Triumph T100R bobber - 1970

Ongeduldige jongen, haha!

Nee, dat gaat ook nog wel even duren. Ik wil de motor eerst lopend hebben, daarna ga ik het zadel monteren. Ik zal ook nog iets van steuntjes moeten maken, omdat de veren nu érg schuin staan.

Wat er nog moet gebeuren om de motor lopend te maken:
- Choke kabels opnieuw aansluiten (nieuwe splitters zijn besteld)
- Gaskabels aansluiten (nieuw handvat is besteld)
- Koppeling werkend krijgen (daar moet ik nog voor gaan graven)
- Accu aansluiten (dat is een kwestie van een paar kabels op maat maken)
 
Deze week maar kort de tijd gehad.

Nieuw gashandvat gemonteerd. Prachtige Tommaselli voor twee kabels. Staat te gek, maar de doorvoer voor de kabel is vrij lang, dus de binnenkabels zijn te kort t.o.v. de buitenkabels waardoor je ze niet erin gehaakt krijgt. Resumé: ik ga zelf kabels op maat maken, dan weet je zeker dat het past bij deze Anglo-Italiaanse mix van carburateurs en gashandvat. :t

Daarnaast de nieuwe splitter binnen. Hele andere kwaliteit. Prachtig aluminium binnenwerk waar je de gaskabels zo inhaakt. Het past gewoon. De chokes zijn dus wel gemonteerd, dat is fijn!

20230105_142938.jpg


Daarnaast de linker uitlaatbocht verwijderd, zodat ik de volgende keer de primaire kast open kan maken. Benieuwd wat ik aantref qua koppeling.

20230105_153146.jpg
 
Wat bijzonder! Bij mijn weten zijn Engelse fietsen uit die jaren nooit zo geleverd. Was je de eerste eigenaar?
Nee, ik was niet de eerste eigenaar van de TR7RV. Maar de eigenaar van de motorzaak en mijn maat met bonnevilles hadden het precies zo. Ik zou de boekjes er bij moeten zoeken, maar volgens mij is alles na de staking links geschakeld. Ik had een kennis die een Tiger T140 had, die schakelde ook links. Hij was de eerste eigenaar van de enige twee Tigers in Nederland en had hem omgebouwd naar wegmodel. Niet omdat hij schade had, maar gewoon omdat hij het mooier vond.
 
IMG_20230113_111537703.jpg

Dit schrijft Roy Bacon in de Triumph buyers guide. De productie werd pas in april '75 opgestart en toen werd het oude rechts schakelende model nog gemaakt. Vanaf juni werd de 1976 specificatie gebouwd, links schakelend dus. Een 750 van 1978 zou dus links schakelend moeten zijn.
 
Staat er ook iets over blok nr’s in? Ben wel benieuwd of ik dan niet een ouder blok heb.
 
Het kan natuurlijk ook dat jouw blok door een conservatieveling terug gebouwd is naar rechts
 

Bijlagen

  • 16736995795504042599732735157534.jpg
    16736995795504042599732735157534.jpg
    135 KB · Weergaven: 25
Kijk, zo leer ik ook nog eens iets. 't Is mijn eerste Triumph dus ik ben alles behalve expert. Bedankt voor het delen!
 
Is die Amerikaanse regelgeving over plaatsing van oa. bedienen van rem en schakelen ingegeven door het "pamperen" van de landgenoten. Dus verhoeden dat ze per ongeluk afremmen in plaats van schakelen omdat ze gewend waren links te schakelen.
 
Is die Amerikaanse regelgeving over plaatsing van oa. bedienen van rem en schakelen ingegeven door het "pamperen" van de landgenoten. Dus verhoeden dat ze per ongeluk afremmen in plaats van schakelen omdat ze gewend waren links te schakelen.
Lijkt me vreemd, ironhead sportsters waren ook rechts schakelen.
 
Ergens ben ik wel tegen gekomen dat het Amerikaanse wetgeving was die links schakelen verplicht stelde. De US was een grote afnemer van Britse motoren. Die wetgeving moet dus ergens begin jaren '70 ingevoerd zijn.

Ah, zie Robinjo hierboven, 1975, dat verklaard ook waarom Triumph met modeljaar '76 links schakelde.
 
Je ziet bij ouwe Japanse tweetakten die in Engeland gereden of geracet hebben nog wel eens dat ze naar rechts schakelen omgebouwd zijn, soms dwars door het carterdeksel heen, best grappig om te zien dat ze dan geen zin hebben om zich aan te passen. :P
 
Kleine stapjes.

Gaskabels op maat gemaakt, lekker solderen. Past nu perfect, loopt mooi soepel en vrij. Eens kijken hoe lang ze het vol gaan houden straks! :t

Vorige week op een ruilbeurs in Marche-en-Famenne geweest. Daar aan de praat geraakt met een Belgische onderdelen leverancier en gesproken over mijn koppeling. Hij haalde aan dat het mogelijk een probleem van de koppelingsveren kon zijn. Zijn advies: haal die maar eens er uit, meet ze op en kijk of ze de juiste lengte hebben. Ik mocht hem altijd om advies vragen.

Zo geschiede.

20230119_170918.jpg


20230119_160512.jpg


Allemaal even lang. Volgens de Haynes zouden ze echter 50mm lang moeten zijn. Ik heb de handelaar gemaild, benieuwd wat hij te zeggen heeft. De Haynes zegt ook dat er een papieren pakking in je primaire kast hoort te zitten, wat logisch is. Die ontbreekt bij mij nog, goed dat ik de boel open maak dus. 8)7

Ik heb op de beurs daarnaast een contactslot gekocht, voelt toch fijner aan om de stroom te kunnen onderbreken. Alle bedrading is zo ver af, dat ik het contactslot kan gaan monteren. Daarnaast een Engelse stijl remlichtschakelaar gevonden, zodat ik ook met mijn achterrem het remlicht kan bedienen.

Ik heb nog wat foto's gemaakt van de toffe dingen op de beurs, als er interesse is kan ik die plaatjes wel uploaden.
 
Laatst bewerkt:
Er is progressie! *O*

De motor wilde maar niet ontkoppelen. Kabel etc nagelopen, leek allemaal niks te helpn. Dan blijft alleen de koppeling zelf nog over. Bij een Triumph van dit bouwjaar (en bij veel Engelse fietsen van deze leeftijd) zit de koppeling in de primaire kast. Hij bestaat uit een aantal metalen platen en koppelingsplaten. Bij deze motor twaalf stuks in totaal. Deze platen liggen in een oliebad. Bij lange stilstand kunnen ze gaan verkleven, dan werkt je koppeling niet meer.

Ik heb me kapot gelachen toen ik de platen er uit haalde, dit horen dus twaalf losse platen van elk 3mm dik te zijn:

_O-

Ik heb ze deels met een schroevendraaier van elkaar af moeten halen, je ziet hier waarom.
20230209_122059.jpg



Ik vermoed zelf dat dit alles er nieuw in is gegaan en er nooit olie bij heeft gezeten, want de koppelingsplaten zijn absoluut niet versleten. De vorige eigenaar is immers overleden, waarschijnlijk is hij hier nooit aan toegekomen.

Met hulp van wat gereedschap heb ik de platen weer vrij netjes gekregen. Ze voelen glad aan, dat is het belangrijkste.

20230209_131904.jpg


Voor en na:
20230209_131843.jpg



De koppeling wilde echter nog steeds niet los komen. Uiteindelijk heb ik twee platen verwijderd, en nu werkt de koppeling wel. Ik vermoed dat de koppelingspen die door de bak heen loopt net te kort is. Je hebt voor verschillende modellen diverse lengtes namelijk. Je kunt hier zien dat het koppelingshuis met twee platen minder niet mooi is gevuld. Vergelijk het maar met de foto hoger op deze pagina. Waarschijnlijk gaat het prima werken zo, maar ik ga voor de volledigheid nog op zoek naar een iets langere koppelingspen:
20230211_151123.jpg


Stand van zaken?
- Gaskabels, chokekabels en koppelingskabel zijn aangesloten
- Carburateurs zitten gemonteerd
- De koppeling werkt (wel tzt nog een langere pen halen, Engine & Transmission :: Clutch :: Clutch Parts :: Triumph Clutch Operating / Push Rod - 5TA, T100A and T100SS Models Circa 1960-63)
- Ik heb een vonk

Dit wil dus zeggen dat als ik de accu aansluit, de motor in principe zou moeten starten. Ik ga echter eerst nog mijn contactslot in de bedrading verwerken, dan is dat ook meteen klaar. Met een beetje geluk heb ik met carnaval tijd, en volgt er snel een update.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan