Triumph Datatool Alarm uitbouwen ja/nee/hoe

Rolfje

MF'er
7 aug 2021
32
12
Twitter
Sinds de aanschaf van mijn (toen gloednieuwe) Triumph SpeedTriple 1050 in 2009 zit er een datatool alarm in. Dat heeft altijd goed gewerkt, maar sinds een jaar of twee geeft het ding kuren. Soms gaat het alarm er wel op, soms niet. Gelukkig is de startonderbreker er altijd af als het alarm niet werkt, dus ik heb verder prima kunnen rijden met de Triple.

Op dit moment ben ik kleppen aan het stellen (nog dank aan de forum leden die tips gaven voor het loshalen van het klepdeksel, en alle oude posts over klepstellen die ik dankbaar heb doorgelezen). Omdat ik nu toch heel goed bij de kabelboom kan, overweeg ik om het hele alarm eruit te halen. De motor is inmiddels best op leeftijd, en tegenwoordig kijkt niemand meer op van een gillend alarm. Omdat het niet betrouwbaar werkt zit het me dus meer in de weg dan dat het me oplevert.

De draden naar het alarm zijn allemaal zwart (dat is natuurlijk logisch, omdat het dan niet snel te omzeilen is). Wat is de handigste/beste manier om dit alarm uit te bouwen? Het andere alternatief is: Als ik een alarm koop, is de bedrading dan hetzelfde en kan ik het alarm dan gewoon omruilen?

Stel dat ik dit door de dealer laat uitbouwen, aan wat voor kosten moet ik dan denken?
 
Als ik er snel even op Google, lijkt het exact hetzelfde Datatool alarm te zijn als in de 2013 Street Triple R van mijn vriendin. Deze was er bij de Street Triple heel makkelijk uit te halen want enkel de grote connector was aangesloten, de overige zwarte kabels waren allemaal los. Daarna was het een kwestie van de "Triumph Bypass Plug" aanschaffen (productnummer T2500203). Deze steek je op de grote connector waar de Datatool op zat aangesloten. Op het moment dat je de sleutel draait en je hoort de benzinepomp aanspringen weet je voldoende, dan werkt het en heb je zojuist je alarm er probleemloos tussenuit gehaald :)
 
Hangt er van af of het met een stekker vast zit of niet, als het allemaal losse draden zijn en niet genummerd of gemarkeerd dan gaat het nog best een klusje worden.

Ik heb verleden jaar een spyball alarm door de dealer uit de kabelboom van mijn 1000rr laten knippen die zijn er 3 uur mee bezig geweest kosten 210 euro.
 
Als ik er snel even op Google, lijkt het exact hetzelfde Datatool alarm te zijn als in de 2013 Street Triple R van mijn vriendin. Deze was er bij de Street Triple heel makkelijk uit te halen want enkel de grote connector was aangesloten, de overige zwarte kabels waren allemaal los. Daarna was het een kwestie van de "Triumph Bypass Plug" aanschaffen (productnummer T2500203). Deze steek je op de grote connector waar de Datatool op zat aangesloten. Op het moment dat je de sleutel draait en je hoort de benzinepomp aanspringen weet je voldoende, dan werkt het en heb je zojuist je alarm er probleemloos tussenuit gehaald :)
Hee dan heb je betere gegoogled dan ik :-) Die plug ziet er wel erg simpel uit, slechts 2 doorverbindingen. Dat belooft veel goeds voor het uitbouwen, ik ga zo eens even mijn dealer bellen of ik gewoon zo'n plug bij hem kan bestellen, dat scheelt een hoop soldeer- en uitzoekwerk.
 
Hangt er van af of het met een stekker vast zit of niet, als het allemaal losse draden zijn en niet genummerd of gemarkeerd dan gaat het nog best een klusje worden.

Ik heb verleden jaar een spyball alarm door de dealer uit de kabelboom van mijn 1000rr laten knippen die zijn er 3 uur mee bezig geweest kosten 210 euro.
Valt me op zich nog wel mee voor zo'n lastig klusje.
 
Ik weet niet of dit exact de juiste plug is, maar op deze foto is goed te zien welke doorverbindingen worden gemaakt. Alle afbeeldeingen van vergelijkbare datatool bypass stekkers lijken heel erg op deze stekker, en de draden lijken vaak (altijd?) hetzelfde te zitten. Als deze stekker duur is kan ik ook nog zelf even die draadjes doorverbinden.

Ik zit me net te bedenken dat het ook wel cool is als ik het rode lampje op het dashboard kan laten knipperen zodat het lijkt alsof het alarm aan staat. Met een beetje electronika moet dat misschien wel lukken. Voor diefstal ligt er een airtag in de speed triple verstopt.
 

Bijlagen

  • 1696836069360.jpeg
    1696836069360.jpeg
    24,4 KB · Weergaven: 1
Ik weet niet of dit exact de juiste plug is, maar op deze foto is goed te zien welke doorverbindingen worden gemaakt. Alle afbeeldeingen van vergelijkbare datatool bypass stekkers lijken heel erg op deze stekker, en de draden lijken vaak (altijd?) hetzelfde te zitten. Als deze stekker duur is kan ik ook nog zelf even die draadjes doorverbinden.

Ik zit me net te bedenken dat het ook wel cool is als ik het rode lampje op het dashboard kan laten knipperen zodat het lijkt alsof het alarm aan staat. Met een beetje electronika moet dat misschien wel lukken. Voor diefstal ligt er een airtag in de speed triple verstopt.
De plug is inderdaad ook zelf te maken, naar mijn weten zijn het altijd dezelfde stekkertjes die doorverbonden moeten worden. Omdat ik toendertijds toch bij de Triumph dealer wat onderdelen moest bestellen heb ik gewoon de officiele plug meebesteld voor ik geloof nog geen 4 euro.

Ik was in eerste instantie ook huiverig voor het uitbouwen van het alarm, maar het was uiteindelijk echt maar een klusje van 5 minuten.

Overigens blijft bij de Street Triple van mijn vriendin het rode lampje daadwerkelijk nog een paar uur knipperen nadat je hem hebt uitgezet. Dus met een beetje geluk (of pech ;)) hoef je er niet eens verder aan te knutselen :)
 
In dit geval is het het lampje van de startonderbreking, want de Street Triple uit 2013 heeft een gecodeerde sleutel. Geen idee of de 2009 Speed Triple ook al een gecodeerde sleutel heeft, maar in ieder geval bij onze Street Triple doet het dus ook wel echt iets.
 
Ik geloof niet dat ik een gecodeerde sleutel heb. Het alarm is er ondertussen uit maar ik moet nog even een plug regelen (de motor lag toch al uitelkaar deze winter, kleppen stellen, tailtidy, knipperlichten etc).
 
Als je het schema erbij pakt kun je het waarschijnlijk ook maken met wat draadjes en schuifstekkertjes.
20240102_195154.jpg

Zo heb ik het bij de 955i gedaan en bij de Sprint ST1050 i is het weer exact hetzelfde.
Pootje 2 en 4 komen via de stopknop van het contactslot.
Dat wordt via 1, 3 en 5 doorverbonden naar het EMS relais en de startknop.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het stekkertje even bij de dealer gehaald. Hij vertelde ook dat iedereen dit wel weet, dus het is geen geheim.
Het ding kost bijna niets dus als je later nog een alarm in wil bouwen is het wel handig.

Zo zit dit stekkertje:
 

Bijlagen

  • IMG_4525.jpeg
    IMG_4525.jpeg
    147,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_4523.jpeg
    IMG_4523.jpeg
    155,1 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan