TomTom Rider 550

Een mooie prijs voor de 550 als je bedenkt dat toentertijd Garmin’s voor dik 1000 euro over de toonbank gingen...
 
Een mooie prijs voor de 550 als je bedenkt dat toentertijd Garmin’s voor dik 1000 euro over de toonbank gingen...

En de rest: wilde je je navigatieaanwijzingen via bluetooth naar de helm brengen dan kon dat aanvankelijk alleen met de 'Perfect Pilot Blue' (gebaseerd op de Streetpilot III) en ging je zelfs 1500 euro armer de deur uit.

Veel belangrijker dan prijs is nog dat de apparaten ook echt veel beter zijn geworden, qua ontvangst, snelheid, geheugen, routering etc etc.
 
Zo weer bij gelezen ,afgelopen winter bezig geweest met de routes maken in myrouteapp etc en trubel gehad met mijn motor lees nieuwe tank moeten aanschaffen ...dus weken geleden (toen het keer goed weer was)of zo mijn tomtom 550 weer tevoorschijn gehaald,maar moest een update doen,oké prima de Urban aan de laptop ook een grote update en even een foutmelding daarna oke,maar de 550 via de wifi en lees mee he dit was zaterdagavond , zondagochtend ik kijk iets van 64 % en ik heb Ziggo 200 mb en een goede router en hij ligt nog geen 4 meter van die router af................ dus we zijn maar gaan rijden met de Urban , dus wat ik hier lees over updaten met de wifi heb ik zeer zeker dus ook last van.......bij thuiskomst was hij klaar en gaf foutmelding,heb gewoon alles opnieuw gedaan,want dacht ja mss even geen internet gehad of weer lang geduurd,maar daarna was het dus eindelijk goed.........maar ik ben dus ook echt niet te spreken over updaten met wifi.......

dat vochtprobleem baart me dus wel zorgen,hebben vorig jaar alleen in schotland 1 dag in regen gereden en verder nog niet,komende motorvakantie misschien...of hebben jullie niet vaak in de regen gereden...

In een ander topic wat in nog moet gaan uitzoeken is om route voor de Garmin gelijk te krijgen,dat wil maar niet lukken ondanks aanwijzingen van MRA....degene die met ons mee op vakantie gaat heeft een zumo 590....maar goed dat is even offtopic......misschien dat iemand er een link naar een juist topic voor weet ...

zit eraan te denken om voor manlief een tweedehandse tt te kopen een 410 of zo de urban is vaak van slag de laatste tijd,laatst begon hij de route andersom uit zichzelf etc ...en als ik achter mijn man aanrijd met routes die ik zelf heb gemaakt wil de urban hem een veel andere kant op sturen als waar ik de route heen heb gemaakt etc..sorry weer of topic........vrouw he..........hihihihihi

Nou ik ben weer bij gelezen in ieder geval was een tijdje niet meer op het forum geweest..
toedeloe Karin
 
Ja ik heb gold abbonemnet heb dit al gevolgd , Routes gelijk maken voor TomTom & Garmin en exporteren! en weet hoe ik de routes gelijk moet maken ..
maar hij bleef rechte lijnen krijgen toen heb ik dit afgelopen keer gevolgd,

Probeer het volgende:
  1. Maak de route in de Here kaart van MyRoute-app en zorg dat de routepunten goed op de weg staan.
  2. Zet het start- en eindpunt niet te dicht bij elkaar.
  3. Kies in de connector voor Garmin new (of BMW motorbike in het geval van een BMW Navigator) (GPX 1.1).
  4. Open de route in de 'Reisplanner' pas als er GPS signaal is.
  5. Controleer in de instellingen dat de navigatie modus niet op 'Offroad' staat.
  6. Nog steeds rechte lijnen? Ga dan naar instellingen en verander de routevoorkeur, bijvoorbeeld, 'snelwegen vermijden', de Garmin of BMW Navigator zal de route nu wel gaan berekenen. Daarna kun je weer terugkeren naar de gewenste routevoorkeur, voor een zelf gemaakte route adviseren wij: 'snelste route'.
rechte lijnen in je garmin volg dan dit:

Als je Garmin via een track kan navigeren, dan heeft dat de voorkeur.
Dat gaat voor de nieuwere Garmins als volgt:
  1. Zorg eerst via 'Instellingen' > 'Navigatie' > dat herberekenen uit staat.
  2. Ga naar 'Apps'.
  3. Kies voor 'Sporen'.
  4. Selecteer de gewenste 'Track'.
  5. Klik linksboven op de 'Steeksleutel'.
  6. Vink 'Toon op kaart' aan.
  7. Klik vervolgens op 'Converteer naar reis'.
  8. Kies voor 'Begin tot Einde'.
  9. Je kan nu eventueel de naam aanpassen.
  10. Klik rechtsonder op 'OK'.
  11. Garmin gaat de route berekenen en opslaan in de 'Reisplanner'.
  12. Ga naar 'Apps' en dan naar 'Reisplanner'.
  13. Selecteer de geconverteerde track en klik op 'Ga!'.
  14. Selecteer in het volgende scherm 'Begin'.
  15. Garmin gaat nu de route berekenen.
  16. Klik vervolgens op 'Start', je kunt de route nu rijden, veel plezier!


maar hij bleef nog rechte lijnen krijgen zei hij,of ik moet eens zelf die Garmin in handen nemen ,want lijkt me stug dat het niet werkt...... of mss had hij offroad niet uitgezet ik snap het niet volgende keer nogmaals zo proberen kan toch niet zo zijn dat het niet lukt.........sorry voor het oftopic .........

mijn tomtom 550 werkte weer goed,behalve nu ik erbij nadenk dat we adres in typte en hij geen lijn liet zien..............hoe reset ik hem?
de urban kijk ik nog wel,probleem is dat ik zelf voortaan met chrome os werk...en dat werkt dus niet overal mee,ook niet met myrouteapp en dan naar de garmin een route sturen.......dan moet ik mijn oude slome laptop weer tevoorschijnhalen en die is echt superrrrrrrrrrrrrrrrr traaaaaaaaggggg....
 
@ Scheurneusje: Je 590 rijder gebruikt waarschijnlijk de door MRA gegenereerde route in plaats van spoor.Immers als je opslaat naar GPX in MRA heb je een route en spoor in zelfde bestand. Die route moet je weggooien en alleen het spoor gebruiken op de manier die je al schreef.
 
hoi gs_ben en vespamarc bedankt, ik hoef niet te resetten net even weer een update gehad van flitsers etc en was binnen no time klaar....toch gek...heb net allerlei testen gedaan en hij doet alles prima........alleen dus met grote updates met wifi dan gaat het dus soms heel lang duren ruim een dag en of fout en daarna goed...
maar hij geeft bij wifi aan linksnselheid 72Mbps en frequentie 2,4Ghz dus dat toch goed...

beschikbare ruimte in systeem 4,47 GB intern geheugen en 4,06 GB geheugenkaart .
En laatste kaart Europe v1025.9414 uitgegeven 01/2019......

De urban vind ik gek dat ik geen mail heb gehad van tomtom bij het nakijken blijkt hij inderdaad niet goed te zijn,maar hij spoorde voor die tijd al niet hahahahahah eigenlijk haden we er meteen in het begin mee moeten terug gaan,maar gekocht via webshop louis in destijds 2013 duitsland dus ja....toch raar dat die dus nu geen tijd meer geeft,heb net gekeken verder geeft hij alles goed aan,maar de tijd niet.....


wat betreft de garmin ,ik heb de riedel voorgelezen nadat ik met mijn oude laptop de route via MRA heb ingeladen,en had volgens mij duidelijk gezegd de track.....maar zoals ik al zeg,ik vraag volgende keer het toestel wel in mijn hand en doe het zelf,want kan me niet indenken dat het niet klopt...ik doe echt alles goed,maak de route in MRA eerst in tt vergelijk hem met here en verzet waar nodig wat puntjes,controleer dan de puntjes of ze niet dicht bij afritten rotondes wegen staan etc,en dan zet in de route in de here kaart en doe ik het andersom ,ik vergelijk het met de tom tom kaart ,alles is dan prima en terwijl hij in de here kaart staat sla ik hem bij in mydrive op en bij die garmin rijder in zijn garmin.........enigste wat ik me kan herinneren is dat offroad....ik weet dat ik goed bezig ben ,maar snap niet dat hij rechte lijnen langs de route blijft krijgen en dat de route niet blijft kloppen,ik doe volgens mij niks fout......

Maar goed nu op marktplaats op zoek naar een tt 410 ofzo..........
 
Lijkt wel of ze met elkaar afgesproken hebben om de prijzen te verlagen, ik kreeg in mijn mailbox 10% kortingsactie op Garmin toestellen....

Voor mij te laat..ik ben voorlopig tevreden met de TT....
 
Beste Erwinko,
ik had idd precies dezelfde voor zoals op jouw foto! Even binnen gebracht bij Waypoint en ze zeiden onmiddelijk dat het om condens gaat en dus krijg je een nieuwe vanwege de garantie. Ja, service bij hun is echt voortreffelijk!

Ik kreeg toevallig vannacht reactie van tomtom dat ik een verzendlabel zou ontvangen.
Nu dus opgestuurd naar de reparatie afdeling. Ben benieuwd wat ze gaan doen.

Wordt vervolgd...
 
De urban vind ik gek dat ik geen mail heb gehad van tomtom bij het nakijken blijkt hij inderdaad niet goed te zijn,maar hij spoorde voor die tijd al niet hahahahahah eigenlijk haden we er meteen in het begin mee moeten terug gaan,maar gekocht via webshop louis in destijds 2013 duitsland dus ja....toch raar dat die dus nu geen tijd meer geeft,heb net gekeken verder geeft hij alles goed aan,maar de tijd niet.....
Ik heb wellicht een oplossing voor de Urban Rider. Graag per pb. gr Marten
 
Qua waterdichtheid nog dit:
Als je je daar met je 550 ongerust overmaakt dan hoef je niet te wachten tot je in Schotland bent om dit te testen. Neem 'm mee onder de douche of ga ermee in bad. Heb je dan na een paar uur, of de volgende dag condens: contect met TT en hij wordt vervangen.

Voor wat het waard is: de condens-meldingen betreffen vooral de 4xx serie, en dan vooral in het begin. Bij de 550 kom ik het zelden of nooit tegen. ook bij toestellen die inmiddels buiten garantie vallen worden in principe condensproblemen onder garantie opgelost. Al kan dat soms wel even wat extra inspanning van je leverancier vragen (en ik niet weet hoe lang die 'rek' precies is).

Maar tegelijk: juist als je je zorgen maakt over condens zou ik eerder kijken naar een nieuwe 550, dan een 400/410 (waarvan je dan dus niet de eerste eigenaar bent). Zeker als je kijkt naar de actuele cashbackactie kost een nieuwe 550 op dit moment effectief 329,-.

Qua wifi: dat dat lang duurt is normaal. Het gaat om > 7Gb aan data en die moet dan ook nog verwerkt worden. Ga je zelf niet van zweten; is een kwestie van geduld. Wel maakt die tijdsduur je extra kwetsbaar voor verstoring van het wifi signaal; en dat kan zelfs de magnetron van de buurman zijn. Kwestie van even later opnieuw proberen en opnieuw geduld hebben. Paar tikjes op het scherm, ga je nog steeds niet van zweten.

Maaarrr... doe dit dus NIET vlak voor je het apparaat écht nodig hebt. Dan ga je pas echt zweten.

In de regel verlopen updates van de 550 via wifi echt probleemloos. Heb je een kwetsbare verbinding, en is je pc wél bekabeld aangesloten dan kun je echter je Rider ook aan de PC koppelen; en via het scherm van de rider de update starten; het toestel zal dan gebruik maken van de verbinding van je pc.

Qua rechte lijnen: dat komt, 100% zeker doordat in de Zumo meteen voor de route gekozen werd. Dat kán, maar alleen als die route in MRA bewust op die manier voorbereid werd (met voldoende viapunten). Zelf dan nog MOET die route eerst in de zumo herberekend worden alvorens de wegen te volgen.
Véél verstandiger en betrouwbaarder is om met de track te werken. Zie De MrGPS-methode - voor routeuitwisseling — MrGPS
 
maar hij bleef nog rechte lijnen krijgen zei hij,

Bij de eerste werkwijze die je omschrijft krijg je rechte lijnen, bij de tweede (hetzelfde als in m'n video's) beslist niet. Daarbij is vervolgens wel weer van belang dat je herberekenen uitschakelt en de route pas activeert als je eerst OP de route staat.

Wat ik echter vermoed is dat de persoon in kwestie het overzicht wat heeft verloren en bijvoorbeeld telkens dezelfde routenaam in het toestel aankiest. Tsja.. daar zal dan weinig aan veranderen. Vermoedelijk staat die route er echter inmiddels vaker; kies dan een voor de naam met het cijfer erachter. Geloof me: overkomt de best - ik heb wel eens gezien dat iemand dezelfde route er meer dan twintig keer in had staan maar er niet uitkwam doordat hij telkens dezelfde (eerste) aantikte..
 
Hoi, nu ook in het bezit van een rider 550 en al bezig geweest met mydrive om routes te maken, ff puzzelen maar gaat helemaal goedkomen.
Maar omdat ik altijd met itn routes gewerkt heb in mijn urban rider, heb ik die nogal wat op de pc staan. Ook die zijn over te zetten naar de rider 550.
Ik wil nu verder werken met mydrive en dat zijn gpx bestanden Maar omdat ik zoveel mooie routes heb in o.a de Alpen en Pyreneen enz, is het dan een idee om de itn routes op een sd card te zetten zodat ik die dan (eventueel) ter plaatse kan rijden. Er zullen ook wel andere mogelijkheden zijn, maar is dit mogelijk.
 
Er zijn verschillende opties;

- Converteer de ITN routes naar GPX en open ze in MyDrive. Dit kan b.v. met POI EDITOR - POI Converter ITN to GPX

- Open de ITN route in MyRoute App (Gold voor de juiste tomtom kaart) en sla deze op als GPX of direct in MyDrive.

- Sluit de Rider met USB op de PC aan en zet de ITN routes via de de PC op de Rider.

- Zet de ITN routes op een Micro SD kaart (max 32GB en dat is al veel te groot) en stop deze in de Rider om de routes te importeren.

Zelf geef ik de voorkeur aan optie 2 daar het dan zeer eenvoudig is om de route na te lopen en kijken naar mooiere alternatieven via street view.
Maar optie 1 is ook een zeer goed en gratis alternatief. (Ik ben te lui om te klooien met kabeltjes en kaartjes dus 3 en 4 zijn niets voor mij. 😗)

Als de route eenmaal in MyDrive staat kun je deze via Share/Deel Route eenvoudig delen met je vrienden. (Zelfs Garmin gebruikers kunnen dan het GPX bestand downloaden)
 
@hansvaessen ,ik zei ik heb er vorig jaar al 1 dag mee in de regen in Schotland gereden hihihihi, meer nog niet...
Maar goed jou methode had ik idd ook al gelezen,ik heb voor 2 e paasdag weer een route gemaakt dus benieuwd...ik ga de 2 e riedel weer volgen,maar ga nu langs hem zitten en zijn Garmin, offroad moet ook uitgeschakeld en herberekening en hij moet op de route staan dus eerst begrijp ik....benieuwd of het nu lukt,want in juli gaan we 17 dagen door Europa dus zou heel fijn zijn......

@wijzurij ik heb ook heel veel routes op itn,kan je gewoon uploaden met myrouteapp, wel staan niet alle punten meer correct dus controleren...maar dan kun je daarna de route opslaan als itn of gpx zo deed ik dat eerst ook voor onze urban en 510...😉
 
O.k ga ik eerst maar eens aan de gang met een sd card , (iets met digibeet zijnde :+) dan heb ik niet alles, itn en gpx, door elkaar staan. Mocht het niet bevallen kan het altijd nog anders
 
Ik denk een zogenaamd 'refurbished' exemplaar. ;)
Toch niet want het zit in een volledig nieuwe doos met de nodige plakkertjes op de scherm.
Ik had ook de zijkanten volledig afgespeurd naar eventuele krasjes = niets
Bovendien ruikt het ook nieuw!
Neenee, ik vertrouw de waypoint leuven 99% !:t
 
Is er een manier om in MyRouteApp een route in verschillende route optie's op te delen? Bijvoorbeeld van hier naar pak-m-beet Winterberg.

Ik bedoel een route van hier door het ruhrgebied tot aan randje Sauerland; Hagen. Zo snel mogelijk, dus over de snelweg. Vandaar een kronkelroute via Smallenberg naar Winterberg, weer naar Arnsberg, en vandaar weer over de snelweg weer naar huis. Nu maak ik dan drie route's: de aanrijd route, het Sauerlandstuk en een thuiskom route.
Maar , ook in het kader van totale reistijd en kilometers zou het mooi zijn als dat in één route kon. Is daar een mogelijkheid toe?


1387390
 
Helaas, meerdere routeopties in delfde route is in de meeste route plan software niet mogelijk. Er zijn wel uitzonderingen zoals b.v. Calimoto.

Er is dus hoop dat anderen dit voorbeeld gaan volgen. (Al wordt dit best lastig met de TomTom API die MRA gebruikt bij de TomTom kaart.)
 
Kan wel, je maakt verschillende routes en kiest dan voor samenvoegen. Op mijn voorbeeld zie je een kronkelroute en een snelwegroute samengevoed tot één.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2019-04-19 om 11.07.44.png
    Schermafbeelding 2019-04-19 om 11.07.44.png
    198,2 KB · Weergaven: 12
Is er een manier om in MyRouteApp een route in verschillende route optie's op te delen? Bijvoorbeeld van hier naar pak-m-beet Winterberg.

Ik bedoel een route van hier door het ruhrgebied tot aan randje Sauerland; Hagen. Zo snel mogelijk, dus over de snelweg. Vandaar een kronkelroute via Smallenberg naar Winterberg, weer naar Arnsberg, en vandaar weer over de snelweg weer naar huis. Nu maak ik dan drie route's: de aanrijd route, het Sauerlandstuk en een thuiskom route.
Maar , ook in het kader van totale reistijd en kilometers zou het mooi zijn als dat in één route kon. Is daar een mogelijkheid toe?


Bekijk bijlage 1387390

Is jouw geheugen zo slecht dat je niet kunt optellen van 3 routes?

Grapje, ik snap wel zo ongeveer wat je bedoeld, maar toch.
 
Is jouw geheugen zo slecht dat je niet kunt optellen van 3 routes?

Grapje, ik snap wel zo ongeveer wat je bedoeld, maar toch.
Dat heet vooruitgang.
Als er iedereen zo was zoals jij, te lui om wat nieuws te willen, en alles bij het oude te laten, dan liepen sommigen van ons nu nog in berenvellen zoals de Flintstones.......

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan