TomTom Rider 550

De kans op een NDS opvolger voor de Rider 550 is zojuist iets groter geworden. TomTom heeft net de eerste van de nieuwe generatie auto kastjes met NDS Navigatie aangekondigd. De 7 inch Go Discover.

 
Ik heb gisteren sinds de winterstop de 550 uit de kast gehaald en een update gedaan, ging heel vlot...maar het slechts 2 file van 9 meg en de andere van een paar kbytes.... :+

Terug in de kast en tot over een paar maand weer.
 
Gisteren de tomdom rider 550 In de auto gebruikt deze was verbonden met Apple telefoon wou een kronkel route maken en deze verzenden naar de tt rider wat lukte maar tijdens het rijden viel mij op dat de route via de autobaan ging. Vond het een beetje vreemd omdat ik op de telefoon toch duidelijk had aangegeven dat ik een kronkel route wou rijden. Heb op een parkeerplaats de tomdom rider eens gekeken hoe de instelling van rider was bleek deze ingesteld op korte afstand en snelste tijd.
moet je als je een route maakt die afwijkt van de instelling van de telefoon steeds controleren of de instelling zowel op de telefoon als op het navigatiesysteem gelijk zijn?
 
@FJR 1300 mh Als je op de app alleen een aantal bestemmingen ingeeft en een route laat berekenen, stuurt de app alleen de bestemmingen naar de TomTom, en berekent de TomTom de route op basis van zijn eigen instellingen.

Als je een route wilt versturen, moet je hem in de App opslaan als route, aanvinken dat hij deze ook moet opslaan in Mydrive, en dan op de TomTom de route laden vanuit de lijst met routes.

EDIT:
Even ter verduidelijking een ploatie:
TomTom Mydrive App route opslaan.png



Als je dus op A klikt, verzendt hij alleen de bestemmingen naar je TomTom. Die dan dus zelf gaat rekenen met zijn eigen instellingen.

Om een route op te slaan, moet je de knop bij B gebruiken. (En in het volgende scherm "Synchroniseer deze route als een track op mijn systeem" aanzetten.)
 
Laatst bewerkt:
@FJR 1300 mh Als je op de app alleen een aantal bestemmingen ingeeft en een route laat berekenen, stuurt de app alleen de bestemmingen naar de TomTom, en berekent de TomTom de route op basis van zijn eigen instellingen.

Als je een route wilt versturen, moet je hem in de App opslaan als route, aanvinken dat hij deze ook moet opslaan in Mydrive, en dan op de TomTom de route laden vanuit de lijst met routes.

EDIT:
Even ter verduidelijking een ploatie:
Bekijk bijlage 1590428


Als je dus op A klikt, verzendt hij alleen de bestemmingen naar je TomTom. Die dan dus zelf gaat rekenen met zijn eigen instellingen.

Om een route op te slaan, moet je de knop bij B gebruiken. (En in het volgende scherm "Synchroniseer deze route als een track op mijn systeem" aanzetten.)
Heb dus verzend aangeklikt zal de volgende keer B sla op in Mijn routers gebruiken .
bedankt voor de uitleg
 
MyDrive was altijd al NDS (online maps)
Welke versie heb je? ik heb v2.14.0 (met beta vinkje aan)
Bij deze versie werken de via MRA geplaatste tracks weer.
Ik heb versie v2.13.0
De exacte versie is v2.13.478blablabla EU-production-NC-production.


Wat nieuw lijkt te zijn is het ontbreken van een feature: ik kan geen andere apps toegang meer geven tot MyDrive. Ik heb in een oudere versie van MyDrive de app Flitsmeister gekoppeld aan MyDrive. Ideaal op de TomTom. Die functie werkt nog wel. Het lijkt nu dus het geval dat er geen andere app gekoppeld kunnen worden, of de plek voor de functie (van koppelen) is ergens anders ondergebracht.

(Iemand een idee?)
 
Dat was geniaal. In de MyDrive app (op een Android telefoon) kon ik meldingen van Flitsmeister laten doorsturen naar de TomTom 550. Dat kon met sms teksten of Whatsapp berichten ook. Op die manier werd ik op mijn TomTom 550 gewaarschuwd voor files en flitsers door TomTom én door Flitsmeister.

Die functie (van het koppelen) zie ik niet meer in de nieuwe versie (v2.13.0) van MyDrive.
 
Ah ja... zie dat ik FM ook aan had staan naast WA en SMS... nu ik het zag, wist ik het weer... alleen nog nooit een FM melding gezien .. omdat ik niet altijd de optie op de TT550 aan heb staan.

SmartSelect_20210130-223825_MyDrive EU.jpg


SmartSelect_20210130-223849_MyDrive EU.jpg
 
Geweldig dat je dit zo voor me uitzoekt. Eerder gaf ik deze tips aan anderen. Toen ging ik experimenteren met een bèta versie. Dat ging mis. Zo ging ik terug naar deze versie. Ik heb nu niet meer de "meldingen" onder "eenheden". Vreemd want we hebben exact dezelfde app versie.
 
MyDrive app verwijderd van mijn telefoon
(Dat is een Samsung A8 en niet een A5 zoals ik vermeldde, maar ik wissel nogal van telefoon *D).

Bluetooth koppeling tussen mijn A8 en de TomTom 550 verwijderd van de telefoon. Dit is cruciaal voor een goede werking straks.

Telefoon opnieuw starten

MyDrive downloaden installeren

Ik gebruik niet de bèta versie. Gewoon de v2.13.0 versie.

Volg de instructies van de MyDrive app

Doe dit langzaam. Je telefoon draait op de achtergrond om alle wijzigingen door te kunnen voeren. Er verschijnt bijvoorbeeld een pop-up scherm om je alle machtigingen te geven aan MyDrive. Sta toe dat alle machtigingen gegeven worden aan MyDrive

MyDrive wil ten slotte een Bluetooth verbinding maken tussen de TomTom (550) en de telefoon. Doorloop de stappen. Omdat je eerder een bestaande koppeling hebt opgeheven, ontstaan er nu geen conflicten.

De verbinding tussen de TomTom 550 en Android telefoon is nu gereed.

In de MyDrive app is nu onder "Instellingen" een nieuwe regel toegevoegd. Deze heet "meldingen" zoals _HaV_ heeft laten zien. Bij meldingen kun je andere apps meldingen laten doorgeven via de MyDrive-app aan je TomTom (550). Je MyDrive-app blijft immers een soort hub / doorgeefluik en is in mindere mate een app om mee te navigeren.
 
Je kunt alle apps meldingen laten doorgeven. Denk aan Whatsapp, sms, Signal, Flitsmeister enz.

Voor een goede werking onderweg raad ik aan om een Bluetooth Tethering verbing te maken tussen je telefoon en de TomTom (550). Op die manier ontstaat er een stabiele verbinding tussen de telefoon en de TomTom 550. Internet data wordt dan live doorgegeven (files/ flitsers) aan je TomTom, zowel via MyDrive als via andere apps, terwijl je rijdt.

Voordat je vertrekt wel op je telefoon allw apps even opstarten. Met name MyDrive en Flitsmeister. Nee, dat gaat niet vanzelf.
 
Top dat het is gelukt!!! Soms is opnieuw installeren de snelste en eenvoudige manier om dingen op te lossen... net als de TomTom even resetten naar het tromgeroffel bij mij tot op heden alle connectieproblemen oplossen
 
Ja dank voor alle tips en hulp _HaV_.
Je bent een topper. 👍

Inderdaad was een nieuwe installatie nodig. Verder is het een must om de Bluetooth koppeling tussen de telefoon en de TomTom op te heffen en bij de nieuwe installatie van MyDrive opnieuw in te stellen
 
Ja, superhandig. Eén keer goed instellen en verder geen omkijken meer naar. Goede tip weer 😁.

Gooi ik er ook nog een tip tegenaan:
Voordat ik een lange(re) rit maak neem ik rustig de tijd om mijn pak en helm ed goed te krijgen. Dat scheelt irritatie tijdens de rit voor mijzelf en mijn motormaatje(s).
Dat geldt ook voor het instellen van mijn telefoon en TomTom. Op de telefoon:
- Bluetooth Tethering aan
- GPS aan
- Wi-Fi uit
- Flitsmeister aan (vanzelf/ opstarten BT)
- MyDrive (app) aan
- overige apps afsluiten

Bij lange (dag) ritten hang ik de telefoon aan de usb-lader van mijn motor tijdens de rit. Tijdens dag/ vakantie ritjes wil ik nog wel eens een foto maken. Daarom hang ik in die gevallen de telefoon dan aan een kleine powerbank. Mijn usb zit nl onder de buddyseat. Niet zo praktisch voor het nemen van een foto.

In ieder geval bedoel ik maar te zeggen dat er soms wel veel van de telefoonaccu gevraagd wordt. Zeker met alle persoonlijke wensen. Eén beetje accu-ondersteuning is dan best fijn.

Anderen nog handige tips? Voorlopig zitten er nog geen buitenlandse ritjes aan te komen, maar alle tips zijn meegenomen natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan