Toen ik dit topic las, werd er toch even een gevoelige snaar geraakt... zoveel lof. Ik wil toch even melding maken van hopenlijk een incident/maandagochtend fiets. Na m'n CB350, CB650, GS850G, GSX1100ES, CBR1000F werd het dan toch eindelijk echt tijd voor een echte karakterfiets.... oftewel (in 2000) een Triumph Sprint 900 van 1998 met 12.000 km op de teller. Kortom maagdelijk
. Het begon eigenlijk meteen al bij de aflevering, de Triumph stond vrij scheef op z'n jiffy, maar dat was normaal. Dus de verkoper rolt hem naar buiten zet de jiffy uit (ik zeg pas je op), nou hij ging bijna door z'n rug. ...
Nou ja een kniesoor wie daar op let. Alleen als je hem voltankte, moest je hem niet op z'n zijstandaard zetten, want dan kon je dweilen
(( Het rijden was inderdaad heerlijk, liever binnendoor dan snelweggie pakken. Op de snelweg vervloekte je af-en-toe de zithouding. En bij een bepaald toerental (volgens mij zo'n 3000 rpm) leek het net of je airco aansloeg (een rare kriebel). Maar ja dat hebben volgens mij alle motoren.
M.b.t. de jiffy ben ik nog in de pen geklommen (als je wil lachen moet je maar een mailtje sturen, dan stuur ik je Triumph reactie wel toe). Want ik hoopte op een coulance regeling. Want Triumph gaf inderdaad toe dat er voor een bepaalde lichting een gewijzigde schertsplaat was gemaakt, zodat ie niet zo scheef stond.
Kortom qua rijden was het een leuk ding, maar onderstaande bevindingen wil ik jullie niet onthouden:
- de ketting, met m'n CBR-tje had ik 54.000 met de originele ketting gedaan. Terwijl ik toch af en toe aan golfje-gti-traumatje-rijden heb gedaan. 0-100 in de 1e versnelling )) Maar de Triumph ketting was na 12.000 + 19.000 = 31.000 volledig aan het einde van z'n latijn. ... Oké da's gewoon slijtage
- de achterlamp, wat een belgen-constructie (sorry...) een achterbolletje ging stuk, nix aan de hand kan gebeuren... Maar als je dan ziet hoe ze de achterunit hebben gemaakt. Daar zitten 2 kunststof pennetjes, waar je schroefje door heen gaat.... Da's een beetje ielig.... en zegt dus gauw knak....
- voor tandwiel controleren/vervangen.... weet je wat je dan moet doen??? Dan moet je je olie aftappen (!!!) en je linker karterdeksel verwijderen.... Volgens mij hebben die ontwerpers lekker zitten borrelen of zo..... maar dat verzin je toch niet. (O ja mocht je nog interesse hebben in een werkplaatsboek.... zie m'n advertentie op marktplaats
≥ Motoren - Marktplaats.nl
- de oliedruksensor, het is een karakterfiets.... dus had ik te maken met een oliedruksensor die het soms wel en soms niet deed.... dus daar heb je nix aan.... dan maar frequent het oliepijl controleren
- de schokbreker, de beruchte druppel was .... de schokbreker welke het na zo´n 35.000 km begaf... Toen was ik er flauw van.... wat een drama (maandagmorgen) fiets, toen nam ik mij heilig voor nooit meer een niet-japanner..... dan maar wat minder karakter. ))
Toen dus ingeruild voor een Honda Pan European ST1100.... yessssss Maar ja die hebben we nu ook alweer zo'n 5 jaar..... En ik overweeg toch eens aan een BMW te snuffelen.... slim of niet slim... Ga eerst maar hier eens het forum verkennen....
GeGroet, SjonnieRoughwood a.k.a. Jan Roubos