Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Uitlaat

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.625
10.725
Andere kant van de evenaar
Heren, een vraagje,

Als je een 1 cilinder hebt en je laat het achterste eind van de uitlaat in diameter oplopen, dan gaat de motor nogal fel op het gas reageren, dat scheelt nogal t.o.v. een uitlaat met een overal gelijke diameter. (dit heb ik in vroeger tijden met mn off-roadje gedaan)

Als je een uitlaat maakt die over de gehele lengte in diameter oploopt, heeft dit dan hetzelfde effect, en is dat effect dan net zo groot, dan als je alleen het laatste eind van de uitlaat in diameter op laat lopen?
Dus zeg maar, het verschil in oplopen in diameter is gelijk, alleen de lengte dat het oploopt is aardig langer.

Ik ben bezig met een projectje, en wil 4 losse kleine uitlaatjes op mn brommer maken. (dit is ook echt net een brommer 62cc per cilinder )


Alvast bedankt voor uw wijsheid.
 
Ik heb zelf geen verstand van uitlaten, maar misschien kan een van de 3 heren die in de volgende openingspost staan je wel helpen... Die hebben er meer kaas van gegeten...

Daan72 in "Het grote uitlaat topic"

Adressen voor op maat gemaakte uitlaten of aanpassingen:
Jerryt
Fedorrrr (Fedor Copal)
Pajic


In de OP zijn de namen klikbaar....



Succes !!!
 
Laatst bewerkt:
als je eerder naar een grotere diameter verloopt krijg je -in de regel- wat meer vermogen en wat minder koppel.

ofwel

hoe langer de diameter klein blijft, hoe beter het koppel.
 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #5
Die vier cilinder 250'jes zijn wel gaaf.
Die worden voor de japanse thuis markt gebouwd.

Ja wel, het rode begint bij 18.500 rpm!
als je eerder naar een grotere diameter verloopt krijg je -in de regel- wat meer vermogen en wat minder koppel.

ofwel

hoe langer de diameter klein blijft, hoe beter het koppel.

Ok, dank je!
Koppel heeft ie toch al niet..
 
Twee aan elkaar lassen, 500 cc V8


in Oz heeft iemand dat gedaan met twee FZR 400 blokken: 800 cc V8

Ik ken verder wel het verhaal dat het bij een tweecilinder met 2-1 uitlaat van belang is dat de lengte van bochten gelijk is. De KLE 500 schijnt wat minder koppel en/of vermogen te hebben dan de GPZ 500 met hetzelfde blok mede omdat de linker bocht langer is dan de rechter. Ducati (iirc) had ook zo'n gevalletje, hebben ze opgelost door de 'overlengte' van de langste bocht een grotere diameter te geven dan de diameter van het voorste stuk en van de kortere bocht.
 
  • Onderwerp starter
  • #7

Ik had wel in de planning om de uitlaten even lang te maken..