Achteras van een kleine jeep (suzuki sj of zo) wordt vaak gebruikt voor dit soort zaken. Inkorten en aanpassen gaat vrij gemakkelijk met zo'n asje. Sterk zat voor een motor en niet te grote zware as.
Benno
Door te sturen.
Zonder differentieel heb je een wat grotere draaicirkel en meer bandenslijtage maar er valt prima mee te rijden.
Quads, oude gedreven zijspannen, 250cc buggy's (die Chinese) hebben bijna allemaal een starre achteras.
Ik heb zelf ook een buggy met starre achteras en een spoorbreedte van ca. 1.90m en daar rij ik ook wel mee op het asfalt.
niet elke auto, een merk met een beetje serieuze wegligging heeft rondom onafhankelijk geveerde wielen.
op de weg dan he, voor in het terrein weet ik niet
misschien is iedereen/sommigen in de war met een sper differentieel.
Kom op joh elke kart heeft een starre achteras, en daar is HEEL HARD en goed mee te sturen
Zonder dat ik verstand heb kart racing, klinkt mij bovenstaande als onzin in de oren. Waarom zouden die framepjes flexibel zijn? En als ze flexibel zijn, dan zouden ze juist niet een wiel optillen. Verder hebben die dingen amper veerweg (of helemaal niet), dus veel gewichtsverplaatsing hebben ze ook niet. Bovendien kan de coureur naar binnen hangen zodat het gewicht juist verdeeld blijft over alle 4 de wielen, dit geeft tenslotte het meeste grip.goedemorgen,
Dat argumentje met die kart gaat toch niet helemaal op.... die krengen kunnen inderdaad smerig hard, maar die framepjes zijn zo "flexibel" dat ze in de binnenbocht een wieltje optillen (of er voor 90% het gewicht vanaf halen) daardoor wordt het in de bocht in essentie een driewieleren verdwijnen de "nadelen" van die starre as. Het wieltje aan de buitenkant levert bijna alle grip.
Later,
Loek
Zonder dat ik verstand heb kart racing, klinkt mij bovenstaande als onzin in de oren. Waarom zouden die framepjes flexibel zijn? En als ze flexibel zijn, dan zouden ze juist niet een wiel optillen. Verder hebben die dingen amper veerweg (of helemaal niet), dus veel gewichtsverplaatsing hebben ze ook niet. Bovendien kan de coureur naar binnen hangen zodat het gewicht juist verdeeld blijft over alle 4 de wielen, dit geeft tenslotte het meeste grip.
En over wel of geen diff... lijkt mij dat dat vaak aan kosten gereletateerd is, of wat er voor handen is. Heb je een blok met kettingaandrijving is een starre as met een tandwiel erop het makkelijkst, en heb je een cardan dan is een diff het makkelijkst. Vind maar eens een as zonder diff maar met kroon en pignon wiel. Natuurlijk kun je het diff altijd vastlassen.
Hoe denk je dan een bocht te maken?
En er zijn ook diffs die gedeeltelijk sperren (zo als bij die sprint autotjes)
Wat gebeurt er met de steekassen van een off the road auto als die de diff lock gebruiken op de weg?
Hoe hard is hard. Een kart gaat niet zo hard, max. in de orde van 100 km/uur
Mag ik hier even vreselijk verschrikkelijk om lachen?
Je hebt in de kart wereld de zogenaamde formule 1 karts en die rijden met 2 cilinder 2takt blokken uit de 250cc motorraceklassen en die karts halen topsnelheden van 260km/u +. Dus hoezo niet zo hard?
En frame flexibel? Wel met een volledig starre achteras dat dan wel weer
Bovendien kan de coureur naar binnen hangen zodat het gewicht juist verdeeld blijft over alle 4 de wielen, dit geeft tenslotte het meeste grip.
Hoe hard is hard. Een kart gaat niet zo hard, max. in de orde van 100 km/uur
Bovendien rijdt de kart op een gortdroge schone baan, en ook daar vliegen ze af en toe uit de bocht.
Dat doet een (goede) kartcoureur dus niet.
Je leunt eerder naar buiten in de bocht om druk van het binnenste wiel te halen, zodat deze dus iets kan slippen.
Anders gaat de kart achter wringen, kost alleen maar snelheid.
Het zal je verbazen hoe flexibel een kartframe is.
Hoe hard is hard. Een kart gaat niet zo hard, max. in de orde van 100 km/uur
Bovendien rijdt de kart op een gortdroge schone baan, en ook daar vliegen ze af en toe uit de bocht.
Mag ik hier even vreselijk verschrikkelijk om lachen?
Je hebt in de kart wereld de zogenaamde formule 1 karts en die rijden met 2 cilinder 2takt blokken uit de 250cc motorraceklassen en die karts halen topsnelheden van 260km/u +. Dus hoezo niet zo hard?
En frame flexibel? Wel met een volledig starre achteras dat dan wel weer
Verstandige reactie, maar ik denk dat je het in NL vrij makkelijk door de keuring krijgt. Geen typekeur in Lelystad, maar een eenvoudige omkeuring van L3 naar L5 bij het lokale station moet lukken. Mits je de overige APK dingetjes maar op orde hebt.Verder krijg je dit in NL denk ik niet door de keuring, maar wie ben ik. En vanwege het uiterlijk daag je natuurlijk de hermandad uit voor een voertuiginspectie.
Verstandige reactie, maar ik denk dat je het in NL vrij makkelijk door de keuring krijgt. Geen typekeur in Lelystad, maar een eenvoudige omkeuring van L3 naar L5 bij het lokale station moet lukken. Mits je de overige APK dingetjes maar op orde hebt.
Starre as is gekkenwerk, daar ga ik niet eens meer serieus op in, doe dat lekker met een ouwe Chevy.