MDS
MF veteraan
- 10 okt 2007
- 9.221
- 42
Ik kom van een Speed Triple 1050 met veel meer vermogen en zeker een dikke "kick". Op de tiger mis ik dit zeker niet. Helemaal als je er ff een andere uitlaat op zet en een andere mapping, beleef je het allemaal op een heerlijke manier. Het comfort is perfect helemaal voor trips zoals door jouw beschreven.Dag Heren,
Ben nieuw op het forum , heb het hele topic zowat doorgelezen omdat ik een hele moeilijke keuze moet maken. Namelijk een andere motor kopen
Er zijn ergere dingen in het leven
Even de situatie schetsen:
Motor wordt enkel gebruikt voor vakanties (weekendjes of trips van een 2a3 weken)
In juni gaan we Ierland onveilig maken en mijn huidige honda VFR 800 van 99" wil ik dit niet meer aandoen al is de fiets in perfecte staat nog.(alleen ik niet meer )
dus ben ik aan het proefrijden gegaan, met het gedacht dan zal alles snel duidelijk zijn maar dat is niet het geval.
Multistrada: voor mij persoonlijk de mooiste moto, rijd ook erg goed maar veeeeeel te duur!
KTM 990 smt: strak sturend , al voelde ik me er niet dadelijk op thuis. De motor kon me niet echt bekoren.
KTM 1190 adventure: wow, de best rijdende motor waar ik ooit op gereden heb, alleen iets te hoog voor mij , scherm gaf veel lawaai en lichte trillingen van de motor constant.
Triumph 1200 explorer: super luxe reismoto maar stuurt lang niet zo leuk als de KTM, leuke motor maar een onaangenaam geluid tijdens het rijden.
Triumph 800: heerlijk sturende fiets maar ondanks de briljante motor(s) mis je wel een kick.
Triumph tiger sport: perfecte motor , stuurt ook erg goed, maar ik vond het zadel erg slecht en de vering erg hard. Dit stuurt wel lekker maar op slechtere wegen maakt dit dat je veel werk hebt om hem op de juiste koers te houden.
Volgend weekend nog een oude GS en een nieuwe GS op de planning.
Al ben ik echt geen BMW liefhebber.
Dus kiezen is moeilijk want de perfecte motor zou zijn het uiterlijk van de multistrada met de motor van de tiger sport en het rijgedeelte van de KTM
Dit maakt dat ik nu twijfel tussen de triumph 800 en de KTM 1190.
De triumph heeft me erg verrast omdat hij ongelooflijk goed stuurt. Heb ook op de XC gereden maar die stuurde naar mijn mening lang niet zo scherp.
Nog belangrijk is dat wij steeds met 2 op de moto zitten en op vakantie een grote kofferset en tanktas bijhebben.(3 koffers)
Iedereen raad me dus af om dan de 800 te nemen omdat hij niet voldoende power zou hebben.
Nochtans heeft mijn honda me nooit die indruk gegeven in zulke omstandigheden en die heeft 98 pk en 75 Nm maar geeft wel een heerlijke kick in de hogere toeren.
Ik heb dus enkel schrik dat ik achteraf spijt ga krijgen dat het motortje net te min is voor het beoogde doel en ik ook die kick van mijn 4cilinder ga missen. Al krijg je er wel een erg goed oppakkend blokje voor in de plaats.
Iemand ervaring met rijden in deze omstandigheden?
De 1200 is natuurlijk ook super, maar als je vooral met duo rijdt is het allemaal wel iets zwaarder.
Blijft een lastige keuze en smaken en gevoel verschilt natuurlijk bij iedereen. Ik heb er nog geen seconde spijt van dat ik de 800 heb gekocht.