Uitbalaceren wiel waarom niet eerst zonder lucht?

Harmonizer

MF veteraan
Donateur
14 dec 2019
1.477
744
Hoi,
Ik heb 2 nieuwe banden besteld , bandenlichters en een balanceer apparaat.
Nou staat me nog bij, het rondje op de band recht tegenover het ventiel zodat het zwaarste punt in band tegenover het ventiel zit.
De vraag is, waarom zetten we niet het wiel en de band in het balanceer apparaat (zonder lucht) en verdraaien we de band totdat die in balance is of zoveel mogelijk om zo geen of zo weinig mogelijk lood te gebruiken?
Of zit ik hier heel gek te denken?
bvd
( ik zie even niet hoe ik de titel aanpas) uitbalaceren = uitbalanceren. 😬
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik heb 2 nieuwe banden besteld , bandenlichters en een balanceer apparaat.
Nou staat me nog bij, het rondje op de band recht tegenover het ventiel zodat het zwaarste punt in band tegenover het ventiel zit.
De vraag is, waarom zetten we niet het wiel en de band in het balanceer apparaat (zonder lucht) en verdraaien we de band totdat die in balance is of zoveel mogelijk om zo geen of zo weinig mogelijk lood te gebruiken?
Of zit ik hier heel gek te denken?
bvd
( ik zie even niet hoe ik de titel aanpas) uitbalaceren = uitbalanceren. 😬

Omdat het garage tarief minstens €60 per uur is en plaklood 5ct per stuk.

En dit los van het feit dat:
- een band die nog niet tegen de velgrand zit lastig te verdraaien is.
- je alleen de balans van je totaal weet en daarmee niet weet in welke richting en hoeveel je de band moet verdraaien.
- de balans toch weer anders gaat zijn wanneer de band wel op de velgrand is gedrukt na oppompen.
 
Kijk dat is inderdaad natuurlijk ook al een heel eind heen. en wordt erna dan nog best wat lood gebruikt of is die dan al nagenoeg goed? ( In de meeste gevallen)
 
Je weet natuurlijk niet welke kant je op moet draaien maar mocht je de verkeerde kant op draaien weet je dat snel genoeg.
De balans wordt iets anders als het opgepompt is zelfs als het erin zit al is het niet noemens waardig.
Bedankt voor je reactie.
 
Had laatst een noppenband 140/80/18 Mitas Stoneking.
Daar zat zo ontzettend veel onbalans in.
Heb de band gedraaid en was toen 100gram kwijt.
Moest toen nog iets van 140gram opheffen met rvs gewichten.
Er zit dan nog wel een bandenklem bij in.
Maar met deze grote afwijkingen heeft het wel zin om ff je wiel te draaien
En al m.n banden lepel ikzelf motor auto aanhanger met de hand
 
Nee hoor met zoveel onbalans begint je motor al te dansen bij 65 km.
Als ik er niks van merk ga ik niet balanceren.

En helaas moet je op off road vakantie wel eens stuk asfalt overbruggen en dan hou ik meestal 90/100km aan.
 
Kijk dat is inderdaad natuurlijk ook al een heel eind heen. en wordt erna dan nog best wat lood gebruikt of is die dan al nagenoeg goed? ( In de meeste gevallen)
Ik heb als hobbyist geen honderden banden gedaan natuurlijk, paar bandjes van mezelf, en wat voor vrienden en familie.
Maar tot nu toe heb ik op een enkele velg na, altijd genoeg gehad aan max 20 gram.
De Honda wielen van m'n vader en broer (cbr1000f en cbr1100xx) hebben altijd iets meer nodig.
Verder alleen ervaring met KTM wielen en 2x Yamaha mt07.
 
Stipje moest toch juist aan de kant van het ventiel zitten.

Edit:zie dat het al gemeld was
De gele stip is het lichtste punt van de band. Als je aanneemt dat het ventiel het zwaarste punt van het wiel is, dan moet de gele stip daar komen.
Ik kijk eerst op een balanceerbok waar het zwaarste punt van mijn wiel is. Dat is meestal niet bij het ventiel.
 
Het was inderdaad net andersom, stip bij ventiel. Balanceer apparaat is gisteren binnen gekomen met de bandenlichters.Ik zal hem eerst met de velg erin zetten , het zwaarste punt opzoeken en afstrepen met een krijtje. dan daar de stip en gaan kijken of ik het door draaien van de band een verbetering weet te vinden. Zo niet dan plakken we er gewoon lood op natuurlijk. Nu moeten de banden nog even binnenkomen eerst.
Bedankt voor de reacties in ieder geval, ik laat even of mijn eigenwijsheid een verbetering is geweest of simpelweg weer een ervaring rijker.
Vroeger (25 jaar terug) een hoop autobanden verwisselt maar dat was met een banden apparaat, geen motor en niet met de hand.
 
Tot nu toe een keer of 4 zelf mijn eigen band verwisselt.... Ik heb die "stip" niet zien zitten, zowel bij de Dunlop Mutant als bij de Michelin Road (5 en 6) niet... Of ik heb gewoon pech of ik 'zoek' naar iets verkeerds.... :+
 
Tot nu toe een keer of 4 zelf mijn eigen band verwisselt.... Ik heb die "stip" niet zien zitten, zowel bij de Dunlop Mutant als bij de Michelin Road (5 en 6) niet... Of ik heb gewoon pech of ik 'zoek' naar iets verkeerds.... :+
Ze hebben het ook niet allemaal, als ze goed genoeg gemaakt zijn zijn ze gewoon zo goed in balans dat ze geen stip nodig hebben.
Bij mij was het een Heidenau die een stip had, die schat ik toch lager qua technologie in als een Michelin of Dunlop. :Y
 
Hmmm had mijnwiel op voorhand in balans gebracht doordat ik overging naar anderen schijven en daar dus nieuwe adapters voor moest maken .
De Heidenau K60 ban die er op ging had maar 8 gram nodig om gebalanceerd te zijn dat heb bij Michelin wel anders meegemaakt veel meer lood wel te verstaan .
 
Terug
Bovenaan Onderaan