Uitlaatschotjes!?

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
hallo MF,

een paar weken geleden ontdekte ik 2 schotjes die in mn uitlaat zijn gelast.
overduidelijk niet vanuit de fabriek maar een vorige eigenaar.

ik vroeg me nu een paar dingen af:
- Als ik de schotjes eruit haal, geeft dit dan een mooier/harder geluid, of zal de toonhoogte ook veranderen?
- Misschien wel belangrijker, Kunnen deze schotjes erin zijn geplaatst om de werking van de motor te bevorderen? zoals tegendruk of iets anders in die zin.

en last but not least, er bestaan universele DB-killers voor als ik naar bijv de TT of duitsland wil toch?


ook heb ik een fototje gemaakt van deze schotjes, en hopenlijk kunnen jullie me hier meer info over geven.

full




alvast bedankt!
 
Wát wás dat voor een demper?

Een dB killer passend krijgen in die pijp kán misschien wel eens een probleem opleveren...

die vraag heb ik hier al eerder gesteld!
vorige eigenaar wist het ook niet, maar die heeft er ook geen verdere aandacht aan besteed.

enige wat er op de uitlaat kan vinden is dat er op het tuitje van de uitlaat met dikke letters H&W staat.

toen ik het binnendeel eruit had gehaald ben ik nog even langs de autozaak om de hoek geweest voor advies hoe ik die pitjes los kreeg en die zeiden dat iig de geperforeerde buis volledig zelf was gefabriceerd.
 
die vraag heb ik hier al eerder gesteld!
vorige eigenaar wist het ook niet, maar die heeft er ook geen verdere aandacht aan besteed.

enige wat er op de uitlaat kan vinden is dat er op het tuitje van de uitlaat met dikke letters H&W staat.

toen ik het binnendeel eruit had gehaald ben ik nog even langs de autozaak om de hoek geweest voor advies hoe ik die pitjes los kreeg en die zeiden dat iig de geperforeerde buis volledig zelf was gefabriceerd.

Misschien dat niet iedereen in jouw topichistory gaat kijken én je beter verder had kunnen gaan in je oude topic van een paar weken geleden ;)

Schotjes in de demper

Ziet er een beetje uit als geknutseld werk voor een Honda CRX waar je met een petje in moet rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat niet iedereen in jouw topichistory gaat kijken én je beter verder had kunnen gaan in je oude topic van een paar weken geleden ;)

Schotjes in de demper

Ziet er een beetje uit als geknutseld werk voor een Honda CRX waar je met een petje in moet rijden ;)

ik neem het je ook zeker niet kwalijk dat je niet in mijn topichistory bent wezen kijken.

En aangezien ik niet zo heel behendig ben met internet en/of MF kon ik mn eigen oude topic ook niet meer vinden. Ik ben het er wel mee eens dat dat beter had geweest
 
Je wikkelt de wol om de perfopijp. Niet te strak. De rest vul je op. Niet proppen. Wel gasdichte popnagels gebruiken bij het weer dicht maken.

okee, omheenwikkelen snap ik. rest opvullen?
het past met 1 laag of met 2 lagen neem ik aan?


ook zit mn demper niet vast met popnagels, maar het rvs omhulsel zit vast met 6 imbusboutjes. misschien dat het handig is om op zoek te gaan naar hele dunne rubbertjes om hier tussen te doen?
en waarom is dit belangrijk eigenlijk?
 
okee, omheenwikkelen snap ik. rest opvullen?
het past met 1 laag of met 2 lagen neem ik aan?


ook zit mn demper niet vast met popnagels, maar het rvs omhulsel zit vast met 6 imbusboutjes. misschien dat het handig is om op zoek te gaan naar hele dunne rubbertjes om hier tussen te doen?
en waarom is dit belangrijk eigenlijk?
Ik had een mat van 1 m lang. Die heb ik er omheen gewikkeld tot ik ongeveer de diameter van de huls had. Omdat mijne ovaal wat moest ik 2 extra repen boven en onder erop doen. Die imbusboutjes maken het wel heel waarschijnlijk dat het een handmade demper is.

Kijk ven hoe die gaten luchtdicht zijn gemaakt. Dat moet omdat er anders andere luchtstromen in je demper gaan plaatsvinden en dat wil je niet omdat die luchtstromen (oa naar die kleine gaatjes) goed heet worden en dan je dempingswol opfikken.
 
Je demper is vrijwel zeker niet voorzien van een E-keur.
Dan kun je er dB-killers in duwen tot je een ons weegt, maar dan gaat de Duitse politie er toch écht niet mee akkoord.

Over die wol: het beste is die binnenpijp eerst te bekleden met staalwol, daar gaat dan die glasmat dan overheen. Wind de glasmat zo strak mogelijk, als er ook maar ff ruimte blijft blazen de uitlaatgassen de wol er zo weer uit.
 
Ik had een mat van 1 m lang. Die heb ik er omheen gewikkeld tot ik ongeveer de diameter van de huls had. Omdat mijne ovaal wat moest ik 2 extra repen boven en onder erop doen. Die imbusboutjes maken het wel heel waarschijnlijk dat het een handmade demper is.

Kijk ven hoe die gaten luchtdicht zijn gemaakt. Dat moet omdat er anders andere luchtstromen in je demper gaan plaatsvinden en dat wil je niet omdat die luchtstromen (oa naar die kleine gaatjes) goed heet worden en dan je dempingswol opfikken.

okee top!

mijn demper is gewoon rond, dus gewoon wikkelen zal wel genoeg zijn.
tevens was het wol dat eruit kwam aan het begin van de demper wel zwart, maar naarmate je verder ging was het gewoon de normale kleur.

ook hebben deze boutjes geen contact met de lucht in de uitlaat, het is moeilijk uit te leggen maar ik probeer het toch.
de tussenpijp waar de demper aan vast zit steekt een klein stukje uit, en het tuitje steekt ook een stukje uit. en hieromheen zit het omhulsel.

misschien dat ik er een tekening van kan vinden of maken, moment.


Edit: zie hier
full


dikke lijn is het rvs omhulsel
golvende lijn is het missende demperwol
rode strepen zijn de imbusboutjes

hoop dat de rest voor zich spreekt
sorry voor mijn amateuristische tekenkunsten
 
Laatst bewerkt:
Je demper is vrijwel zeker niet voorzien van een E-keur.
Dan kun je er dB-killers in duwen tot je een ons weegt, maar dan gaat de Duitse politie er toch écht niet mee akkoord.

Over die wol: het beste is die binnenpijp eerst te bekleden met staalwol, daar gaat dan die glasmat dan overheen. Wind de glasmat zo strak mogelijk, als er ook maar ff ruimte blijft blazen de uitlaatgassen de wol er zo weer uit.

dat van die e-keur begrijp ik.
en helaas heb ik ook familie dicht bij de eifel wonen

was al op zoek naar een goedkope demper met e keur maar helaas ben ik student met weinig vrije tijd om te werken dus keuze is zeer beperkt.

je uitleg van de wol die eruit vliegt begrijp ik niet, lijkt me nooit mogelijk, misschien dat mn tekening meer duidelijkheid bied.
 
Eerst staalwol ( pannespons ) rond de geperforeerde pijp doen 1cm dik.
En dan steen of glaswol er rond.
Het beste is witte glaswol die is hitte bestendig.
Zie je tekening : grijs staalwol , geel wol.
Ik hoop dat er meer gaatjes in zitten dan dat je tekend want dit moet een bijna gazen pijp zijn qua gaatjes.
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan