XVS 1100 (1999) stationair/acceleratie/start problemen

polman

Die hard MF'er
18 okt 2004
465
2
Huissen
Beste medestuurders,

Mijn Dragstar heeft door omstandigheden zo'n jaar stil gestaan. Voor die tijd wel een beurtje gehad.
Nu ik weer wil gaan rijden heb ik problemen met de motor:
- Koud starten gaat niet lekker (starten + direct gas geven.. even hoog in de toeren laten lopen en dan pas gaat die stationair).
- Gas geven vanuit stationair dan slaat die af, alsof ik de brandstof juist weg trek i.p.v. toevoeg.
- Bij rijden pakt de motor de versnellingen niet lekker. Eerst grote terugval alvorens hij gas geeft. Terugval tot bijna afslaan.
- Choke kan er niet af anders slaat de motor af.

Ofwel, er valt op dit moment niet mee te rijden.
Oude benzine heb ik afgevoerd en voorzien van nieuwe brandstof.
Heeft best lang gedraaid en stuk, zeer oncomfortabel, mee gereden.. dus vocht kunnen we denk ik ook uitsluiten.
Ik heb in het verleden wel een gaskabel vervangen (verlengd), maar daarna heeft hij nog gewoon goed gelopen.

Help me out!
Wat zie ik over het hoofd?

Cheers!
 
Kan ook vocht in de carburateurs zijn.
Dat blijft onderin je vlotterbakken.
Er zit aan beide zijden een schroef waarmee je die kan aftappen.
Tuitje onderaan de vlotterbak kan je een slangetje aan doen en opvangen in een glazen potje.
Dan kan je zien of er vuiligheid of iets dergelijks meekomt.
En blijf van het gas af bij een koude start !!!!
V-Star 1100 Wiki Knowledge Base - Starting and Choke Use
 

Bijlagen

  • IMG_3473.jpeg
    IMG_3473.jpeg
    106,1 KB · Weergaven: 0
Beide vlotterbakjes leeg laten lopen, probleem blijft bestaan.

Eerder moest ik ook direct de choke weer half zetten omdat die hoog in de toeren liep. Nu moet die vol open blijven staan om aan te blijven.
 
Beide vlotterbakjes leeg laten lopen, probleem blijft bestaan.

Eerder moest ik ook direct de choke weer half zetten omdat die hoog in de toeren liep. Nu moet die vol open blijven staan om aan te blijven.
Weet je de onderhoudshistorie?
Klepspeling nakijken/stellen, luchtfilter schoon, bougies.
Inlaatrubbers niet poreus ? Werkt de benzinepomp?
Je hebt de gaskabel vervangen, zijn de carburateurs gesynchroniseerd ?
 
Deels.
We hebben voor die stil kwam te staan de olie met filter vervangen. Luchtfilter vervangen. Cardan olie ververst. Bougies toen niet gedaan.
Na het vervangen van de gaskabel niets met de carburateurs gedaan, was dit nodig?
Benzinepomp werkt volgens mij gewoon naar behoren.
Inlaat rubbers weet ik de staat niet van, zal zo eens YT om te zien hoe ik dit moet controleren.
Klepspeling/stellen nooit iets mee gedaan.

Gekke is dus dat die deze kuren na het onderhoud/stilstaan begon te vertonen, daarvoor niets.
 
Deels.
We hebben voor die stil kwam te staan de olie met filter vervangen. Luchtfilter vervangen. Cardan olie ververst. Bougies toen niet gedaan.
Na het vervangen van de gaskabel niets met de carburateurs gedaan, was dit nodig?
Benzinepomp werkt volgens mij gewoon naar behoren.
Inlaat rubbers weet ik de staat niet van, zal zo eens YT om te zien hoe ik dit moet controleren.
Klepspeling/stellen nooit iets mee gedaan.

Gekke is dus dat die deze kuren na het onderhoud/stilstaan begon te vertonen, daarvoor niets.
Kijk de bougies eens na of vervang ze.
Carburateurs er tussenuit halen, vlotterbakken eraf en sproeiers doorblazen.
Ik denk eerder dat je de oorzaak daar moet zoeken omdat je aangeeft dat je met de choke moest spelen om hem aan de praat te houden.
Dan de klepspeling en synchroniseren.
 
Laat ik inderdaad beginnen met de bougies, die had ik toch al liggen. De rest heb ik niet voldoende ervaring voor!
Zie ik hier nou staan dat deze niet op 0.7mm getikt moeten worden? (Kleine afbeelding bovenaan)
 

Bijlagen

  • 20240310_092116.jpg
    20240310_092116.jpg
    386,9 KB · Weergaven: 0
De bougies zijn vervangen.
Voor:
20240317-133901.jpg


Achter:
20240317-135319.jpg


Wat me opvalt is dat uit de voorste cilinder, onderste pijp veel blauwe rook komt.
Heb ook het idee dat tussen de cilinder wat gassen vrijkomen. (Kan gezichtsbedrog zijn)
20240317-142812.jpg


Klinkt dit nog steeds als een carburateur probleem, of moet ik me zorgen gaan maken?
Zoals eerder aangegeven vertoont hij kuren na het vervangen van de oliën en filters, en daarna ~anderhalf jaar stil te hebben gestaan.
 
Dat de achterste bougie lichter is, klopt deze cilinder wordt heter.
De foto met het rode cirkel is een deksel waar het nokkenastandwiel en distributieketting achter zit.
Op de ene bougie zie ik roest op de kraag en de andere kopervet.
Bougies NOOIT monteren met kopervet!
Je kan ook de vlotterbakken aftappen en het contact aanzetten dan spoelt de benzine pomp de benzine door.
De oorzaak zit 'm in de stilstand denk ik, niet het vervangen van de oliën filters.
Loopt je benzinekraan goed door ?
 
Bougies waren nog van de vorige eigenaar. Voor het eerst vervangen. (Ik maak inderdaad te weinig kilometers)
Heb ze er nu schoon ingedraaid, handvast met een tikkie.

Benzinekraan loopt goed door. Was redelijk snel klaar met het aftappen van de oude benzine.

Vlotterbakken heb ik al leeg laten lopen. Nog eens doen als die op contact staat?
 
Niet verder tobben, carbs schoonmaken..
Waarschijnlijk weggezet met E10?

Ik gok dat je carbs er zo uitzien van binnen.
Dus, lekker ( laten ) reinigen.
En door schade en schande wijsgeworden, beste is in ultrasoon én even met de hand je sproeiertjes schoonmaken.

20240112_115922.jpg
 
Bougies waren nog van de vorige eigenaar. Voor het eerst vervangen. (Ik maak inderdaad te weinig kilometers)
Heb ze er nu schoon ingedraaid, handvast met een tikkie.

Benzinekraan loopt goed door. Was redelijk snel klaar met het aftappen van de oude benzine.

Vlotterbakken heb ik al leeg laten lopen. Nog eens doen als die op contact staat?
Ja, dan spoelt de benzinepomp ze door.
 
Hij geeft aan dat hij dat niet zelf wil doen.
Het heeft meer met kunnen te maken.
Ben er bang voor dat ik meer kapot maak, spul niet meer goed in elkaar krijg of dat het half werk wordt.

Ik ben uiteraard bereid om hier voor te betalen, doe je immers met een auto ook. Heb alleen geen idee wat de geschatte kosten hiervoor zijn.
Komt klepspeling nakijken en carbs syncen hier sowieso ook bij op?
 
Terug
Bovenaan Onderaan