Ah! Had dit draadje even gemist; ik pik er even een paar uit, in uitgebreide reactie (deels in het andere TT draadje al gemeld):
In algemene zin echter eerst even de opmerking:
De 550 is geen model 'boven' de 450; het is gewoon de opvolger. Met dezelfde adviesverkoopprijs als de 450. Wel zal de 450 nog wel even in de markt blijven (net zoals dat je ook de 410 links en rechts nog vindt) - de 450 en 410 zijn inmiddels wel stevig in prijs gedaald.
Ziet er mooi uit maar ik zie een hoop F&B's waarvan ik denk "wil ik dit tijdens het rijden allemaal op mijn scherm" (smartphoneberichten). Om maar te zwijgen over telefoonkoppeling met een GPS. Dat vreet ook weer extra accu. Daarnaast vraag ik me af wat de toegevoegde waarde van siri en google now is?
Ook ik heb m'n twijfels bij zaken als smartphone berichten en denk dat het vooral ook zaak is dat je, als je actief gebruikers van FB bent, vooral dat soort meldingen uitschakelt (want dat kán). Whatsapp vind ik dan net weer wat anders en kan bijv handig zijn om als voorrijder te zien dat er iemand lek gereden heeft. Heel belangrijk is het niet.
SIRI/Google now vind ik dan net iets relevanter, vooral omdat de Rider geen mp3 speler heeft. Even een tik op het scherm en de tekst 'play pink floyd' uitspreken en je hoort via je telefoon de muziek kán handig zijn, zeker als je een flink stuk over de snelweg moet sturen. Het update via WIFI is luxe, maar wel erg prettig.
Hoorde ik dat de 550 geen thetering meer nodig heeft???? Zo ja dan zijn de geluidsproblemen ook op gelost.
De Rider 4xx werkt via de zgn Blutooth PAN (personal area network). Voordeel is dat je daarvoor geen aparrte app nodig hebt, nadeel dat je de tethering aan moet zetten. Mijn ervaring is dat de telefoon die nu en dan 'spontaan' uitschakelt (vermoedelijk door een BT conflict) en da's knap irritant.
Advies bij de rider 4xx: installeer op je android een app als 'blue car'; daarmee zal je telefoon bij koppeling van de Rider automatisch de tethering inschakelen en dat werkt een stuk prettiger.
Daarnaast kennen we bij de 4xx het 'hoarse voice' probleem, veroorzaakt door de dataverbinding via tethering. Lijkt zich vooral voor te doen bij de combi Iphone/Sena/Rider. Of dat hiermee opgelost is weet ik niet (heb zelf geen iphone) maar lijkt me niet onwaarschijnlijk.
De rider 550 werkt met een seriele verbinding (SPP) via 'buetooth low energy'. Nadeel is dat je dan wel een app moet installeren (mydrive), voordeel dat tethering niet aan hoeft. De TT app controleert de verbinding, en niet de telefoon. Dat is noodzakelijk voor bijv de smartphone messages maar zal de verbinding ook stabieler maken. Het is een relatief klein dingetje maar imho toch wel een belangrijke verbetering.
Voor de helderheid: sommigen denken dat 'geen tethering' betekent dat de Rider 550 z'n eigen internetverbinding heeft, maar dat is dus NIET zo: die verbinding loopt nog steeds via je telefoon, er zit geen SIM in de Rider.
De huidige en vorige Rider zijn irritant traag. Het lijkt er een beetje op dat de techniek die er in zit niet meer van deze tijd is.
In zekere zin mee eens: de gangbare gps-systemen zijn allerminst snelheidswonders. Een beetje telefoon is sneller. Tegelijk gaat het er allicht om wat je nodig hebt. Op je rider zul je niet meerdere applicaties tegelijk draaien of videogames spelen.
Neemt niet weg dat de 4xx soms trager is dan je zou willen. Dat merk je vooral bij bediening in de hand. Daarbij de tip: schakel de schermvergrendeling in. Doordat het toestel in de hand vaak 'denkt' te moeten kantelen neemt dat veel rekencapaciteit. Mij ervaring is dat je de traagheid een stuk minder merkt als je die vergendeling inschakelt. Bij sommige motoren (trilling) ook van invloed tijdens het rijden.
Waar je het bij de 4xx echt wel merkt is bij een 'koude start'. Duurt wel anderhalve tot twee minuten voor het toestel dan bij de les is. Start je het toestel vanuit standby in dan is het gelukkig slechts enkele seconden.
Bij de 550 is die koude start iets van 20 seconden, en da's voor een android device (want dat is het uiteindelijk) behoorlijk snel.
Allemaal verkooppraatjes.
Waarom draadloos routes importeren als het ook via mijn laptop kan?
Da's een opmerking in de sfeer van 'waarom op de motor als ik alles te voet kan bereiken'. maar ook van 'wat je niet kent kun je niet missen'.
Het laden via de cloud is in de praktijk beslist één van de grote pluspunten van de Rider. Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet anders meer. Ook al omdat dat het bijvoorbeeld mogelijk maakt op bijv een android tablet in MyDrive of MRA je route te maken en draadloos over te sturen. Werkt echt fantastisch en dan voel je je met basecamp toch een beetje in het stenen tijdperk.
Ook wel raar dat ze het de 550 noemen ipv de 460 oid.
Klopt. Da's niet consequent. Bij TT staat her eerste cijfer normaal voor de diameter (4,3 inch); waarom ze hier starten met een 5 is me een raadsel. Hooguit handig voor via van een zumo550 overstapt op een Rider550. "schat, heb je m'n 550 gezien??".
Velen, waaronder mrgps himself, zijn tegenwoordig vooral pro-TomTom en MRA maar zelf voel ik me nog steeds beter bij Basecamp en Garmin.
Ik was altijd veeleer pro-garmin en anti-tomtom. Met de komst van de rider, drie jaar geleden is in eerste instantie die 'anti' er af gegaan. Ook al omdat ik het van lef vond getuigen dat ze één van hun grootste criticasters durfden uit te nodigen voor de internationale lancering in Spanje.
Maar bovendien zie ik hoe Tomtom, weliswaar geleidelijk maar toch, door ontwikkelt. Zowel in de firmware relevante aanpassingen alsook in Mydrive. Garmin daarentegen staat onder tussen stil. De laatste (minimale) update van Basecamp dateert van twee jaar geleden. De laatste update van MyDrive (roadtrips) was vorige week.
Qualitate qua geef ik, gevraagd en ongevraagd, ook feedback aan zowel Garmin als TomTom. De één luistert (nu) wel, de ander niet. Ik weet: dat klinkt arrogant alsof ik de wijsheid in pacht heb. Zo is dat niet bedoeld, maar 'ik praat geen poep'.
Bij Garmin is de 'kronkelroute' één van m'n stokpaardjes en heb ik dat meer dan drie jaar, voorzien van zeer uitgebreide argumentatie en benchmarks aan garmin teruggekoppeld. Bij de 395/595 was ik, met de intrede van de 'schuifjes' even hoopvol. Om vervolgens te constateren dat het nog even slecht was. Ik kan me daar erg boos over maken. Om over de kronkelroutes in Basecamp maar niet te spreken, want dat is helemaal dramatisch.
Dat, in combinatie met bijvoorbeeld de telkens weerkerende problemen met updaten of het feit dat je bij de 'travel edition' toestellen alsmaar je toestel aan de computer moet hangen om de kaarten op je pc te zien en de ellende met harde viapunten maakt dat er in mijn jarenlange 'pro-Garmin' behoorlijk 'de sleet' is gekomen.
Maar uiteindelijk gaat het niet om wat ik belangrijk vind, maar wat voor de gebruiker van belang is. Met een Garmin kun je uiteindelijk nog steeds prima uit de voeten. Maar je moet eerst wel een behoorlijke ervaring, kennis en, vooral, routine hebben wil je er echt lekker mee werken. Danwel extra investeren (OnRoute Motorkaart, in vorig leven 'mijn uitvinding') in een toestel dat tóch al duurder was.
En dat is het gróte verschil met de Rider anno vandaag: daar heb je goedkoper, veel makkelijker en sneller meer plezier van; ook al gebruik je het toestel maar tienmaal per jaar.
Dus ja... ofschoon ik neutraal probeer te zijn: inmiddels verschuif ik meer en meer naar pro-tomtom.
De bal ligt bij Garmin, met imho als speerpunten:
- betere scenic routing
- betere omgang met routes cq tracks
- betere routesoftware
- werken via de cloud
Want dat zijn allemaal punten waarop ze inmiddels door tomtom zijn ingehaald.
Zo... nu eerst douchen om zo meteen met natte haartjes samen met het hele gezin 'één van de acht' te kijken. Over stenen tijdperk gesproken!