid ik thuis al voor door mooie plekken in "Mijn plaatsen" binnen MyDrive te plaatsen.
Ter plekke kan ik dan snel spannende routes maken van opgeslagen plek naar opgeslagen plek. Dit scheelt veel zoomwerk op de TomTom. Ook deze werkwijze bevalt zeer goed.

Als ik onbezorgd wil rijden zet ik ook de kronkel en hoogteverschil stand op midden. (vind mijn vrouw ook fijner rijden. Maar mij kunnen er niet genoeg hoogteverschillen en bochten zijn )
 

Stelt idd niet veel voor, zoek maar op MF staan genoeg voorbeelden met relais.
 
Wel door myroute zelf geplaatste " tussenvia's" goed even nalopen; myroute wil ze nogal eens net op een kruispunt plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Wel door myroute zelf geplaatste " tussenvia's" goed even nalopen; myroute wil ze nogal eens net op een kruispunt plaatsen.
En verplaats de door MRA geplaatste routepunten na kruispunten, afslagen en rotondes. Let op, niet op viaducten plaatsen en ook op de goede weghelft van snelwegen of wegen met middenberm.
Let ook op; niet bij kleine zij-weggetjes plaatsen. Daarmee gaat het ook regelmatig fout als je overschakelt en her-routeert op een andere kaart.
(MRA Gold is noodzakelijk om te kunnen her-routeren op de TT kaart)

Zorg dat je goed inzoomt om de routepunten goed te kunnen controleren in MRA.
 
Laatst bewerkt:
Het is vooral niet, niet, niet wat ik lees maar het klopt (helaas) wel.
Het plannen van een goede betrouwbare route is niet zo eenvoudig als sommige video's laten zien. Vanuit marketing oogpunt snap ik het wel. Het schrikt ook behoorlijk af als je vooral niet, niet, niet, schrijft of zegt.
 
Tja, de 20/80 regel toch?
En waarom zou je die extra moeite doen? Maak een TRACK en knor eroverheen, heb plezier, los problemen op, geeft voldoening, pak een borrel aan het eind van de rit. Motorrijden is vrijheid, je laat je toch niet dwingen door een software programmaatje?
 
Niet iedere track kan je maar zo klakkeloos in je navigatie proppen. Ik heb een gruwelijke hekel aan die overbodige uitstapjes in zijstraatjes die niet de bedoeling zijn. Hoe meer mensen er achter je aan rijden hoe belangrijker het wordt dat de route gewoon klopt (dus geen rare uitstapjes).
 
Naast een geëxporteerde track die ik in de Rider 400 inlaad gebruik ik de oorspronkelijke route voor mijn Garmin. (Twee nav's op stuur. Zumo is leidend)

Overigens moet de route in MRA wel degelijk foutloos zijn voordat je er een track van maakt/exporteert die je in je Rider inlaadt.
Anders gaat het navigeren met de Rider gegarandeerd fout en wordt je ongewild zijwegen ingestuurd en mag je daarna weer omdraaien.
Alleen niet zo erg, maar met een groep achter je hoogst irritant.

Met MyRouteApp Gold heb je fantastische mogelijkheden (tools) die je kunt combineren om een route te controleren of voor te bereiden, maar het automatisch routepunten plaatsen gaat niet foutloos en vraagt om een sterke verbetering.
 
Laatst bewerkt:
TomTom (te) laat met de (zomer) kaartupdate V10.10...?
Zou normaliter 2e helft mei moeten uitkomen.....
Hans weet jij meer...?
 

Mag ik vragen waarom je 2 navs op je stuur hebt?