Hoi Alexander,
Ik had een Transalp en heb toen een Tiger gekocht. Geloof me, je kunt beter die stap in een keer zetten.
Nee, zonder gekheid. Een TA is een heerlijke motor, maar hij is wat gezapig. Het trekt, het rijdt en het is niet te slopen, maar daar heb je het ook we mee gehad als het gaat om passie. Toen ik de Tiger kocht, was het een feest. Hij trekt een stuk harder, maar hij trekt ook een stuk langer door. De acceleratie blijft maar gaan. Je kunt hem redelijk schakellui rijden, maar ook gewoon als een hooligan achter de ZZR/CBR/YZF-R'en van deze wereld aan trekken. En zeker op de openbare weg, lopen die niet eens heel ver bij je vandaan.
Omdat ik dacht dat ik de lichtheid van de Transalp miste, heb ik later nog een Transalp naast de Tiger gekocht. Wat een misser was dat. Hij heeft hier een paar maanden in de garage gestaan en ik heb er wat aan gesleuteld, maar daarna heeft hij ook het veld geruimd, want ik reed er nooit meer op. De Tiger was gewoon in alles beter.
Wat betreft sleutelen sluit ik me aan bij wat al eerder gezegd is. Eerlijk gezegd is sleutelen aan de Tiger vrij eenvoudig. Je moet wel bereid zijn om de kappen er steeds af te halen. Dat is wel wat werk, maar het is zeker niet ingewikkeld. Tip, modificeer de airbox, zodat je niet elke keer de carburateurs er uit moet halen om je filter te wisselen. En wissel voor een K&N, daar doe je veel langer mee.
Oh, en als je de keuze hebt, zoek dan een Tiger uit met progressieve veren. Dat kost je bij aanschaf vrijwel nooit wat extra's (dat schrijf je af als eigenaar), maar het is een wereld van verschil in het rijden.
Verder inderdaad goed rondkijken in dit draadje voor veel voorkomende dingen, maar over het algemeen zijn het -volgens mij- redelijk probleemloze motoren. (En kijk eens op TigerTriple.com en als je Duits spreekt/schrijft Tigerhome.de - super sites.)