uitlaat XT550 splitsen

Luc v P

MF'er
3 nov 2003
120
0
Hilvarenbeek
Ja hier ben ik weer, alweer een topic voor mijn Xt550 aangedreven buggy.

Ik zat eigenlijk te denken om de voorbocht te splitsen. 2 uitlaten komen samen in een "collector". Nu was eigenlijk mijn bedoeling om nu zelf een uitlaat te maken, van plaatstaal; en dan links en rechts een uitlaat+ allebei een aparte demper te maken. Maar kan ik dan gewoon de diameters aanhouden die ze nu zijn; vóór de "collector"

En dan de lengte ervan?
Daarop wil ik gewoon weer 2 nieuwe dempers voor maken. Ik weet dat de beste uitlaat voor een 4takt een soort van megafooneffect moet hebben, maar dat was ik eigenlijk niet van plan; aangezien de originele uitlaat dat volgens mij ook niet heeft.
En dan wou ik graag nog weten hoe dik de voorbochten moeten zijn (de dikte van het ijzer..)

Hier alvast een berg foto's die je kunt bewonderen
8-) 8-)
Buggy heeft trouwens allang gereden, alleen is nu toe aan revisie, en her en der wat vervangen en/of veranderen..

www.brommerforum.nl/showtopic/23917
buggy067.jpg


buggy066.jpg


buggy065.jpg


buggy064.jpg


buggy063.jpg


buggy062.jpg


buggy061.jpg


buggy060.jpg


buggy059.jpg


buggy058.jpg


buggy057.jpg


buggy056.jpg


buggy055.jpg


buggy054.jpg


buggy053.jpg


buggy052.jpg


buggy051.jpg


buggy050.jpg


buggy049.jpg


buggy048.jpg


buggy047.jpg


buggy046.jpg


buggy045.jpg


buggy044.jpg


buggy043.jpg


buggy042.jpg


buggy041.jpg


buggy040.jpg


buggy039.jpg


buggy038.jpg


buggy037.jpg


buggy036.jpg


buggy035.jpg


buggy034.jpg


buggy033.jpg


buggy032.jpg


buggy031.jpg


buggy030.jpg


buggy029.jpg


buggy028.jpg


buggy027.jpg


buggy026.jpg


buggy023.jpg


buggy024.jpg


buggy025.jpg


buggy004.JPG


buggy005.JPG


buggy006.JPG


buggy007.JPG


buggy008.JPG


buggy009.JPG


buggy010.JPG


buggy011.JPG


buggy012.JPG


buggy013.JPG


buggy014.JPG


buggy015.JPG


buggy001.JPG


buggy001.JPG


buggy002.JPG


buggy003.JPG


buggy016.jpg


buggy017.jpg


buggy018.jpg


buggy019.jpg


buggy020.jpg


ontwerp2.jpg


ontwerp1.jpg


ontwerp3.jpg


ontwerp4.jpg


ontwerp5.jpg

      

 
Ik zou een (hitte)schild tussen blok en stoel maken, en ook die stoel steviger maken, en hoe ga je dit olie/luchtgekoelde blok nu koelen, door m rijker af te stellen ofzo? En krijg je nog noppenbanden? En uitlaat zou ik zo laten, dubbelle demper is dubbel geld, ook in de toekomst.
 
Heel mooi project is dit. :}

Maar is het niet makkelijker om de uitlaat vanaf de collector te splitsen, dit zie je ook vaak bij motoren.
 
Ik zou een (hitte)schild tussen blok en stoel maken, en ook die stoel steviger maken, en hoe ga je dit olie/luchtgekoelde blok nu koelen, door m rijker af te stellen ofzo? En krijg je nog noppenbanden? En uitlaat zou ik zo laten, dubbelle demper is dubbel geld, ook in de toekomst.

Dat hitte schild is wel nodig ja.. Laatst met roodgloeiende voorbochten gereden, en had ineens lekkere stoelverwarming :+ (wel aangenaam hoor, daar niet van *D )

De stoel is van zich eigen al hartstikke stevig, alleen moet nog wat verstevigt worden door bevestigingspunten aan het frame om trillingen tegen te gaan. En hij moet nog bekleed worden bij een maat van me..
Koeling zijn inmiddels luchtschachten voor gemaakt, bij bijzijen; en er is ook nog eens een oliekoeler tussen gezet (die normaal alleen bij de xt600 tussen zit)

Noppenbanden komen er pas helemaal op als ik alles perfect heb, en hij voor de spuiterij weg gaat. Voor die tijd is het meer testrijden, wat toch allemaal op de weg gebeurd, wegens het moeten aanduwen met de loader/ of 3 man erachter.
Maar dat moet nog gefixt worden met de kickstart..
 
Lekker bezig Luc :)
Of hij genoeg koelt valt alleen af te lezen met een olietemp. meter (max. 120 graden)....heb je die erop zitten?
 
Lekker bezig Luc :)
Of hij genoeg koelt valt alleen af te lezen met een olietemp. meter (max. 120 graden)....heb je die erop zitten?

Nee, maar dat komt nog wel :)
Was van plan om er op het einde een koso teller op te zetten;
zo eentje waar alles erop en aan zit..
Maar ik denk dat vooral die olie koeler veel scheelt..

Btw, aan jou nog een vraagje (of iemand anders die het weet)
Waar haal ik het naaldlager van de Balansas van een XT550 O-) B|
Heb het blok open liggen, en vooral omdat het blok iets te veel trilde naar mijn zin, wou ik het naaldlager zéker vervangen..
De Yamaha dealer in Berkel Enschot had er wel een, maar dat kreng kostte 130 euro voor één lagertje.. :(
 
Nee sorry, heb dat zelf nog nooit gedaan. Zit er geen lagerboer bij in de buurt? mocht hij het hebben zou het je zomaar de helft kunnen schelen.
 
Ik heb dus alles al afgebeld;
Koso Europa Nederland, Koso Europa Belgïe, enkele leveranciers.. Klaazen had ze dus wel, maar veel te duur; en de rest wist niet wat voor lagers het waren en/of konden ze niet leveren..
 
Btw, aan jou nog een vraagje (of iemand anders die het weet)
Waar haal ik het naaldlager van de Balansas van een XT550 O-) B|
Heb het blok open liggen, en vooral omdat het blok iets te veel trilde naar mijn zin, wou ik het naaldlager zéker vervangen..
De Yamaha dealer in Berkel Enschot had er wel een, maar dat kreng kostte 130 euro voor één lagertje.. :(

Als je t typenummer vh lager weet, misschien een SKF dealer en anders wellicht via Pro-x?
 
Het lagerprobleem is inmiddels opgelost,

Maar nu zit ik nog steeds met de uitlaat; ik wil hem wel veranderen, maar hóe?

Welk soort materiaal, welke diamter/lengte aanhouden?

Heb laatst dat uitlaattopic eens doorgelezen, maar kom er nog weinig wijs uit.

Niemand die me gewoon recht toe recht aan kan vertellen, welk materiaal, welke dikte, welke lengte en diameter ik moet hanteren?

Hoeft niet helemaal perfect te zijn, zolang men kleppen e.d maar niet verbranden, en het beter is dan de originele..
 
Terug
Bovenaan Onderaan