transalp slecht door de bocht

sagvagebiker

MF'er
15 jan 2008
108
0
dronten
ben net wezen kijken voor n transalp, nette fiets om te zien, motor loopt goed,

maar dan ga je rijden, en bij de eerste bocht voelt het al gelijk kut...

ik denk zelf aan kapotte balhooft lagers..

bij gasgeven, trekt de motor duidelijk naar rechts, en bochten zijn ubberhout een ramp,

terwijl andere transalp`en waar ik op heb gereden jusit heeeeeel soepel door de bocht komen.

klopt mijn gedachten over kapotte balhoofdt lagers?

en wat mag zn geintje kosten?
 
Ehhm, je denkt er toch niet over om hem te kopen he?

Mijn advies als je dit soort dingen niet zelf al kan bepalen dan wordt het helemaal onverstandig om een fiest met gebreken te kopen.

Nu kun je wel bepalen wat het gaat kosten voor die balhoofdlagers. Maar wellicht is er meer aan de hand wat pas bovenwater komt nadat je de balhoofdlagers hebt vervangen.

Advies, niet kopen.

Maar goed dat vroeg je niet. Het gedrag wat je meld kan veel oorzaken hebben.

Maar begin met de bandenspanning en het controleren van de banden (juiste type en slijtage partoon) Afstellen vering op standaard fabrieksinstellingen.

Daarna kun je kijken naar balhoofdlagers
Olie lekkage bij de poten
Wielen in lijn.
Wiellagers versleten.
Achterbruglagers.
Frame recht
 
kun je een balhoofdlager niet controleren door hem op de zijstandaard te zetten, voet op de onderpunt van de standaard en dan met beide handen het stuur naar je toe trekken tot het voorwiel van de grond komt (kantelt a.h.w. over de zijstandaard). Dan kun je rustig het stuur heen en weer bewegen en voel je problemen met del lagers (schurend en/of tikkend gevoel)
 
Het is geen antwoord op je vraag, maar als je een motor koopt om op te rijden (en niet één om op te knappen) dan wil je er toch één die aan jouw verwachtingen voldoet?

Waarschijnlijk betreft het een particulier? Mooi laten staan, er zijn wel meer transalps te koop zonder dat je de boel open moet trekken.
 
Laten staan.

Mijn huidige alp is door de vorige eigenaar (en z'n zoontjes) vaak genoeg tegen een boom geparkeerd zodanig dat veel scheef of gescheurd is. Maar rijden doet ie nog perfect.

(o, als m'n alp een verse achterband nodig heeft wil ie ook niet meer zo goed een bocht om, maar dat merk ik pas als er weer een verse band omzit. Dan wil ie erg graag de bocht door)
 
Lijkt mij inderdaad ook eerder schade aan frame en/of voorvork.
Met slechte lagers is het hooguit beetje vervelend en zwaar sturen links en rechts, maar zeker niet een afwijking één kant op !
 
kun je een balhoofdlager niet controleren door hem op de zijstandaard te zetten, voet op de onderpunt van de standaard en dan met beide handen het stuur naar je toe trekken tot het voorwiel van de grond komt (kantelt a.h.w. over de zijstandaard). Dan kun je rustig het stuur heen en weer bewegen en voel je problemen met del lagers (schurend en/of tikkend gevoel)

NEE balhoofdlager(s) controleren gaat het best door de motor op de bok te zetten, en iemand achterop laten zitten.
Het stuur moet zonder teveel kracht soepel naar links en rechts kunne zwenken, zonder haperingen of speling.
 
nou dit lijkt me een duidelijk geval, laten staan!


ik wil niet zeggen dat de bandjes 100% op spanning waren, maar dat zal niet dit effect hebben.

ik had hem al op de bok gezet en al even vlink aan de voorvork gerammelt, en hier zat wel wat speling op, en hij ging al heel zwaar van links naar rechts, je kon een duidelijk knarsend gevoel voelen, dat deed mij dus denken aan de kapote balhoofd lagers...

maar bedankt voor de reactie! :}
 
mmm, als het stuur erg zwaar gaat dan zou hij wel 1 kant op kunnen trekken... maar zoals gezegd, als het hier een particulier betreft, mooi laten staan. Want waarom staat een balhoofd te strak? Misschien beunhaasje? Wie weet wat er nog meer aan mankeert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan