Ik ga deze zomer met een vriend met de motor op vakantie. We hebben het plan om met een tentje door europa te rijden, en de route niet van te voren vast te stellen (wel globaal).
Maar nou is mijn vraag, aangezien dit mijn 1e motorvakantie wordt, wat heb je nou allemaal nodig als je op vakantie gaat met de motor??
Natuurlijk tassen enzo waar je zoveel mogelijk in probeert te doen (hoe kan je het meeste mee krijgen trouwens?), maar wat zijn nou dingen die je nodig hebt, voor de motor zelf? we hebben zelf al een beetje zitten brainstormen, maar we zijn nog niet heel ver gekomen, dus alle hulp is welkom!
alvast bedankt!
Dit is het advies wat ik vorig jaar bij elkaar heb weten te krijgen
heb het gocopieeerd dus er zal veel dubbel bij zitten maar al het andere kan handig zijn, Alvast een prettige vakantie
Vakantie checklist:
Een samenvatting van 6 pagina's uit het forum.
** yoga oefeningen (rekken en strekken)
* Een goed humeur met uitizcht op een geweldige reis richting Frankrijk en misschien Spanje.
* Een motor die een grote beurt heeft gehad en veel profiel op de banden heeft.
* Type motor is nog niet bekent maar zal waarschijnlijk een Honda CBR 600, Suzuki GSX 600, 750 worden
(lichte motoren en goed handelbaar)
* Zoals het ernaar uitziet zal ik de bagage gaan vervoeren in 2 zadeltassen op een bagagerek en in een tanktas en alles verpakken in
plastic tassen verder voor de verdeling gaat het zware spul in de tanktas daar waar dat moglijk is.
* Om te overnachten neem ik een lichtgewicht tent mee en 2 kleine luchtbedden en 2 dekens (geen kookspullen)
* Om de rit samen te beleven ga ik een headset aanschaffen zodat we goed kunnen communiceren.
* van te voren enkele routes uitstippelen en inschatten waar ik eventueel zal verblijven voor korte en lange tijd.
en natuurlijk wegen kaarten meenemen zodra we verdwaald zijn (gaat ook zeker gebeuren)
* Niet teveel kilometers per dag maken, gewone wegen tussen de 400 en 600 km bergritten niet meer dan 250 km
* Veel pauzes nemen ongeveer om het uur en daar waar het kan, lekker een terrasje pikken en genieten (alcohol vrij)
* om de 400 kilometer ketting smeren en controleren net als het oliepijl koelvloeistof en bandenspanning.
* niet laten opfokken, maar gewoon je eigen rit beleven.
* Onze kleding bestaat niet uit leer maar uit (niet vergeten) stugge nylon dat slijtvast is en vol zit met CE protectie (en waterdicht met uitneembare voering)
* We hebben nog geen niergordels maar deze worden op korte terijn aangeschaft
* Zorg voor contant geld bij eventuele tolwegen
* ieder een pinpas zodat we altijd over geld kunnen beschikken
* GSM mee met de belangrijke nummers (zorg dat je weet wat de landnummers zijn voor noodgeval)
ONDERHOUD:
* een fles olie EEN LITER zal toch wel genoeg zijn?
* Neem kettingspray mee.
* Controleer dagelijks je olie-, koelwaterpeil en je kettingspanning.
* Zorg dat je weet hoe je je ketting moet spannen. GEEN IDEE maar dat zal wel komen zodra ik mijn dreammachine aanschaf
* Controleer geregeld je bandenspanning.
* Neem gereedschap mee als je motor geen gereedschapsetje heeft. WAARUIT bestaat een gereedschapsetje
* Goedgekeurd slot
* ieder een setje sleutels (contact, sloten, enz enz)
* houten plankje waardoor je op iedere ondergrond kunt parkeren.
VOORBEREIDING, EN BELANGRIJKE OEFEINGEN VOOR VERTREK!
- Zorg dat je voor vertrek veel km's hebt gemaakt: ga elke dag 2 uur rijden.
- Rij enkele malen in het donker.
- Ga zeker enkele malen in de regen rijden: het is niet fijn, maar tijdens de vakantie zul je het geheid ook moeten doen.
- Blijf je bijzondere verrichtingen oefenen: het helpt je enorm bij het leren kennen van je motor.
- Oefen bovenstaande met bagage.
- Oefen bovenstaande met duopassagier.
- Oefen bovenstaande met bagage en duopassagier.
- Ga in het weekend met bagage en duopassagier flink rijden: het liefst met overnachting.
- Ga met bagage en duopassagier minimaal 2 keer vooraf naar de Eifel en/of Ardennen: alleen zo kun je bergritten oefenen.
- Leer "hellingtrekken" met je fiets: normaal gesproken zou je je fiets vasthouden met de voorrem, maar op een helling is dat niet zo handig
omdat gasgeven en rem inknijpen lastig is (ik neem niet aan dat je hebt geleerd hoe je een burnout moet maken).
Gebruik de voetrem om de motor vast te houden, geef gas, laat de koppeling op komen en laat de voetrem los (in principe dus hetzelfde als in de auto).
VERZEKERING EN VOORZORGSMAATREGELEN:
- Zorg voor een goede verzekering voor jezelf, je duopassagier en je motor.
- Neem een mobiele telefoon mee.
- Neem de groene kaart en alle belangrijke telefoonnummers (verzekering, anwb, etc) mee.
- Neem een klein verbanddoosje mee.
- Verdeel het geld dus ook ieder een pinpas waamee je geld toto je beschikking hebt
- Neem minimaal 1 ART goedgekeurd slot mee (zie ook de verzekeringsvoorwaarden van je fiets.
- Parkeer je fiets altijd bergop: dan kan hij nooit van je steun aflopen.
- Gebruik op een niet verhard parkeerterrein altijd een plankje onder je zijsteun/bok. Een metalen deksel van een jampot verricht ook wonderen.