• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

vakantie met de motor - Wat nodig??

Crash Test Dummie

Die hard MF'er
Lid geworden
1 dec 2001
Waarderingsscore
0
Ik ga deze zomer met een vriend met de motor op vakantie. We hebben het plan om met een tentje door europa te rijden, en de route niet van te voren vast te stellen (wel globaal).
Maar nou is mijn vraag, aangezien dit mijn 1e motorvakantie wordt, wat heb je nou allemaal nodig als je op vakantie gaat met de motor??
Natuurlijk tassen enzo waar je zoveel mogelijk in probeert te doen (hoe kan je het meeste mee krijgen trouwens?), maar wat zijn nou dingen die je nodig hebt, voor de motor zelf? we hebben zelf al een beetje zitten brainstormen, maar we zijn nog niet heel ver gekomen, dus alle hulp is welkom!
alvast bedankt!

Wat ze altijd aanraden is zowiezo een motor !!!

Lees dit draadje eens. Staan een hoop tips in.

[topic=5878]met de motor op vakantie maar hoe[/topic]

Een goede verzekering dat mocht er wat met je fiets gebeuren je vakantie gewoon door kan gaan.
Zorg dat je fiets tiptop in orde is.
Neem zo'n klein setje mee waarmee jezelf een noodreparatie aan een lekke band kunt plegen, en een kettingspray voor onderweg.
Houdt er rekening mee met hoe je de motor belaadt, niet te hoog en let op voor beschadigingen aan je fiets door spanbanden etc.
Ga eerst eens een stukje rijden in de week voordat je weggaat met je volle bepakking om te kijken of de fiets nog een beetje wil sturen en of alles redelijk blijft zitten.
Ga in ieder geval uigerust weg en zorg dat je alles vantevoren op een rijtje hebt, niks is erger dan tijdens het rijden te zitten piekeren of je alles wel hebt.
Spreek handgebaren af voor bepaalde situaties of neem porto's ofzo om te communiceren onderweg.
Dit zijn zo ff een paar dingen als me nog iets t ebinnen schiet waarvan ik denk dat je er wat aan hebt hoor je het wel.

Succes en fijne vakantie,

Ben zelf al twee keer naar Italie geweest met de motor en het was super!!!

Wat ik ook altijd meeneem:

- Een nood bandenplak setje.
- Een verband trommeltje.
- Lekker weer.

Als er echt veel mee moet zou ik 2 zadeltassen meenemen. Op de duo zit kan de tent (+ matje) gebonden worden en er kan een tanktas op de tank geplaatst worden.

De tanktas is erg handig voor de route en enkele dingen waar je snel bij moet kunnen (regenpak ed). Bij een magneet tanktas oppassen met magneet strips van (bank)pasjes en geheugen kaarten van digi toestellen.

Een goede verzekering dat mocht er wat met je fiets gebeuren je vakantie gewoon door kan gaan.
Zorg dat je fiets tiptop in orde is.
Neem zo'n klein setje mee waarmee jezelf een noodreparatie aan een lekke band kunt plegen, en een kettingspray voor onderweg.
Houdt er rekening mee met hoe je de motor belaadt, niet te hoog en let op voor beschadigingen aan je fiets door spanbanden etc.
Ga eerst eens een stukje rijden in de week voordat je weggaat met je volle bepakking om te kijken of de fiets nog een beetje wil sturen en of alles redelijk blijft zitten.
Ga in ieder geval uigerust weg en zorg dat je alles vantevoren op een rijtje hebt, niks is erger dan tijdens het rijden te zitten piekeren of je alles wel hebt.
Spreek handgebaren af voor bepaalde situaties of neem porto's ofzo om te communiceren onderweg.
Dit zijn zo ff een paar dingen als me nog iets t ebinnen schiet waarvan ik denk dat je er wat aan hebt hoor je het wel.

Succes en fijne vakantie,

Ben zelf al twee keer naar Italie geweest met de motor en het was super!!!

:^ Doe een paar keer proberen hoe de fiets het best beladen kan worden. Doe a.u.b. wel een doek tussen de motor en de spanbanden anders zit je met krassen. De beste oplossing is folie, je kent dat wel. Daar doen ze ramen mee blinderen, het plakt niet agressief maar het beschermt wel je fiets.

:^ Doe een paar keer proberen hoe de fiets het best beladen kan worden. Doe a.u.b. wel een doek tussen de motor en de spanbanden anders zit je met krassen. De beste oplossing is folie, je kent dat wel. Daar doen ze ramen mee blinderen, het plakt niet agressief maar het beschermt wel je fiets.
Hey hallo, wat doe jij hier zo vroeg joh? Moet die Soes nu zo vroeg alweer aan de bak? Plezier dan, enne hij is :9~

Sorry ff ot

Mijn vriend en ik zijn net terug van vakantie in Frankrijk :} .
Wij hebben ieder zij-koffers op onze motoren, daarnaast had ik een rolbag (waterdicht!) op de buddy met een spanner.
Verder hadden we beiden een tanktas. Zorg ervoor dat als je een tanktas gebruikt, dat je bv. een zeemleren lap eronder doet om zo krassen op de tank te voorkomen. Hierin kan je meteen de wegenkaarten stoppen om zo de route te lezen.
Ik heb even niet goed opgelet, maar gaan jullie beide op een motor? In dat geval raad ik een communicatieset aan. Ideaal voor overleg en andere dingen :)
Mijn vriend had trouwens een gewone sporttas achterop, maar daar hadden we voor de zekerheid plastic zakken omheen gedaan, zodat deze niet nat konden worden tijdens een regenbui (helaas wel gehad onderweg, dus het heeft zijn nut bewezen ;) )
Verdeel je bagage trouwens gelijk in gewicht over de motor (links even veel als rechts). Ik heb duidelijk gemerkt dat wanneer je teveel aan een kant had zitten dat je minder lekker stuurde. Doe de zware dingen zoveel mogelijk in je tanktas.
Ook hadden wij nog twee piepkleine stoeltjes mee die aan boven op mijn koffers, onder de rolbag zaten. Deze manier van pakken beviel erg goed :)

Verder kan ik onderschrijven wat de anderen al voor mij hebben verteld. Even uittesten van te voren. Wij hebben een tocht naar Duitsland gemaakt (makkelijk, wij wonen aan de Duitse grens) en zo toch nog wat dingetjes veranderd.

Neem trouwens niet te veel kleding mee! Ik kan je zeggen dat ik eigenlijk teveel t-shirtjes mee had en je hebt genoeg aan 1 lange broek. Gelukkig konden wij halverwege onze vakantie de overbodige dingen dumpen bij mijn ouders (met de caravan en dus meer ruimte), dat scheelde toch de nodige kilootjes. Gewoon dagelijks je rij-shirt uitwassen, droogt snel genoeg.

Trouwens zomer-motorkleding is wel fijn. Wij zijn speciaal in juni gegaan omdat dan meestal de temperatuur nog goed te doen is, maar helaas had Frankrijk een ware hitte golf van zo'n 36 graden. Je zit dan in je eigen persoonlijke sauna, dat verzeker ik je :X
Tuurlijk kan je, net zoals de Fransozen, in korte broek en t-shirt op de motor, maar veilig is dat niet, zeker niet omdat deze wegen soms plotsklaps voorzien zijn van los grind |(
Ook is er vlak voor ons een Fransman onderuit gegaan, motor total-loss, hijzelf godzijdank een leren pak aan (als een van de weinigen) en dus alleen maar blauwe plekken.

Ik wens jullie heel veel rijplezier met jullie vakantie :)

alvast bedankt voor de reacties.

Maar nou zit ik erover te denken van die zadeltassen aan te schaffen, die zeg maar een de zijkant hangen zo. Dat is ook eigenlijk meteen mijn vraag. hoe hangen die er naast? of moet daar nog een frame aan gemaakt worden ofzo, of aan de duostepjes ofzo?

Vergeet ook niet een plankje oid van ongeveer 10*10cm mee te nemen.
Deze kan je dan onder je standaart leggen als je hem parkeert.

Vooral in de zuidelijke landen wil het asvalt nog wel eens zacht worden op een warme dag. En als je dan op een terras zit, zie je opeens je motor slagzij maken.
Geen pretje.

Vooral in de zuidelijke landen wil het asvalt nog wel eens zacht worden op een warme dag. En als je dan op een terras zit, zie je opeens je motor slagzij maken.
Geen pretje.

mmm thanks kan ook natuurlijk van pas komen op een camping in t zand ofzo :)

Dat heb je niet nodig als je bier uit blik drinkt.

Ik doe me zwembroek aan onder de motorkleding, tandenborstel achter me oor, en rijden maar!!

Vergeet ook zeker niet om je gsm mee te nemen!!

Met daarbij de nummers voor oa. Alarmnummer van waar je heengaat, Wegenwacht enzovoorts.

Ook het nummer van je verzekering zeker niet vergeten, en het nummer van je bank, in het geval dat bv je bankpas geblokkeerd moet worden. (jattexen doen ze overal).

als je prepaid belt, zoek dan ook vantevoren op hoe je in t buitenland moet opwaarderen.

De meeste opties die ik hier lees zijn spullen op de buddy-seat. MAar mijn vriendin die gaat achterop mee (samen door Europa touren), waar laten wij dan onze spullen? Een rugzak is niet echt te doen, tanktas past niet veel in... zadeltassen wordt lastig ivm uitlaat & benen van m'n vriendin.

ik ga dit jaar ook met mijn er-5 op vakantie ik heb een tanktas en de rest van mijn bagage doe ik in een soort sporttas en knup ik achterop dan kan mijn vriendin nog zat achterop zitten. en tijdens het tanken controleer ik wel effe of alles nog vast zit. Misschien andere mensen met er-5 of zoiets nog tips

De meeste opties die ik hier lees zijn spullen op de buddy-seat. MAar mijn vriendin die gaat achterop mee (samen door Europa touren), waar laten wij dan onze spullen? Een rugzak is niet echt te doen, tanktas past niet veel in... zadeltassen wordt lastig ivm uitlaat & benen van m'n vriendin.
Aanhangertje :9

Ik ga deze zomer met een vriend met de motor op vakantie. We hebben het plan om met een tentje door europa te rijden, en de route niet van te voren vast te stellen (wel globaal).
Maar nou is mijn vraag, aangezien dit mijn 1e motorvakantie wordt, wat heb je nou allemaal nodig als je op vakantie gaat met de motor??
Natuurlijk tassen enzo waar je zoveel mogelijk in probeert te doen (hoe kan je het meeste mee krijgen trouwens?), maar wat zijn nou dingen die je nodig hebt, voor de motor zelf? we hebben zelf al een beetje zitten brainstormen, maar we zijn nog niet heel ver gekomen, dus alle hulp is welkom!
alvast bedankt!

Dit is het advies wat ik vorig jaar bij elkaar heb weten te krijgen
heb het gocopieeerd dus er zal veel dubbel bij zitten maar al het andere kan handig zijn, Alvast een prettige vakantie

Vakantie checklist:
Een samenvatting van 6 pagina's uit het forum.

** yoga oefeningen (rekken en strekken)
* Een goed humeur met uitizcht op een geweldige reis richting Frankrijk en misschien Spanje.
* Een motor die een grote beurt heeft gehad en veel profiel op de banden heeft.
* Type motor is nog niet bekent maar zal waarschijnlijk een Honda CBR 600, Suzuki GSX 600, 750 worden
(lichte motoren en goed handelbaar)
* Zoals het ernaar uitziet zal ik de bagage gaan vervoeren in 2 zadeltassen op een bagagerek en in een tanktas en alles verpakken in
plastic tassen verder voor de verdeling gaat het zware spul in de tanktas daar waar dat moglijk is.
* Om te overnachten neem ik een lichtgewicht tent mee en 2 kleine luchtbedden en 2 dekens (geen kookspullen)
* Om de rit samen te beleven ga ik een headset aanschaffen zodat we goed kunnen communiceren.
* van te voren enkele routes uitstippelen en inschatten waar ik eventueel zal verblijven voor korte en lange tijd.
en natuurlijk wegen kaarten meenemen zodra we verdwaald zijn (gaat ook zeker gebeuren)
* Niet teveel kilometers per dag maken, gewone wegen tussen de 400 en 600 km bergritten niet meer dan 250 km
* Veel pauzes nemen ongeveer om het uur en daar waar het kan, lekker een terrasje pikken en genieten (alcohol vrij)
* om de 400 kilometer ketting smeren en controleren net als het oliepijl koelvloeistof en bandenspanning.
* niet laten opfokken, maar gewoon je eigen rit beleven.
* Onze kleding bestaat niet uit leer maar uit (niet vergeten) stugge nylon dat slijtvast is en vol zit met CE protectie (en waterdicht met uitneembare voering)
* We hebben nog geen niergordels maar deze worden op korte terijn aangeschaft
* Zorg voor contant geld bij eventuele tolwegen
* ieder een pinpas zodat we altijd over geld kunnen beschikken
* GSM mee met de belangrijke nummers (zorg dat je weet wat de landnummers zijn voor noodgeval)

ONDERHOUD:
* een fles olie EEN LITER zal toch wel genoeg zijn?
* Neem kettingspray mee.
* Controleer dagelijks je olie-, koelwaterpeil en je kettingspanning.
* Zorg dat je weet hoe je je ketting moet spannen. GEEN IDEE maar dat zal wel komen zodra ik mijn dreammachine aanschaf
* Controleer geregeld je bandenspanning.
* Neem gereedschap mee als je motor geen gereedschapsetje heeft. WAARUIT bestaat een gereedschapsetje
* Goedgekeurd slot
* ieder een setje sleutels (contact, sloten, enz enz)
* houten plankje waardoor je op iedere ondergrond kunt parkeren.

VOORBEREIDING, EN BELANGRIJKE OEFEINGEN VOOR VERTREK!
- Zorg dat je voor vertrek veel km's hebt gemaakt: ga elke dag 2 uur rijden.
- Rij enkele malen in het donker.
- Ga zeker enkele malen in de regen rijden: het is niet fijn, maar tijdens de vakantie zul je het geheid ook moeten doen.
- Blijf je bijzondere verrichtingen oefenen: het helpt je enorm bij het leren kennen van je motor.
- Oefen bovenstaande met bagage.
- Oefen bovenstaande met duopassagier.
- Oefen bovenstaande met bagage en duopassagier.
- Ga in het weekend met bagage en duopassagier flink rijden: het liefst met overnachting.
- Ga met bagage en duopassagier minimaal 2 keer vooraf naar de Eifel en/of Ardennen: alleen zo kun je bergritten oefenen.
- Leer "hellingtrekken" met je fiets: normaal gesproken zou je je fiets vasthouden met de voorrem, maar op een helling is dat niet zo handig
omdat gasgeven en rem inknijpen lastig is (ik neem niet aan dat je hebt geleerd hoe je een burnout moet maken).
Gebruik de voetrem om de motor vast te houden, geef gas, laat de koppeling op komen en laat de voetrem los (in principe dus hetzelfde als in de auto).

VERZEKERING EN VOORZORGSMAATREGELEN:
- Zorg voor een goede verzekering voor jezelf, je duopassagier en je motor.
- Neem een mobiele telefoon mee.
- Neem de groene kaart en alle belangrijke telefoonnummers (verzekering, anwb, etc) mee.
- Neem een klein verbanddoosje mee.
- Verdeel het geld dus ook ieder een pinpas waamee je geld toto je beschikking hebt
- Neem minimaal 1 ART goedgekeurd slot mee (zie ook de verzekeringsvoorwaarden van je fiets.
- Parkeer je fiets altijd bergop: dan kan hij nooit van je steun aflopen.
- Gebruik op een niet verhard parkeerterrein altijd een plankje onder je zijsteun/bok. Een metalen deksel van een jampot verricht ook wonderen.

Of neem iemand mee met een auto zodat je daar al je spullen in kwijt kan ...

maar idd bedankt mensen voor de tips...ik ga dit jaar niet op vakantie en dus moet ik dit ff opschrijven enzo v oor volgend jaar...

Zijn er ook nog mensen die problemen hebben gehad op vakantie?

ik ga dit jaar ook met mijn er-5 op vakantie ik heb een tanktas en de rest van mijn bagage doe ik in een soort sporttas en knup ik achterop dan kan mijn vriendin nog zat achterop zitten. en tijdens het tanken controleer ik wel effe of alles nog vast zit. Misschien andere mensen met er-5 of zoiets nog tips

Ik heb dus ook een ER-5, maar hoe knoop jij een sporttas achterop zodat je vriendin nog genoeg ruimte heeft? Er is inderdaad redelijk wat ruimte over, maar hoe groot is jouw sporttas dan?

ik heb een gewone sporttas maar die is vrij lomp. Ik ga een ronde tas een rol zak ofzo kopen deze knup ik net voor of net achter de spoiler en onderaan vlak bij je spatbord heb je haakjes zitten waar je het touw nog extra aan vast kan knuppen. wel even iets van een handdoek onder de tas doen tegen beschadigingen. En goed vast zetten.

Dit topic verdient in deze tijd wel een schopje :)

Bij dat belgische blad Motoren&Toerisme zat een heel handig boekje. wat te doen als je motor niet op dit of dat reageert, met zo'n schema'tje waar het aan kan liggen. Volgens mij van vorige maand.

Terug
Bovenaan Onderaan