Triumph Tiger 800 en 800XC deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag Heren,

Ben nieuw op het forum , heb het hele topic zowat doorgelezen omdat ik een hele moeilijke keuze moet maken. Namelijk een andere motor kopen :P
Er zijn ergere dingen in het leven :+

Even de situatie schetsen:
Motor wordt enkel gebruikt voor vakanties (weekendjes of trips van een 2a3 weken)

In juni gaan we Ierland onveilig maken en mijn huidige honda VFR 800 van 99" wil ik dit niet meer aandoen al is de fiets in perfecte staat nog.(alleen ik niet meer _O- )

dus ben ik aan het proefrijden gegaan, met het gedacht dan zal alles snel duidelijk zijn maar dat is niet het geval.

Multistrada: voor mij persoonlijk de mooiste moto, rijd ook erg goed maar veeeeeel te duur!
KTM 990 smt: strak sturend , al voelde ik me er niet dadelijk op thuis. De motor kon me niet echt bekoren.
KTM 1190 adventure: wow, de best rijdende motor waar ik ooit op gereden heb, alleen iets te hoog voor mij , scherm gaf veel lawaai en lichte trillingen van de motor constant.
Triumph 1200 explorer: super luxe reismoto maar stuurt lang niet zo leuk als de KTM, leuke motor maar een onaangenaam geluid tijdens het rijden.
Triumph 800: heerlijk sturende fiets maar ondanks de briljante motor(s) mis je wel een kick.
Triumph tiger sport: perfecte motor , stuurt ook erg goed, maar ik vond het zadel erg slecht en de vering erg hard. Dit stuurt wel lekker maar op slechtere wegen maakt dit dat je veel werk hebt om hem op de juiste koers te houden.
Volgend weekend nog een oude GS en een nieuwe GS op de planning.
Al ben ik echt geen BMW liefhebber.

Dus kiezen is moeilijk want de perfecte motor zou zijn het uiterlijk van de multistrada met de motor van de tiger sport en het rijgedeelte van de KTM :]

Dit maakt dat ik nu twijfel tussen de triumph 800 en de KTM 1190.
De triumph heeft me erg verrast omdat hij ongelooflijk goed stuurt. Heb ook op de XC gereden maar die stuurde naar mijn mening lang niet zo scherp.

Nog belangrijk is dat wij steeds met 2 op de moto zitten en op vakantie een grote kofferset en tanktas bijhebben.(3 koffers)

Iedereen raad me dus af om dan de 800 te nemen omdat hij niet voldoende power zou hebben.
Nochtans heeft mijn honda me nooit die indruk gegeven in zulke omstandigheden en die heeft 98 pk en 75 Nm maar geeft wel een heerlijke kick in de hogere toeren.

Ik heb dus enkel schrik dat ik achteraf spijt ga krijgen dat het motortje net te min is voor het beoogde doel en ik ook die kick van mijn 4cilinder ga missen. Al krijg je er wel een erg goed oppakkend blokje voor in de plaats.

Iemand ervaring met rijden in deze omstandigheden?
Ik kom van een Speed Triple 1050 met veel meer vermogen en zeker een dikke "kick". Op de tiger mis ik dit zeker niet. Helemaal als je er ff een andere uitlaat op zet en een andere mapping, beleef je het allemaal op een heerlijke manier. Het comfort is perfect helemaal voor trips zoals door jouw beschreven.
De 1200 is natuurlijk ook super, maar als je vooral met duo rijdt is het allemaal wel iets zwaarder.
Blijft een lastige keuze en smaken en gevoel verschilt natuurlijk bij iedereen. Ik heb er nog geen seconde spijt van dat ik de 800 heb gekocht.
 
Het is bij aankoop altijd maar net wat je wil.
Ik heb twee jaar geleden mijn 1200gs ingeruild voor een tiger 800xc. Wilde wel eens wat anders en niet een dertien in dozijn motor.
Staat ook een stukje in de motorplus over mijn ervaring trouwens.
Afgelopen jaar met vriendin een weekje weg geweest met volle bepakking. Prima te doen. Zelfs als je wilt op snelweg is kruizen met 140-150 geen probleem.
Alleen daar(op de snelweg) is een zwaardere allroad misschien wat comfortabeler alleen dat maakt de 800 op alle andere wegen echt wel goed.
Rij gewoon met standaard vering, heb alleen achter zo'n draaiknop verlenger erop gezet zodat je zonder gereedschap je achterveer kan aanpassen. Echt handig bij solo en duo gebruik.
Staat nu ongeveer 18000 km op de teller zonder problemen.
Ik zou dus gewoon zeggen schaf aan die tiger 800. Inclusief heeeel veel asseccoires hou je nog geld genoeg over een een paar mooie vakanties te financieeren ivm een 1200 ds of ktm adventure.

Maar blijft altijd je eigen personnelijke voorkeur
Succes ermee

groet
 
Daarom is het ook geen GS, Tiger 1050 of Explorer geworden. Te zwaar, teveel vermogen en te duur.
Een GS zou te zwaar kunnen zijn, zeker niet te veel vermogen
Tiger1050 te zwaar? Teveel vermogen? Te duur?
Explorer is zwaar, teveel vermogen?

Kortom de Tiger 1050 is de lichtste van de drie, heeft met 115 pk zeker niet te veel vermogen en is de goedkoopste van de 3.
Dus........... O-)
 
Een GS zou te zwaar kunnen zijn, zeker niet te veel vermogen
Tiger1050 te zwaar? Teveel vermogen? Te duur?
Explorer is zwaar, teveel vermogen?

Kortom de Tiger 1050 is de lichtste van de drie, heeft met 115 pk zeker niet te veel vermogen en is de goedkoopste van de 3.
Dus........... O-)
Als je die nieuwe sport kiest heb je nog meer dan 115 pk })
 
Als je die nieuwe sport kiest heb je nog meer dan 115 pk })

Ga binnenkort proefrit maken met de 1050Sport. Ben benieuwd, maar ook die is al wel dikke 3ruggen duurder dan de 800 Roadie. Bovendien en dat is persoonlijk, vind ik de 1050 gewoon lelijk. Heb wel eens gereden op de oude 1050Tiger en vond het toen niks.

Lang leve de keuze vrijheid die we nu hebben wat betreft dikke all(road)rounds *O*
 
Een GS zou te zwaar kunnen zijn, zeker niet te veel vermogen
Tiger1050 te zwaar? Teveel vermogen? Te duur?
Explorer is zwaar, teveel vermogen?

Kortom de Tiger 1050 is de lichtste van de drie, heeft met 115 pk zeker niet te veel vermogen en is de goedkoopste van de 3.
Dus........... O-)
Maar nog altijd bijna 3k meer. En dat is zo'n 33%. En ik weet zeker dat ik niet 33% meer lol ga hebben op de 1050 ;) .

En als ik dan een straat georiënteerde motor zou kopen, dan zijn er veel meer kandidaten dan eerder genoemde 3. Trouwens, ik vergeet zomaar KTM. Die 1190 adventure of die 1190 prototype zijn ook niet te versmaden :9~ .
 
Ga binnenkort proefrit maken met de 1050Sport. Ben benieuwd, maar ook die is al wel dikke 3ruggen duurder dan de 800 Roadie. Bovendien en dat is persoonlijk, vind ik de 1050 gewoon lelijk. Heb wel eens gereden op de oude 1050Tiger en vond het toen niks.

Lang leve de keuze vrijheid die we nu hebben wat betreft dikke all(road)rounds *O*
Proefrijden is gevaarlijk !!! _O- nee als ik de kans krijg ga ik er ook wel ff op sturen hoor. Of ik m zal kopen weet ik niet. De "oude" 1050 vond ik wel fijn rijden, zeker die laatste uitgave met betere remmen er veren. Maar hij is gewoon zoveel duurder dat het waarschijnlijk nie gebeuren gaat nie. :N maar lelijk vind ik m dan weer niet.
 
mdi?
is dat een merk of een imorteur
ik ken een stuk of twee aan drie huggers
kan ze alleen niet goed met elkaar vergelijken omdat ik ze nog nooit heb gezien in het echt
 
Ahh drie dus
pyramid
puig
powerbronze
en dan nog een losse hugger waar je de originele te korte ketting beschermer moet gebruiken
van r en g ofzo

maar wat is nu de beste?
langere kettingbeschermer zodat je geen opspattend kettingvet meer hebt
goede bescherming tegen opspattend vuil van je band

wie weet raad en wie heeft ervaring met een van deze huggers of zijn er nog anderen?
 
@ Twido; het triple blok is een beetje love it or hate it. In dit topic zitten hoogstwaarschijnlijk alleen mensen die in de eerste categorie vallen en zullen je de Tiger natuurlijk alleen maar aanraden. Het is dus heel persoonlijk of je het wat vindt, maar wat mij betreft is het blok echt het beste van twee werelden. Koppel onderin van een tweecilinder, vloeiend karakter van een viercilinder. Sommigen missen het happige onderin van de tweecilinder en sommigen juist de eindspurt van een viercilinder, kortom je moet ervan houden. Zo ja dan is het een geweldige motor, die op veel punten nog naar wens aan te passen is (aftermarket spul in overvloed :Y ). Sowieso vind ik de vering upgrade erg fijn en het standaard zadel kan ook heel veel beter. Verder een prima motor die ik zo weer zou kopen!
 
Vind eerlijk gezegd die matzwarte van Puig minst lelijk, die glimmende dingen :N
Ik wilde er eerst ook een monteren, maar vind het eigenlijk niet echt passen bij de 800 en in die 2 jaar die ik m'n 800 nu heb heb ik em ook niet echt gemist.
 
Ja ik eigenlijk ook maar lijkt alsof die van Puig net te kort is.
Te korte kettingbeschermer en te kort spatbord
Heb mijn tiger nu oom twee jaar en heb die hugger elke keer juist gemist bij het schoommaken
al dat smerige kettingvet overal
 
och uurtje door de regen rijden gaf dit

bikepics-2219389-full.jpg


dat beetje kettingvet maak ik me niet druk om ;)
 
Tsja regenrijden = een vuile motor he ... maar t'is nen Brit , die kunnen daar tegen :Y

Hier ook al meermaals gedacht om een hugger te monteren of niet , maar blijf het oerlelijk vinden op een Tiger , dus het zal niet gebeuren :N

Kuis ik em wel een keer meer :)
 
Tsja regenrijden = een vuile motor he ... maar t'is nen Brit , die kunnen daar tegen :Y

Hier ook al meermaals gedacht om een hugger te monteren of niet , maar blijf het oerlelijk vinden op een Tiger , dus het zal niet gebeuren :N

Kuis ik em wel een keer meer :)
Ben ik wel met je eens, heb ook geen mooie hugger kunnen vinden :N
Ben blij met mijn spatlapje :9
 
-O-
Wel heul ranzig !!

klopt, ik vind ook dat ze wegen waar ook ter wereld klinisch schoon moeten houden en dat als het regent de eerste bui met shampoo moet zijn en de tweede met gedestilleerd water....

of je laat je brommerd in de garage staan, maar dan mis je weer de kans voor dit soort plaatjes
bikepics-2217769-full.jpg


of je gaat alleen op reis als de zon schijnt 8-)
 
Laatst bewerkt:
klopt, ik vind ook dat ze wegen waar ook ter wereld klinisch schoon moeten houden en dat als het regent de eerste bui met shampoo moet zijn en de tweede met gestilleerd water....

of je laat je brommerd in de garage staan, maar dan mis je weer de kans voor dit soort plaatjes
[afbeelding]

of je gaat alleen op reis als de zon schijnt 8-)
-O- mmmmmmmm ik zet m gewoon zonder velgen in de garage, kan ik m ook niet vies maken _O-

Ps
Ploatje is heul mooi !! :Y
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan