• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

tunen yamaha majesty 400

pe1ngg

Rookie
Lid geworden
7 aug 2009
Waarderingsscore
0
Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpenBerichten:1Reg. datum:07 aug. 2009Hallo,

Ik heb een majesty 400 uit 2005, hiervoor had ik een honda dylan.
Wat mij opvalt is dat het wegtrekken van 0-40 behoorlijk langzaam is, daarna pakt die het wel op, zekker met een duopassagier gaat er tijd overheen, zeker vergeleken met de Dylan.
Heeft iemand hier een oplossing voor, of een bedrijf waar dit getuned kan worden.
Ik heb begrepen dat het een bekende kwaal is en dat het bij de nieuwste niet meer voorkomt.

Verder zoek ik nog een ruggesteun voor deze motorscooter.

Alvast bedankt.

Groeten Kees
--------------------------------------------------------------------------------

denk dat opvoeren een kostbare zaak wordt.
volgens mij kun je beter kijken of de automatische koppeling niet wat later kan aangrijpen, zodat je met wat meer toeren kunt optrekken.

Laatst bewerkt:
Ja, daar heb ik iets over gelezen op google, lichtere rolletjes betekent snellere acceleratie enz. maar welke zaak kan mij de juiste onderdelen leveren?

weet niet of de zoek functie bij jou werkt maar ik zit net te lezen dat er lichtere rollen worden geleverd bij een leovince uitlaat.

[MESSAGE=12569283]whitepearl in "yamaha majesty 400"[/MESSAGE]

denk dat opvoeren een kostbare zaak wordt.
volgens mij kun je beter kijken of de automatische koppeling niet wat later kan aangrijpen, zodat je met wat meer toeren kunt optrekken.
ik had het hier laatst met mijn collega over, hybride op mf.
hij heeft ook een yamaha, die maakt al veel toeren bij wegtrekken. de scooter gebruikt dus bij het wegtrekken zijn vermogen niet. volgens mij zou je de koppeling juist eerder moeten laten aangrijpen. aangenomen dat het blokje voldoende koppel heeft.

ik had het hier laatst met mijn collega over, hybride op mf.
hij heeft ook een yamaha, die maakt al veel toeren bij wegtrekken. de scooter gebruikt dus bij het wegtrekken zijn vermogen niet. volgens mij zou je de koppeling juist eerder moeten laten aangrijpen. aangenomen dat het blokje voldoende koppel heeft.

dat is natuurlijk vrij gemakkelijk experimenteren met lichtere of zwaardere rollen.

Nee, helaas de zoekfunctie werkt bij mij nog niet, maar goed het wordt duidelijk een kwestie van lichtere rollen monteren, en eventueel zwaardere veer, maar nu moet ik nog een bedrijf vinden dat mij de juiste materialen kan leveren, als ik het bij de motorzaken in de buurt bespreek, kan men mij daar nauwelijks over adviseren.

Weet niet bar veel meer uit m'n scootertijd, maar ik weet wel dat de vario de juiste afstelling qua rollen moet hebben voor volledig vermogensbenutting. Te zwaar of te licht kan en zal minder snel zijn. Te zware rollen = niet op toeren komen, te licht = overtoeren, en dat wil je helemaal niet hebben :N

dat is natuurlijk vrij gemakkelijk experimenteren met lichtere of zwaardere rollen.

De rollen hebben niks met het aangrijpingspunt te maken, die komen pas bij 20km/h pas de hoek om. Volgens mij bedoel je dat je moet experimenteren met de trekveren, die zorgen voor het aangrijpingspunt van de koppeling.

edit: mischien vloeken in de kerk, maar op deze site kun je veel info vinden over scooters en hoe je het moet afstellen

Dode link

Laatst bewerkt:
Ja martell het is jammer dat het nodig is, maar is een probleem van de majesty dat onderkent is, want bij de 2009 modellen is dit probleem er niet meer en als het op een eenvoudige niet te kostbare manier verholpen kan worden is dit prima.

Drinkyogurt bedankt voor de tip ga er even rondneuzen

Deze vario "voorste pulley" zal binnenkort waarschijnlijk de meestgebruikte gaan worden:

Dode link

Wil je behoorlijk kunnen wegtrekken + klimmen dan kun je geen lage toerentallen gebruiken, je moet het ding meteen in de "powerband" jagen dus je rijdt bij alle snelheden steeds op nagenoeg vol toerental en dit zal ook tot hoger gemiddeld brandstofverbruik leiden.

De laatste uitvoeringen van de roemruchte DAFjes vond ik toch een mooiere oplossing hebben: variator niet meer door middelpuntvliedende kracht aangestuurd maar werkend op het vacuüm van de motor; wel minder eenvoudig en waarschijnlijk ook iets meer ruimtevergend.

De allernieuwste duwband-variomatieken (metalen snaar/ketting) zag ik op Net alleen toegepast in tamelijk forse auto's.

http://en.wikipedia.org/wiki/Variomatic

Deze vario "voorste pulley" zal binnenkort waarschijnlijk de meestgebruikte gaan worden:

Dode link

Wil je behoorlijk kunnen wegtrekken + klimmen dan kun je geen lage toerentallen gebruiken, je moet het ding meteen in de "powerband" jagen dus je rijdt bij alle snelheden steeds op nagenoeg vol toerental en dit zal ook tot hoger gemiddeld brandstofverbruik leiden.

De laatste uitvoeringen van de roemruchte DAFjes vond ik toch een mooiere oplossing hebben: variator niet meer door middelpuntvliedende kracht aangestuurd maar werkend op het vacuüm van de motor; wel minder eenvoudig en waarschijnlijk ook iets meer ruimtevergend.

De allernieuwste duwband-variomatieken (metalen snaar/ketting) zag ik op Net alleen toegepast in tamelijk forse auto's.

http://en.wikipedia.org/wiki/Variomatic

Helemaal waar, totdat het vacuümslangetje poreus is (zoals bij de DAF 33 van mijn buurman vorige week :') ) Bijft schitterende techniek :Y

Ja martell het is jammer dat het nodig is, maar is een probleem van de majesty dat onderkent is, want bij de 2009 modellen is dit probleem er niet meer en als het op een eenvoudige niet te kostbare manier verholpen kan worden is dit prima.

Drinkyogurt bedankt voor de tip ga er even rondneuzen

Is het geen idee om eens bij een dealer na te vragen of het een en ander uitwisselbaar is tussen de modellen? Wellicht dat ze alleen andere trek-/drukveren en rollen hebben toegepast, maar dat de vario's an sich hetzelfde zijn.

grz Thijs

Dat is een goede Thijs, wie weet hebben ze het simpel gehouden en kunnen de onderdelen zo besteld worden, ga ik doen!

Terug
Bovenaan Onderaan