TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Even een opsteker voor de klantenservice van Tomtom.
Mijn Rider 450 van mei 2017 heeft een condensplek in het scherm, dit terwijl ik nauwelijks in de regen gereden heb met dat ding.
Telefonisch niet te doen, per mail na een dag of 4 antwoord;
"oh wat vervelend, dit is bekend probleem en een gratis reparatie, stuur maar op."
Ok, niet geweldig bereikbaar, maar de juiste oplossing, dacht ik.
Maar, nu dan toch even een rekening willen neerleggen van €109 om het te fixen.. Of, een 'mooie' korting op een 500.

Lekker bezig Tomtom.
 
Mijn 410 had hetzelfde probleem. Terug naar Waypoint. Dat wordt geregelt U krijgt een nieuwe van TomTom want repareren doen ze waarschijnlijk niet. En ja hoor na 3 weken bericht en ik kon bij Waypoint een nieuwe 410 ophalen. Gratis. Dik voor elkaar.
 
Ik betaal ook niks, dan maar met vocht retour en nooit meer een aankoop bij TT.
Ik hoop gewoon op reparatie, lijkt me niet meer dan normaal bij deze fabricage fout, want het is meestal een fijn ding.
 
Weet iemand een goedkope oplossing voor een tt rider houder. We gaan een weekend naar de eifel, en hebben 1 tomtom. Om niet steeds dezelfde persoon vooraan te laten rijden, willen we de tt doorwisselen. Dus weer iemand een betaalbare houder, we rijden allemaal supersports.
 
Geloof dat de motor houder iets van €50 kost. Da's een dure grap.
En van Ali Rider motor houders ook nooit gehoord.
Motor houder mee laten rouleren misschien, dan hoeven jullie alleen maar een 12V voeding naar een TT connector te leggen ergens bij je balhoofd. Passende connectoren zijn oa op AliExpres koop dacht ik.
Mount monteren, connector erin, beetje fatsoeneren, en rijden maar.

Let wel; montage van de navi met de juiste kijkhoek (met zo min mogelijk spiegeling) vergt even geduld en concentratie.
Neem hier de tijd voor want niets is hinderlijker voor een motorrijder om constant zichzelf in de navi te zien ipv de route lijn.
 
De TomTom motor houder is via de 1inch Ram mount bal klem eenvoudig over the zetten op een andere motor. Hebben de voorrijders wel een 1inch Ram mount bal nodig.
Bij een supersport wordt vaak een montage via het balhoofd gebruikt. Iets minder sportief is er ook een bal via de M8 bout van het stuur. Waypoint heeft veel Ram mount ballen op voorraad. Als je voldoende tijd heb kun je ook op 1 inch bal mount zoeken bij Ali.

De stroom kabel is lastiger. Het is eventueel mogelijk om de stroom niet aan te sluiten en op de accu te rijden. Dan wel een lader meenemen om de Rider s’avonds via USB weer op te laden.
 
De stroom kabel is lastiger. Het is eventueel mogelijk om de stroom niet aan te sluiten en op de accu te rijden. Dan wel een lader meenemen om de Rider s’avonds via USB weer op te laden.
Als je wisselt, is 1 motor met stroomkabel wellicht voldoende. De andere kan dan een paar uur op accu rijden. Als de accu leeg begint te raken rijdt de motor met laadkabel weer voorop. Ik heb dat zo al eens met een leenmotor gedaan.
 
Op het TomTom community forum zijn enkele gebruikers die rijden zonder stroomkabel. Volgens hun gaat de accu lang genoeg mee.

Je kunt ook Losse stroomkabels kopen (Ik dacht 18 euro) maar aansluiten op een geschakeld stroompunt is wel wat werk.
 
De RAM mount zit al bij de Rider in de doos.
Je hebt alleen een bolletje nodig daar de stuurklem die bij de Rider zit niet op een sportmotor past.
 
Laatst bewerkt:
Na mijn commentaar richting TT over het te betalen bedrag nu toch een berichtje dat het kosteloos opgelost wordt.. Niet zomaar akkoord gaan dus.
 
Even een opsteker voor de klantenservice van Tomtom.
Mijn Rider 450 van mei 2017 heeft een condensplek in het scherm, dit terwijl ik nauwelijks in de regen gereden heb met dat ding.
Telefonisch niet te doen, per mail na een dag of 4 antwoord;
"oh wat vervelend, dit is bekend probleem en een gratis reparatie, stuur maar op."
Ok, niet geweldig bereikbaar, maar de juiste oplossing, dacht ik.
Maar, nu dan toch even een rekening willen neerleggen van €109 om het te fixen.. Of, een 'mooie' korting op een 500.

Lekker bezig Tomtom.
Hoe had jij je probleem aangemeld ? Telefonisch ?
Ik heb er ook een Rider 400 op te sturen uit 2015 maar ben bang dat ik buiten de gratis reparatie val vanwege leeftijd (ook al ligt hij al jaar ongebruikt.)
Wilde hem (goedkoop) laten repareren (scherm lijmen) in Amsterdam bij Spark-electronics waar mijn iPad gerepareerd is, maar ze doen helaas geen TT Rider reparaties.
TomTom levert geen losse onderdelen aan hun (wel van andere TT navigaties)
En het lijmen van het scherm schijnt een secuur werkje te zijn vanwege de gevoeligheid van de achterliggende onderdelen bla bla. Ze moeten het eerst goed schoonmaken.
Waar zou ik evt zelf mee kunnen lijmen ? Ben er voor in staat.
(Heb een tweede Rider 400)
 
Even een paar vragen voor de specialisten,
Ik ben een beetje aan het experimenteren om routes te rijden met mijn Rider 400.
De routes download ik van MRA en laad ik als track in de Rider.
Nu gebeurt het regelmatig dat er een weg is veranderd of de routemaker een keer verkeerd is gereden, waardoor een routepunt gemist wordt.
Op zo'n moment wil de Rider me alleen maar terug naar dat punt sturen wat dus niet gaat, meestal rijd ik gewoon door en kom ik weer ergens op de route terecht.
Maar ik heb al een paar keer gehad dat ik hierdoor een heel groot deel van de route heb gemist, wat best wel vervelend is.

Is er een mogelijkheid om de Rider automatisch naar het volgende punt te laten navigeren als een routepunt gemist wordt, zodat ik niet ineens ergens aan het einde van mijn route terecht kom?

Zijn er nog betere apps dan MRA om routes af te halen?

Als ik een route rijd, werken de flits en verkeersinformatie niet, is dit überhaupt wel mogelijk?

Het gaat dus om een Rider 400 die qua software helemaal up tot date is.

Alvast hartelijk dank.
 
Even een paar vragen voor de specialisten,
Ik ben een beetje aan het experimenteren om routes te rijden met mijn Rider 400.
De routes download ik van MRA en laad ik als track in de Rider.
Nu gebeurt het regelmatig dat er een weg is veranderd of de routemaker een keer verkeerd is gereden, waardoor een routepunt gemist wordt.
Op zo'n moment wil de Rider me alleen maar terug naar dat punt sturen wat dus niet gaat, meestal rijd ik gewoon door en kom ik weer ergens op de route terecht.
Maar ik heb al een paar keer gehad dat ik hierdoor een heel groot deel van de route heb gemist, wat best wel vervelend is.

Is er een mogelijkheid om de Rider automatisch naar het volgende punt te laten navigeren als een routepunt gemist wordt, zodat ik niet ineens ergens aan het einde van mijn route terecht kom?

Zijn er nog betere apps dan MRA om routes af te halen?

Als ik een route rijd, werken de flits en verkeersinformatie niet, is dit überhaupt wel mogelijk?

Het gaat dus om een Rider 400 die qua software helemaal up tot date is.

Alvast hartelijk dank.

Een track heeft geen route punten maar zeer veel trackpunten. Overslaan is dus geen optie.
Er zijn zien een aantal verschillende trucs om jou probleem te omzeilen.

1 - In plaats van een Track een Route laden. Dan kin je via het Huidige route Menu wel Route punten overslaan. Alle route punten zijn verplicht dus zal je ook moeten stoppen om Route punten over te slaan en een alternative route naar het volgende routepunt te selecteren. Een nadeel van routes is dat verschillende navigatie systemen met verschillende kaarten de route tussen de routepunten anders kunnen interpreteren. Dus komt met routes nog wel eens voor dat Garmin gebruikers rechtdoor gaan en TomTom mensen rechts af.

2 - Je kunt even stoppen en je Track opnieuw laden zonder op rijd te drukken. Je krijgt dan weer de originele track te zien. Even op het pijltje links drukken voor de juiste weergave en uitzoomen en je kunt zelf de slimste omleiding zoeken en rijden. Als je weer bijna bij je track bent druk je op rijd.
(vaak werkt gewoon de op de weg aangegeven omleidingsroute ook goed.)

3 - Je kunt een Track point POI overlay laden. Hiermee zijn de trackpunten zichtbaar op je scherm. Even uitzoomen en zelf de slimste route naar je track rijden. (zie de download link van GPX track 2 OV2 hier onder)

4 - Even stoppen kijken waar je moet zijn en hier iets langer op het scherm drukken om een route naar dit punt te plannen. Als je daar bet je track weer laden.

Zelf gebruik ik een combinatie van 2 en 3. Ik heb op mijn Rider ook een Track point POI overlay geladen en op mijn telefoon heb ik van de TomTom GO Mobile App de track ook geladen zonder op rijd de drukken.

Zie onderstaande foto voor een indruk. (Er stond wat veel zon dus de schermen zijn wat onduidelijk door de reflectie)
Nav op Motor4.jpg


Bij mij werken de flitsers en verkeersinfo wel tijdens het rijden van Tracks. Is de koppeling met de telefoon wel actief?

MRA heeft als door route experts gecontroleerde Routes/Tracks er zijn zeer veel andere sites maar de kwaltijd van de routes kan ook erg tegenvallen.
 
Een track heeft geen route punten maar zeer veel trackpunten. Overslaan is dus geen optie.
Er zijn zien een aantal verschillende trucs om jou probleem te omzeilen.

1 - In plaats van een Track een Route laden. Dan kin je via het Huidige route Menu wel Route punten overslaan. Alle route punten zijn verplicht dus zal je ook moeten stoppen om Route punten over te slaan en een alternative route naar het volgende routepunt te selecteren. Een nadeel van routes is dat verschillende navigatie systemen met verschillende kaarten de route tussen de routepunten anders kunnen interpreteren. Dus komt met routes nog wel eens voor dat Garmin gebruikers rechtdoor gaan en TomTom mensen rechts af.
Optie 1 is dus af te raden.
Waar Red force nu last van heeft denk ik is dat de Rider hem wil terugsturen naar waar hij de route verlaten heeft ipv een nieuwe kortste route berekenen naar de route. De bekende bug.
Oplossing is inderdaad negeren of de route opnieuw laden zonder die meteen te starten.
 
Laatst bewerkt:
Klopt je moet zelf een alternative route zoeken om de wegopbreking heen en de instructies negeren.
Optie 2 en 3 helpen daar bij.
 
Een track heeft geen route punten maar zeer veel trackpunten. Overslaan is dus geen optie.
Er zijn zien een aantal verschillende trucs om jou probleem te omzeilen.

1 - In plaats van een Track een Route laden. Dan kin je via het Huidige route Menu wel Route punten overslaan. Alle route punten zijn verplicht dus zal je ook moeten stoppen om Route punten over te slaan en een alternative route naar het volgende routepunt te selecteren. Een nadeel van routes is dat verschillende navigatie systemen met verschillende kaarten de route tussen de routepunten anders kunnen interpreteren. Dus komt met routes nog wel eens voor dat Garmin gebruikers rechtdoor gaan en TomTom mensen rechts af.

2 - Je kunt even stoppen en je Track opnieuw laden zonder op rijd te drukken. Je krijgt dan weer de originele track te zien. Even op het pijltje links drukken voor de juiste weergave en uitzoomen en je kunt zelf de slimste omleiding zoeken en rijden. Als je weer bijna bij je track bent druk je op rijd.
(vaak werkt gewoon de op de weg aangegeven omleidingsroute ook goed.)

3 - Je kunt een Track point POI overlay laden. Hiermee zijn de trackpunten zichtbaar op je scherm. Even uitzoomen en zelf de slimste route naar je track rijden. (zie de download link van GPX track 2 OV2 hier onder)

4 - Even stoppen kijken waar je moet zijn en hier iets langer op het scherm drukken om een route naar dit punt te plannen. Als je daar bet je track weer laden.

Zelf gebruik ik een combinatie van 2 en 3. Ik heb op mijn Rider ook een Track point POI overlay geladen en op mijn telefoon heb ik van de TomTom GO Mobile App de track ook geladen zonder op rijd de drukken.

Zie onderstaande foto voor een indruk. (Er stond wat veel zon dus de schermen zijn wat onduidelijk door de reflectie)
Bekijk bijlage 1415353

Bij mij werken de flitsers en verkeersinfo wel tijdens het rijden van Tracks. Is de koppeling met de telefoon wel actief?

MRA heeft als door route experts gecontroleerde Routes/Tracks er zijn zeer veel andere sites maar de kwaltijd van de routes kan ook erg tegenvallen.


Een mooie uitgebreide reactie, dank je wel!

Ik ben blij te horen dat dit een bekend probleem is, dacht dat het aan mezelf lag.
Heeft Garmin dit probleem ook?

Die track point overlay ga ik maar eens mee beginnen, heb geen zin in 2 schermen op mijn stuur dus zal even uit moeten zoomen, lijkt me geen probleem.

Telefoon verbinding zal ik eens naar kijken, heeft geen prioriteit, ik was in de veronderstelling dat door de internetverbinding je ook automatisch om wegwerkzaamheden geleid werd, maar dat is dus niet zo op het moment dat je een route rijd.
 
Optie 1 is dus af te raden.
Waar Red force nu last van heeft denk ik is dat de Rider hem wil terugsturen naar waar hij de route verlaten heeft ipv een nieuwe kortste route berekenen naar de route. De bekende bug.
Oplossing is inderdaad negeren of de route opnieuw laden zonder die meteen te starten.

Dit is het probleem inderdaad, beetje ouderwets dat TomTom hier geen oplossing voor heeft, in de auto gebruik ik google maps, dat werkt veel mooier.
Al rij ik dan geen routes natuurlijk.

Valt me allemaal een beetje tegen van zo een duur apparaat.

Bedankt voor je reactie!
 
Ik ben blij te horen dat dit een bekend probleem is, dacht dat het aan mezelf lag.
Heeft Garmin dit probleem ook?
Dat kun je niet vergelijken met Garmin. Als je op pc voorbereide route met je Garmin afrijdt heb je sowieso het automatisch herberrekenen uit staan. Garmin vereist een andere werkwijze. Veel (potentiële) Garmin rijders zijn overgestapt naar TomTom.
Bij het rijden van voorbereide routes in groepsverband wint Garmin het nog van TomTom.

Wat wil jij eigenlijk doen met je Rider ?
Voorbereide GPX routes gaan afrijden ? ("Vormvaste" route)
Of op de Rider zelf een (ITN) route ingeven en deze afrijden ?
Voor het eerste.., ipv GPX routes kun je beter GPX tracks naar je Rider zenden.
Een track creëert meestal een nauwkeurigere route.
Over het waarom van track gebruik kun je je beter eerst inlezen.
 
Op het moment wil ik eigenlijk leren hoe het allemaal werkt en inderdaad voorbereide routes rijden.
Gewoon een beetje eigen met het apparaat worden, ik heb het ding al een paar jaar maar steeds als ik er mee rijd ben ik meer met de Rider bezig dan met motorrijden..
Dus dan gooi ik hem er weer een tijdje af.

Moraal van het verhaal, ik wil graag routes rijden maar niet teveel bezig zijn om het apparaat in te stellen en dat soort dingen.
Dat leid me teveel af van het rijden en zit dan niet lekker meer op de motor.

Als ik de route exporteer komt er een keuzemenu waar voor de Rider gpx1.1 aan staat gegeven.
In de Rider kan ik dan kiezen tussen de route of de track, ik rijd de track omdat ik met routes nog vaker problemen had.

ITN zegt me niets:?
 
De routes die je download zijn dat routes van MRA route experts of niet ?
Je zal een route altijd moeten controleren en zonodig aanpassen. Is onduidelijk of je dat ook doet.
Je importeert al de track uit MRA. Dat is goed maar komt erg op de kwaliteit/plaatsing van de routepunten aan.
Helaas geen automatische verkeers omleidingen, wel flits info.
Trouwens, aLs je in MRA automatisch routepunten laat bijplaatsen zal je al die punten moeten nalopen want MRA kiest nogal slordige/ongelukkige locaties zoals net in zijstraatjes. Dat resulteert na import van de track die zijstraat ingestuurd worden en aan einde of bij rotonde straatje keren. Redelijk irritant met een groep achter je (me)
Ben je MRA Gold member ?

Indien je die voorbereiding allemaal niet wilt maar wel in een route een aantal bestemmingen/bezienswaardigheden wilt aandoen kun je ook snel op de toestel een mooie route toveren met de spannende route functie en daar meerdere bestemmingen (ITN via punten) aan toevoegen. De spannende route zelf blijft niet erg vorm-vast bij herberekenen van route.
Een spannende route kan A->B maar ook een rondrit zijn.
En een spannende route houd wel rekening met wegafsluitingen, mits je via Bluetooth en gsm gekoppeld bent met je TT account. (EDIT: tenzij een via punt (bestemming) in een afgesloten weg ligt. Dan stuurt hij je daar daadwerkelijk in)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan