Trail braking

C75CE662-F3B2-44A0-B5A9-28175E708F52.png

Dit plaatje vat het aardig samen. Voor de bocht als je nog rechtop rijdt, rem je met 100% kracht (brake pressure, BP). Naarmate je meer kantelhoek (lean) hebt, bouw je de remkracht af.
Merk ook op dat er nog geen fractie van een seconde zit tussen vol gas en volle kracht remmen. Makkelijker gezegd dan gedaan. O-) 100% remmen moet je wel opbouwen, een geoefende rijder kan dat heel snel.
 
Trailbraking is meer voor de wat meer gevorderde rijder(sters) die blindelings de juiste lijnen rijd etc.

Natuurlijk

Waarom zeg je dan in linkerbocht. En met 'trekt na de cubs' bedoel je iets meer insturen? dat is tegenovergestelde van tegensturen, en gaat alleen als je snelheid dat nog toelaat

Ga maar eens een cursus doen via Troy Corser RSE - Racing School Europe RSE - with Troy Corser hopelijk zit deze materie nog in het lespakket ?
 
Stekkenwal Traibraking door:?...aankomend stekkenwal v rem licht ja licht anders val je letterlijk wat overdreven stil aanraken en sturen.Insturend halverwege stekkenwal rem je ook nog behoorlijk af.

Klopt idd tot halverwege meestal knal je hem er daar in
 
In theorie is er veel te leren maar uiteindelijk moet het in de praktijk gebeuren en dat is voor een X aantal circuitrijders toch andere koek gezien de vragen na een sessie.
Remdruk opbouwen is al heerlijk om te leren heb je dit goed onder de knie....uuuuhhh vingers(2 of 3?)dan het onderwerp waar dit topic om gaat.
En of je nu les krijgt van een zeer snelle T Corser (aardige gast)of een liefhebbende gewone instructeur😉 die zowel veel ervaring als straatrijder en op het circuit bezit het komt op hetzelfde neer.
Achter een instructeur rijden met de juiste snelheid is het beste kijken kijken en nog eens kijken en proberen te doen wat hij aangeeft en laat zien.

Het is en blijft een leuk spelletje.
 
Bekijk bijlage 1713134
Dit plaatje vat het aardig samen. Voor de bocht als je nog rechtop rijdt, rem je met 100% kracht (brake pressure, BP). Naarmate je meer kantelhoek (lean) hebt, bouw je de remkracht af.
Merk ook op dat er nog geen fractie van een seconde zit tussen vol gas en volle kracht remmen. Makkelijker gezegd dan gedaan. O-) 100% remmen moet je wel opbouwen, een geoefende rijder kan dat heel snel.
Mooi plaatje:Y,plak het op het cockpitje :+
 
Plus hij laat het duidelijk zien.


Wat ook een leuke tip is.
Lig je in een linker bocht onder een hellingshoek.
Pas dan (nogmaals) countersteering toe je motor zal hierdoor sneller rechtop komen.
Niet te lomp anders lig je in de bosjes :)

Geen countersteering!

Gebruik hiervoor je voetsteunen. Is trouwens een belangrijk onderdeel van de lesstof bij Racing School Europe
 
Geen countersteering!

Gebruik hiervoor je voetsteunen. Is trouwens een belangrijk onderdeel van de lesstof bij Racing School Europe

Je baas van de "Racing School Europe" heeft er zelfs les in gegeven met Marques als voorbeeld. Natuurlijk is het niet gemakkelijk en onnatuurlijk.
 
Je baas van de "Racing School Europe" heeft er zelfs les in gegeven met Marques als voorbeeld. Natuurlijk is het niet gemakkelijk en onnatuurlijk.
Countersteering is erg tricky omdat je dan makkelijk je voorwiel onderuit drukt, zeker icm met verkeerde houding/ teveel hellingshoek en dus teveel druk op je stuur/voorwiel.
Je zegt het al dat Marquez dit wel doet, ik denk niet dat er hier iemand van dat niveau op MF zit:]
 
Countersteering is erg tricky omdat je dan makkelijk je voorwiel onderuit drukt, zeker icm met verkeerde houding/ teveel hellingshoek en dus teveel druk op je stuur/voorwiel.
Je zegt het al dat Marquez dit wel doet, ik denk niet dat er hier iemand van dat niveau op MF zit:]

Daarom gaat Marquez ook zo vaak op z/n plaat ;)

Racing School Europe zal deze techniek , kennelijk zoals ik je nu begrijp dus niet meer aanleren ? Maar ik denk dat jullie teveel focussen op countersteering ? Als je in een linker bocht een beetje/kort-rukje links na de curb aan je clipon trekt daar ging het om.De motor dan sneller rechtop komt te staan.
 
Daarom gaat Marquez ook zo vaak op z/n plaat ;)

Racing School Europe zal deze techniek , kennelijk zoals ik je nu begrijp dus niet meer aanleren ? Maar ik denk dat jullie teveel focussen op countersteering ? Als je in een linker bocht een beetje/kort-rukje links na de curb aan je clipon trekt daar ging het om.De motor dan sneller rechtop komt te staan.
Klopt, maar hou een beetje rekening dat hier ook minder bedreven circuitrijders mee lezen. Als je basis niet klopt en je begint met countersteering dan lig je zo op je plaat. Daarom reageerde ik op dit berichtO-)
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Heel lang geleden een paar dagen training van Troy gehad... de schok was, dat we juist veel eerder 😳moesten beginnen met aanremmen voor een bocht. hierdoor kreeg je net wat meer temperatuur in de band, waardoor je weer harder de bocht in kon 🤗.

Bekijk dat filmpje van

Heuveltje


exact wat Troy en Heuveltje je zullen aanleren ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan