Triumph ST 675 2014 batterij / start problemen

LedZeppelin

Die hard MF'er
27 dec 2007
904
0
België
Goeiemiddag

Ik bezit een Triumph ST 675 2014.
Ik heb vorig jaar 2x met een platte batterij aan een dichtbijzijnd tankstation gestaan wanneer ik terugkwam van het werk (gelukkig niet ver van huis ;) ).

Motor daarna binnen gebracht bij garage waar ik hem kocht voor nazicht. Batterij nagekeken, laadsysteem nagekeken, kon niets gevonden worden.
Conclusie was: ik deed te weinig kilometers in 1x om de batterij voldoende op te laden.

Toen kon ik er nog inkomen:
Rit naar werk: 17km (geen snelweg)
Broodje halen over de middag: 2km
Terug naar werk: 2km
Naar huis: 17km (geen snelweg)
Wat dus wel op redelijk wat starten en stoppen neerkomt zonder lange tijd bij te laden. Je merkte ook dat deze ieder keer er langer over deed om rond te gaan, duurde paar seconden om te starten (je kon het dus al horen aankomen wanneer er een probleem aan zat te komen).


Sindsdien ben ik wat paranoia geworden om met een platte batterij te staan, waardoor ik:
- hem eigenlijk iedere keer als ik thuiskwam aan de druppellader koppelde
- over de middag niet meer om een broodje met de motor
- tanken? -> bidon vullen aan tankstation en thuis er in kappen, om toch maar zo weinig mogelijk te starten/stoppen

Gezien ik op deze manier mijn motorplezier volledig gehypothekeerd zie worden, besloten om te investeren in een externe booster voor in noodgevallen hem een duwtje te geven.
Deze week toegekomen, en mocht hem vandaag al gebruiken :(

Vanmorgen vertrokken: motor startte perfect na 1ste rondgang
Daarstraks vertrokken op werk: motor startte perfect, vanaf ik op de knop duwde.
Tank was leeg, dus nog even bij tankstation langsgaan. Stond ik vol verbazing toen hij na de 1ste keer al meteen er de brui aan gaf. Duidelijk niet genoeg kracht om starter rond te laten gaan.

Is dit nog normaal zoals de garage beschrijft?
Extra info: zit met een Garmin cradle ertussen, die aangesloten is op achterlicht, dus die trekt geen stroom weg zolang het contact afstaat.

Vroeger kon ik gerust 20x mijn GS500 starten na elkaar zonder problemen. Probleem gelegen aan type motor, of doe ik echt wel te weinig km's om zonder bijladen 2x te starten per dag?

1662481812668.png
 
Triumphs en elektrische gremlins, vooral de iets oudere modellen kunnen er last van hebben.
Weet je zeker dat de dynamo/alternator/regulator goed zijn? Heb je ze bekeken?
Startproblemen met warme motor zijn ook een bekend euvel.

Ik zou even Googlen of het Britse 675 forum proberen.
 
hoe oud je is accu ? / heb je een multi meter ?
Ik dacht te zeggen: '3j', aangezien ik hem toen ongeveer gekocht heb. Volledige onderhoudshistorie eens op nagelezen, en nergens melding gezien van vernieuwing accu, ook niet toen ik hem kocht bij de garage.
Dus mogelijks zelfs nog de oorspronkelijke accu?

Zal ik die eerst eens vervangen, zal al wat schelen vermoedelijk..
Hangt ondertussen al aan de lader, dus huidige spanning is geen referentie denk ik.
 
Meet even de laadspanning. Beetje gas geven. De spanningsregelaar van die dingen geeft nog wel eens de geest en neemt dan ook de generator mee. Daar kwam ik ook pas achter toen ik eenmaal een andere accu gekocht had en deze weer leeg was.
 
135 CCA is niet zoveel , er liep net al een ander topic over lekstroom, ook redelijk makkelijk om even met een simpele multi meter te controleren.
Als de druppelader verdacht snel aangeeft dat de accu vol zit is dat vaak een teken dat hij slecht is, die 12,8 en hoger volt geeft die wel aan maar is ook zo weer weg omdat hij simpelweg versleten/op is .
Ik zou een lithium accu overwegen, kan je die druppellader ook vergeten.
 
Zo'n maand geleden precies hetzelfde gehad met mijn tiger 1050 uit 2008. Zonder problemen wegrijden op het werk en dan bij benzinestation niet meer kunnen starten...

Dit terwijl in 2019 al spanningsregelaar en dergelijke waren vervangen.

Bij mij is nu relais vervangen, het idee was dat die mogelijk wat uitzette bij warme motor.. Helaas kan ik je niet helpen of dit nu echt de oplossing was (ben er eigenlijk niet van overtuigd dat het dat was maar voor de vervangingskosten was het mij het proberen waard). Weer stil komen te staan wil ik even echt vermijden dus leg ik hem nu steeds aan de druppellader...

Ik was bij het tankstation nog zo'n 15 km van huis...
 
Starten direct nadat je hem hebt stilgezet of (lulliger nog) als hij is afgeslagen bij warme motor is wel een dingetje, ook bij mijn Triumph. Heb een keer in Rotterdam in vette drukte van de weg af moeten duwen om de boel eerst af te laten koelen. Ligt niet aan de accu want eenmaal iets afgekoeld start hij prima, maar direct na afzetten met warme motor dan krijgt-ie hem dus niet rond. Alsof hij teveel weerstand heeft om rond te tornen.

Edit:
Is het probleem opgelost?

Zal TS niet meer op reageren. 10 sep 2022 voor het laatst aangemeld..

Maar..: Is jouw probleem opgelost?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: nOne
Hier Street Triple 675 2009
Laats aangekomen bij de tankstation, motor afgezet, volgetankt en weer starten... Maar dat deed ie niet, geen lampjes niks laat staan iets van geluid of een klik... Helemaal dood en ik in paniek (best ver van huis en geen anwb oid)

Na een half uur sukkelen zoals in de versnelling aanduwen mocht niet baten...de zadel eraf gehaald, bij eerste inspectie niets vreemds te zien maar, even later weer voelen aan de polen van de accu bleek de pluspool gewoon iets losjes te zitten?..., maakte dus slechte contact. Is gewoon los getrilt, ook zag ik iets van corrosie/roest (wat er eerst niet was) Weet zeker dat ik deze had vastgedraaid enkele weken geleden met de kruiskop schroevendraaier. Dankzij de waterpomptang in mn zadeltas de boel vast kunnen zetten en weer kunnen starten. Nu de boel schoongemaakt, opgeschuurd en ingevet daarna stevig vast gezet met dop 10. Zo zie je maar weer.
 
Laatst bewerkt:
Oeps daar zeg je wat .. ik denk dat het gewone smeervet is. Heb wel gewone vaseline crème liggen voor onze huid? Denk dat deze wel zuurvrij is of moet ik echte accupolen vet kopen😑

Je kunt natuurlijk gewoon witte vaseline gebruiken. Is meestal zuurvrij. De gele is iets minder zuiver. Of een potje petrolatum (jelly of vaseline spray) kopen. Dat is de technische benaming van (technische) zuurvrije vaseline. Maar gewoon smeervet zéker niet, want dat trekt vocht aan.

De motor van m'n zus had startproblemen. Nieuwe accu, nieuwe startmotor, nieuw relais.. Niets hielp. Alleen aanduwen. Of ik er even naar wilde kijken. "Oh ja, en de verlichting heeft ook wat kuren". Bleek een amerikaanse import, waarbij de verlichting altijd aangaat bij inschakelen van het contact. Behalve wanneer je de startknopje induwde, dan wordt de stroom onderbroken en gaat de koplamp tijdelijk uit als de startmotor loopt. Bleek een "handige Harry" de starterswitch (waar ook de verlichting dus over loopt) met gewoon smeervet "gangbaar" te hebben gemaakt. De hele boel was mayonaise geworden. Losgemaakt: druppels vocht kwamer er uit! En natuurlijk alle contactjes gecorrodeerd. Boel schoongemaakt, CRC 5-56 electrical er in (een soort WD40 maar dan voor elektro) en alle problemen opgelost. Dát spul kun je er dus ook voor gebruiken.
 
Je kunt natuurlijk gewoon witte vaseline gebruiken. Is meestal zuurvrij. De gele is iets minder zuiver. Of een potje petrolatum (jelly of vaseline spray) kopen. Dat is de technische benaming van (technische) zuurvrije vaseline. Maar gewoon smeervet zéker niet, want dat trekt vocht aan.

De motor van m'n zus had startproblemen. Nieuwe accu, nieuwe startmotor, nieuw relais.. Niets hielp. Alleen aanduwen. Of ik er even naar wilde kijken. "Oh ja, en de verlichting heeft ook wat kuren". Bleek een amerikaanse import, waarbij de verlichting altijd aangaat bij inschakelen van het contact. Behalve wanneer je de startknopje induwde, dan wordt de stroom onderbroken en gaat de koplamp tijdelijk uit als de startmotor loopt. Bleek een "handige Harry" de starterswitch (waar ook de verlichting dus over loopt) met gewoon smeervet "gangbaar" te hebben gemaakt. De hele boel was mayonaise geworden. Losgemaakt: druppels vocht kwamer er uit! En natuurlijk alle contactjes gecorrodeerd. Boel schoongemaakt, CRC 5-56 electrical er in (een soort WD40 maar dan voor elektro) en alle problemen opgelost. Dát spul kun je er dus ook voor gebruiken.

Potje "pure petroleum jelly" Vaseline Original heb ik toevallig liggen🥳
Bedankt voor de tip.

20230425_164206.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan