triumph sprint rs

wes1985

Die hard MF'er
5 okt 2016
314
47
beste mede former's ben net nieuw en heb nu al een vraag, ik ben afgelopen maandag bij een triumph sprint rs gaan kijken om deze over te nemen en tijdelijk te rijden tot ik genoeg gespaard heb voor een speed triple.
De motor is kuip loos waar je je bedenkingen al over kan hebben maar goed er was geen schade aan andere delen en de proefrit was goed en met een km of 120 geen trilling in het stuur hij liet zich lekker door de bocht glijden.
Alles leek goed tot ik bij het koelsysteem ging kijken en hier had ik de vragen over, de dop die op bij de radiateur zit was niet de goeden(hier liep de koelvloeistof langs uit) maar dat hadden we snel opgelost door de orginele er op te zetten.
nu viel mij op dat het erg roestig was doordat hij altijd water had bij gevuld is dit een probleem of is het een kwestie van aftappen en spoelen en vullen met koelvloeistof?
En in het kijk glaasje van de olie was een soort melkachtige aanslag te zien maar leek mij niet veel bijzonders want die aanslag zag ik negens anders ook niet in de olie dop, de motor rookte niet of iets dergelijks en had naar mijn mening geen kracht verlies of zoiets.
kan iemand mij een beetje raad geven het is geen hele dure motor maar toch zonde als je je geld gelijk naar de stort kan brengen.
 
Melkachtige aanslag in olie kan volgens mij twee dingen betekenen: of er zijn voornamelijk korte ritjes gereden, waardoor het blok nooit op temperatuur kon komen om het condens, dat in een koud motorblok kan ontstaan, te verdampen of de koppakking ligt eruit, waardoor koelvloeistof in de olie terecht is gekomen. Beiden zijn weinig positief en zouden voor mij een reden zijn die motor niet te kopen. Ook het feit dat iemand het koelsysteem met water heeft bijgevuld doet bij mij de alarmbellen afgaan. Kennelijk is er ergens een lekkage (lekke koppakking) en probeert de huidige eigenaar dit ff snel te maskeren door met water bij te vullen. :X
 
Laatst bewerkt:
Tja, die witte troep kan komen door veel korte ritjes waarbij de motor niet of nauwelijks op temperatuur komt, dan krijg je condens in de carterruimte waardoor de olie wit lijkt te worden.
Maarrrrrrrrrrrr, mede door dat vele bijvullen wat de eigenaar moet kan het ook zomaar een lekke koppakking zijn.


Beetje vaag verhaal, verkeerde dop, terwijl de goede voor je voeten ligt en regelmatig bijvullen met water.
Ik vermoed dat de verkeerde dop ook geen drukopbouw meer toestaat, dus met een lekke koppakking langer door gereden kan worden.

Kwam de motor wel goed op temperatuur?, vaak verwijderen ze ook nog de thermostaat om dit te verdoezelen.
 
Man woont zo'n 50 km van zijn werk vandaan en hij gebruikte de motor als woonwerk fiets de motor kwam goed op temperatuur tijdens het rijden rond de 62 maar toen hij stationaar stond te draaien ging hij richting de 82.
 
Met water bijvullen hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn. Bijvullen met water icm de melkachtige substantie in de olie en een overlopende radiateur zou voor mij genoeg zijn om verder te zoeken. Zeker als je een goedkope tussenoplossing zoekt.

Kun je bij een motor ook een co-snuffelaar gebruiken? Misschien is dat een optie om te controleren of de koppakking lek is, als je echt je zinnen op deze motor hebt gezet.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik maar verder zoek en deze aan mijn neus voorbij laat gaan de motor is niet duur maar een lekke koppakking is toch ook zonde van de moeite. Bedankt voor de raadt
 
Man woont zo'n 50 km van zijn werk vandaan en hij gebruikte de motor als woonwerk fiets de motor kwam goed op temperatuur tijdens het rijden rond de 62 maar toen hij stationaar stond te draaien ging hij richting de 82.

De Daytona 955i van mijn zwager(zelfde blok?) loopt op tot rond 100gr. als ie even stil staat, tijdens het rijden weet ik niet exact maar ik verwacht rond de 85/90 gr.
Ik vind het nogal een verschil
 
Lekkende cilinderbussen (natte cilinderbussen) komen nog wel eens voor bij dit blok.
Ze zitten vastgelijmd met een kit, en die kitlaag wil wel eens begeven.

As hij warm is, trek dan even de carterontluchtingsslang eraf (zit aan statorcover)

Als daar een walm uitkomt, dan is het mis ...

Ze lopen idd vrij warm, de fan gaat pas aan bij 103graden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan