toscane

motormaniac58

MF veteraan
4 mei 2004
6.370
2.647
de polder
Beste mede forum-mers...

in juni willen mijn lief en ik op onze motoren binnendoor Zuidwaarts om uiteindelijk een dag of 5-6 in de Toscane door te brengen.

Heeft iemand leuke tips voor verblijf in een prima B&B of Hotel ? in de Toscane ??Prettig geprijsd en bij voorkeur met een goede stallingsplek voor beide motoren.

Wij zijn er nog nooit geweest dus is eigenlijke elke tip welkom
 
massa marittima, dat ligt midden in de Toscane vanuit dat plaatsje heb je alle mooie steden in de Toscane op relatief korte afstand. Het PIAN DEI MUCINI RESORT is een leuke locatie net buiten het plaatsje zelf, met een zwembad, volgens mij kun je ook afspraken maken voor stalling, is relatief goedkoop. Het is wel een pokke-eind rijden, 1433 km, maar daar kun je wel een feestje van maken zeker als je door het Sauerland, het Zwartzwald en Zwitserland rijd.
 
Midden Italië is voor mij favoriet gebied. Prachtige omgeving, mooie stadjes, goed weer en lekker eten.:t

Meestal zit ik in Umbrië/ Toscane op camping(s) zoals ook afgelopen zomer.
Daarom ik weet niet specifiek een goed (hotel)onderkomen.
Ik heb wel eens geslapen in een hotel in L'Aquila. Niet heel bijzonder. Wel is daar de Alto Plano en de Gran Sasso (!) heel dichtbij.:t

Vorig jaar was ik eerst op een camping in Siena, later na wat rondrijden op een camping aan Lago Trasimeno.:)
Siena is een leuke stad en vrij centraal in Toscane. Veel moois is makkelijk bereikbaar.
Ik heb daar vele kronkelweggetjes gereden, waar je niet altijd snelheid kon maken. Niet snel/ wel mooi!

Persoonlijk vind ik voor motorrijden de buurprovincie Umbrië mss nog wel leuker.
Hier stond ik met de tent in Castiglione del Lago, dat is iig in de zomer een heel gezellige plek. (o ja, 's avonds wel veel muggen)
Vanaf Trasimeno zijn ook vele mooie steden in Umbrië te bezoeken, met, voor ons net zo belangrijk, hele mooie weggetjes.

Komend jaar wrs andere plannen, maar ik ga daar graag nog eens terug.:]
 
@motormaniac58 omdat ik meestal kampeer heb ik niet echt veel tips voor hotels/appartementen maar deze 2 kan ik je wel meegeven:
Afgelopen zomer hebben we een kleine week bij Agriturismo Castellare dit Tonda geslapen.

Toffe plek die redelijk centraal ligt (Florence, Sienna, Luca allemaal ongeveer een uurtje rijden)
Of ze specifiek een motorstalling hebben weet ik niet.
Het is er echter erg rustig en volgens mij kun je zonder problemen na overleg je motor bij de huisjes zetten.

Paar jaar terug hier geweest:
Net achter Florence, afgesloten terrein met overkapping om de auto onder te parkeren ook goed dus om je motor onder te zetten.

Wat betreft ligging vond ik die eerste wel beter/leuker.
Wij boekte die vakantie via een of andere aanbiedingssite en betaalde voor 2 volwassenen, 1 baby, elke dag ontbijt en avondeten iets op de 500 euro voor alle 5 de nachten!.
 
Afgelopen zomer hebben we een kleine week bij Agriturismo Castellare dit Tonda geslapen.
Dan hadden we elkaar daar bijna een hand kunnen geven.
Ik ben vanuit Siena nog een keer naar San Gimigliano, vlakbij Tonda, gereden. (torenstad)
20210819klein.jpg
 

Schitterende appartementen op de grens tussen Toscane en Umbrië. Schitterende locatie, geweldig zwembad en uitzicht. Nederlandse eigenaren die een grote collectie motorroutes in de omgeving hebben gemaakt. Ik ben hier in 2020 geweest, echt fantastisch.
 

Schitterende appartementen op de grens tussen Toscane en Umbrië. Schitterende locatie, geweldig zwembad en uitzicht. Nederlandse eigenaren die een grote collectie motorroutes in de omgeving hebben gemaakt. Ik ben hier in 2020 geweest, echt fantastisch.
Over het verblijf kan ik niet oordelen. De locatie is iig wel top!
Zowel Toscane als Umbrië is dan binnen bereik.

Ik ben meer van het kamperen, maar bij onderdak is dit zeker een goed optie!
 
In die regio is er heel veel te vinden op AirBnB! Mocht je stadjes gaan bezoeken let dan heel goed op milieuzones! Deze staan meestal heel slecht aangegeven! Voor je het weet heb je een bon te pakken... en dat weet ik uit ervaring :(
 
Ik ken de bordjes zijn mij zeker bekend: "Zona traffico limitato".
Toch ben ik er wel eens per ongeluk doorheen gereden. Nooit meer iets van gehoord.

Welk boete-bedrag (voor de motor) heb je moeten betalen?
 
Laatst bewerkt:
Geen tip voor adres maar wel voor een regio: Onlangs ook (helaas met de auto) in de regio Monte Cimone / Sestola in het noorden van Toscane geweest. Een heel onherbergzaam gebied waar alle wegen absurd kronkelig zijn. Hoge bergen en zelfs wintersportgebieden. Ik kreeg echt jeuk om daar met de motor heen te gaan. Het heeft dezelfde uitdaging als de Pyreneeën en goed asfalt maar minder druk.
 
In het zuiden van Toscane heb je de Monte Amiata (1732m) wat toch echt wel op een berg gaat lijken.
Ik ben daar ooit wel eens boven geweest.
Afgelopen zomer ben in er, zonder te beseffen, onderlangs gereden (zie ik nu op de kaart)
De weg van Siena naar Lago de Bolsena was zo mooi dat het niet eens bij mij in de gedachte is gekomen.
 
De reis is het doel...Toscane is 1 vd bestemmingen....


Als je onderweg in Piemonte nog een leuk adresje zoekt... Vrienden van ons, echte wijnliefhebbers, gaan er elk jaar naartoe.
Fijne locatie midden in de wijngaarden... en als je dan ook nog van lekker eten houdt...

Wij hebben er een paar jaar geleden even halt gehouden, lekker gegeten en gedronken op een toplocatie... Zeg nu zelf... hoe mooi is dit?


20190826_200143.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beste mede forum-mers...

in juni willen mijn lief en ik op onze motoren binnendoor Zuidwaarts om uiteindelijk een dag of 5-6 in de Toscane door te brengen.

Heeft iemand leuke tips voor verblijf in een prima B&B of Hotel ? in de Toscane ??Prettig geprijsd en bij voorkeur met een goede stallingsplek voor beide motoren.

Wij zijn er nog nooit geweest dus is eigenlijke elke tip welkom

Denk dat dit erg goed aansluit op jullie wensen.
Behoorlijk centraal gelegen, chaletje incl ontbijt....
 
Ik ken de bordjes zijn mij zeker bekend: "Zona traffico limitato".
Toch ben ik er wel eens per ongeluk doorheen gereden. Nooit meer iets van gehoord.

Welk boete-bedrag (voor de motor) heb je moeten betalen?
Ik reed in een huurkoekblik met mijn vriendin, hadden daar een bruiloft gehad en hebben er een weekje roadtrip toscane cinque terre aan vast geplakt. Boete was iets van 85 euro.

Hier dus... en als de gps zegt rechtdoor, al het verkeer gaat rechtdoor... dan ga je ook rechtdoor

1643811185473.png
 
GPS zegt rechtdoor, toch mag je daar niet rechtdoor. Wel heel begrijpelijk dat je de fout maakt.
Zo'n 'fuik' schijnt er ook te zijn in Pisa.
Als je eenmaal een bepaalde weg bent ingeslagen, kan het iets verder niet anders meer dat je ineens de milieu-zone in rijdt.

Ik heb nog even dit kruispunt in Modena opgezocht. Je zou hier wel hebben in mogen rijden met de oa de motor.
Onderbord zegt eccetto (=behalve/ uitgezonderd) motor/ brommer/ fiets en rolstoel(?)
Je wordt zelfs gewaarschuwd dat deze doorgang electronisch wordt gecontroleerd.
Op zich nix mis mee, maar voor een buitenlander zeker niet duidelijk!
Net voor het kruispunt staat een verplicht-richtingbord met links en rechts met eronder 'eccetto autorizzati'
Dus is het verplicht afslaan behalve voor gerechtigden. (en helaas was jij dat niet)

BTW: Die blokken op de weg met ZTL heb ik nog niet eerder gezien in Italië.

Ik spreek een enkel woordje Italiaans, maar ook ik heb wel eens bij de toegang van een stad met ZTL moeten stoppen en goed moeten lezen om te begrijpen wat er wel en wat er niet is toegestaan. Want de toegang is ook nog eens in bijna iedere stad verschillend.
Heel flauw dat een buitenlander gelijk wordt 'getrakteerd' op een prent.
 
Laatst bewerkt:
Ik was er een jaar later dan sv dus ze waren nog verder vergaan. Onze AirBnB zat midden in het oude centrum en ik had de gps naar de parkeerplaats gestuurd die er zo goed als naast lag... Maar net buiten de zone... maar de route pakte wel een stukje zone mee dus.

In Florence wist ik wel van het bestaan van de zone af en daar gewoon buiten de zone in een garage gezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan