Up Side down voorvork

Lennovich

Die hard MF'er
15 dec 2002
478
4
Stekene, belgium
hallo, jongens ,ik heb een vraagje, waarom zit er op de nieuwe gsxr 750 en 1000 een upsidedown voorvork en op de 600 niet, welk nut heeft dit?

thanx
 
op een 600 zit een up side up voor het gewicht
heeft nix met gewicht te maken, maar meer met een kostenbesparing. Die japanse fabrieken willen enigszins de 600\'tjes betaalbaar houden, het toepassen van een UPSD voorvork zou de prijs met ongeveer €750~€1000 doen stijgen, waardoor die 600\'tjes ineens niet meer zo prijsvoordelig zouden zijn.

qua productiekosten zit er nl. geen verschil tussen een 600 en een 1000. Om toch een 600 die €3000 goedkoper te maken dan een 1000, worden goedkopere onderdelen gemonteerd, waaronder dus ook een RSU voorvork
 
heeft nix met gewicht te maken, maar meer met een kostenbesparing. Die japanse fabrieken willen enigszins de 600\'tjes betaalbaar houden, het toepassen van een UPSD voorvork zou de prijs met ongeveer €750~€1000 doen stijgen, waardoor die 600\'tjes ineens niet meer zo prijsvoordelig zouden zijn.

qua productiekosten zit er nl. geen verschil tussen een 600 en een 1000. Om toch een 600 die €3000 goedkoper te maken dan een 1000, worden goedkopere onderdelen gemonteerd, waaronder dus ook een RSU voorvork

Ook wordt er op remmen en dergelijken bespaard, omdat het iets minder geweld te verduren heeft...
 
Euh , leuk hoor dat er gezegd wordt dat er bespaard wordt op de 600tjes door geen upsdvoorvork te monteren en mindere remmen , maar:
De ZXR 400(!) heeft wel een upsd vorvork.
Kan ik dan dus concluderen dat kawasaki met de zxr niet het doel gehad heeft een goedkopere motor neer te zetten?
De nieuwprijs van de zxr 400 is toch aanzienlijk minder dan die van de 600ss.
Iemand die het kan uitleggen :?
 
Ik zou ook als nadeel van een upsd vork de gevoeligheid voor steenslag ed. willen noemen. Dus voor een wegmotor is een normale vork misschien wel de beste keuze. Ik dacht dat bij langere veerwegen een normale vork ook grotere voordelen heeft ivm. een hogere stijfheid / gewicht. UPSD heeft (dacht ik) alleen voordelen bij kortere veerweg omdat (zoals eerder geschreven) het onafgeveerde gewicht lager is. Bij langere veerwegen wordt de vork te slap zodat grotere diameters nodig zijn en het totaalgewicht veel hoger wordt.
 
Ik zou ook als nadeel van een upsd vork de gevoeligheid voor steenslag ed. willen noemen. Dus voor een wegmotor is een normale vork misschien wel de beste keuze. Ik dacht dat bij langere veerwegen een normale vork ook grotere voordelen heeft ivm. een hogere stijfheid / gewicht. UPSD heeft (dacht ik) alleen voordelen bij kortere veerweg omdat (zoals eerder geschreven) het onafgeveerde gewicht lager is. Bij langere veerwegen wordt de vork te slap zodat grotere diameters nodig zijn en het totaalgewicht veel hoger wordt.

Gevoeligheid voor steenslag lijkt me redelijk meevallen: de binnenpoten zijn meestal goed afgeschermd door het voorspatbord. Nadeel van een RWU vork vind ik de gevoeligheid van de afdichtingen voor vliegen en andere rotzooi wat op de binnenpoot blijft kleven.

Maar goed, slecht is een RWU zeker niet. Sterker nog met de huidige stand van de techniek zijn het simpelweg hele goede vorken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan